Élesdi művésztelep – Műhely a határon
Létrejött: 1997-ben
„A csoport létrejöttének talán tényleg jellemző előtörténete az a két évfolyamkirándulás, melyek olyan osztatlan lelkesedésre találtattak az amúgy elég népes évfolyamon belül. Előhagyomány (ma már ha valami kétszer volt, az hagyomány), hiszen ezek résztvevőinek redukált „kemény magja” tulajdonképpen az élesdi csoport alapító gárdája. Azok, akik a legjobban bírták e háromnapos rendezvényeket, tekintve, hogy a művésztelepek – főleg az első – az előhagyomány egy hónaposra duzzasztott, és persze alkotómunkával kísért folytatásai lettek. Amikor az a merész ötletünk támadt, hogy a Főiskola Barcsay termében próbáljuk kiállítani a – már nem éppen az első – tábor anyagát, meg is kaptuk a magunkét: „Ez biztos, hogy jó buli volt, de művészetnek kevés.”
Bizonyos szempontból talán jogosnak is tartható az ítélet, de az is igaz, hogy ugyanezen mérce szerint az ítélet kiterjeszthető a művészeti élet nagy részére, különös tekintettel a csoportosulásokra, művésztelepekre. Csak hát a miénk talán pofátlanul alulról szerveződő, talán pofátlanul híján van bármiféle egységes tematikának. Szinte irritálóan hű leképeződése annak az esetleges, esetlen, strukturálatlan művészeti helyzetnek, amelybe a főiskola falai közül szépen belenőttünk és amelynek mégiscsak-strukturálásán a művészettörténet is, úgy tűnik, kevés sikerrel dolglozik. Mi aztán végképp nem könnyítünk a problémán. Ugyan külön-külön mindenkinek többé-kevésbé határozott elképzelései vannak és a hagyományokhoz is valahogy viszonyul, de már csak halványan sem érintve a posztszocreál, avagy a tiltott zugnyugatimádás jótékony, egységesítő hatásaitól, és hát szó ami szó a multimediális neopropaganda-művészet, és a műkereskedelem motivációi sem árnyalják phallanxszá társaságunkat.
Persze kollektív élmény van elég. Aki nem járt a magyar-román határtól keletre, annak elképzelhetetlenek azok a viszonyok, amelyek közepette megvalósult évről-évre a tábor. Szinte minden évben más-más helyszínen a műterem, a szállás, az étkezés. Az épp azévi, egy hónapos környezetünk kialakítása rendszeresen tornáztatta rögtönzőképességünket. De arrafelé, a látszat ellenére is, mindig minden megoldható. A társaság „történelmietlen” Magyarországon felcseperedett felének egy kis közös beavatás volt az aklimatizálódás. És szép a táj is. Itt már szűkül a Sebes-körös völgye, északon a Királyerdő, délen a Réz-hegység, vár, barlangok, hegyipatakok, bivalycsordák, zöld házikók a falvakban. És közben az idők is változnak. Meghatározó élmény évről-évre figyelni a szakadatlan fejlődést a Balkán és a Nyugat eme kereszttüzében. Tanúi lehettünk az ásványvíz palackozás reformjának, az elavult betétesüveg már a múlté. Fantasztikus látvány, ahogy a víztározó gátjánál több száz négyzetméteren hömpölyög a műanyagpalack áradat. Házak dőlnek össze, és épülnek újak, vagy csak úgy félig, és mosó-géppiac is élénkül, hiszen a szemünk láttára száradt ki patak, melyben az előző évben még mostak. Mindezt töretlen életigenléssel tölti meg a mindenfelől harsogó manele dallama (értsd: törökös és cigányos elemekkel színezett román szintetizátor-népzene). Ugyan a világ- és művészettörténet megváltást nem ambicinálja művésztelepünk, de hét év az nagy idő, így hát kiadunk egy katalógust.” (részlet Horváth Krisztián ismertetőjéből)
Magyarországi egyesület:
Élesdi Művésztelep Egyesület
számlaszáma: 11702036-20698591
adószám: 18111806-1-41
Romániai egyesület:
Asociatia ”Atelier la Granita, Studio at the Border,
Műhely a Határon „Egyesület
cím: 3575 Alesd, Cart. Soimul bl.: R4, ap. 11,
Bihor, Románia
számlaszám:
2511.1-2534.1 ROL
2511.1-2534.2 EUR
2511.1-2534.3 USD
Banca Comerciala Romana S. A.
Sucursala Alesd-Bihor
SWIFT code: RNCBROBUA
Tagjai:
Balázs Imre Barna
Bodoni Zsolt
Bugovits Anikó
Galambos Éva
Halmi-Horváth István
Hatházi László
Herman Levente
Horváth Krisztián
Horváth Roland
Incze Mózes
Juhász Dóra
Kaszás Réka
Konecsny Emőke
Kovács Lehel
Kucsora Márta
Pittmann Zsófia
Szász Sándor
Vértesi Ági
Kiállítások
1997 – Élesdi Polgármesteri Hivatal
– Műhely a Határon, Élesdi Művésztelep kiállítása, MKE, Budapest
1998 – Élesdi Polgármesteri Hivatal
– Atelier la Granita, Élesdi Művésztelep kiállítása, Románia Kultúra Háza, Budapest
– Élesdi Polgármesteri Hivatal
1999 – Bar Central, Élesd
2000 -Polgármesteri Hivatal, Élesd
2001 -Bar Central, Élesd
2002 – Bar Central, Élesd
– VI. Élesdi Művésztelep kiállítása, MAMÜ Galéria, Budapest
– VI. Élesdi Művésztelep kiállítása, Tibor Ernő Galéria, Nagyvárad
2003 – Fecske utcai műtermek, Élesd
– VII. Élesdi Művésztelep kiállítása, MAMÜ Galéria, Budapest
– VII. Élesdi Művésztelep kiállítása, Tibor Ernő Galéria, Nagyvárad
2004 – Művelődési Ház, Kaba
– Fecske utcai műtermek, Élesd
– VII. Élesdi Művésztelep kiállítása, MAMÜ Galéria, Budapest
– VII. Élesdi Művésztelep kiállítása, Tibor Ernő Galéria, Nagyvárad
2005 – Sóház Galéria, Szigetvár
– Fecske utcai műtermek, Élesd
– IX. Élesdi Művésztelep kiállítása, MAMÜ Galéria, Budapest
– IX. Élesdi Művésztelep kiállítása, Tibor Ernő Galéria, Nagyvárad
– Élesdi Művésztelep kiállítása, Sóház Galéria, Szigetvár
– IX. Élesdi Művésztelep kiállítása, Rakétabázis, Zsámbék
2006 – Homage to the 1956 Hungarian Revolution, Élesdi Muvésztelep kiállítás, EU Parlament, Strassburg
– X. Élesdi Muvésztelep kiállítása, Partiumi Egyetem Aulája, Nagyvárad
– IX. Élesdi Művésztelep kiállítása, Vay Ádám Múzeum, Vaja
2007 – A kép közvetlensége – 10 éves az Élesdi Művésztelep, Ernst Múzeum, Budapest
– Tibor Ernő Galéria, Nagyvárad
– Galéria B55, Budapest
2008 – Tizenegyes, Szombathelyi Képtárban
– Galéria B55, Budapest
2009 – Kiállítás a volt Katolikus Zárda termeiben, Élesd
2010 – MAMŰ Galéria, Budapest
– Bernády Ház, Marosvásárhely. Bemutatásra kerül az Egyesület „Bodoni” gyűjteménye is, mely közel 100 műtárgyat számlál.
A művésztelepről megjelent kiadványok
2007 A kép közvetlensége – Tíz éves az Élesdi Művésztelep, felelős kiadó: Keserü Katalin, Ernst Múzeum, Budapest
2006 Art Workshop Élesd, Homage to the 1956 Hungarian Revolution, szerk. dr. Kecskés István
2003 Műhely a határon, Élesdi Művésztelep, szerk. Juhász Dóra, Bugovits Anikó, Budapest
Periodikában megjelent írások (válogatás)
Balla Tünde, Műhely a határon, Pillanatképek egy művésztelep életéből, in: Romániai Magyar Szó, 2002. július 29.
Bohár András, Avantgárd ’89-99′, Az értelmező továbbgondolás horizontjairól, in: Életünk, 2000/7-8.
Hajdu István, Táj a szabadban, Aratási riport, in: Magyar Narancs, 2006. augusztus 17.
Hemrik László, Szabad szépség, in: Műértő, 2006/5.
Hornyik Sándor, Immanens piktúra, Festődiploma, in: Új Művészet, 2000/9.
Keserü Katalin, Szász Sándorról, in: Új Művészet, 2006/2.
Keserü Katalin, Két országra szólóan, Tízéves az Élesdi Művésztelep , in: ÚjMűvészet 2006/10.
Kozák Csaba, Szász tájai, in: Élet és Irodalom, 2006. május 12.
Muladi Brigitta, A táj képben van, in: Élet és Irodalom, 2005. január 28.
Muladi Brigitta, Táj, táj, táj I., Kortárs „természetszemlélet” a festészetben, in: Új Művészet,2005/5.
Muladi Brigitta, Táj, táj, táj II., Kortárs természetszemlélet a különböző műfajokban, in: Új Művészet,2005/6.
Novotny Tihamér, Belső tavak, Szász Sándor művészetéről, in: Új Forrás, 2004/4.
Sinkó István, Az időn innen és túl, in: Műértő, 2006. április.
Sinkó István, Ez itt a tájkép helye, in: Élet és Irodalom, 2003. szeptember 12.
Sinkó István, Rémlik mintha., in: Új Művészet, 2003/8.
Sinkovits Péter, Időn belül, in: Új Művészet, 2006/7
Szabó Júlia, Hortus Conclusus, in: Új Művészet, 2004/8.
Trencsényi Zoltán, Falvédőnő, in: Népszabadság, 2005. október 8.
Vécsi Nagy Zoltán, Műhely a határon, avagy még mindig és újra valóságáhitat, in: Balkon, 2000, 3-4.