(1968-1969)
Az azóta az egész nemzedék névadójává lett Iparterv kiállításra – egy építőipari vállalat belvárosi székházának dísztermébe – Sinkovits Péter frissen végzett művészettörténész tizenegy fiatal avantgárd művészt hívott meg. A tárlat az 1968-as kasseli Documenta 4 szervezési elveit követte. A rendező minőségi szelekcióval az akkori avantgárd művészek legjobb alkotóinak munkáit kívánta a közönség elé tárni. Az együttes nem tekinthető klasszikus csoportkiállításnak, mert a válogatás az akkori progresszív irányzatok majd mindegyikére kiterjedt, így összetétele nem a stílusegységet követte. A kiállítás absztrakt művészeti palettáján szinte minden szín megjelent. Keserü Ilona művei képviselték a generációs hidat az avantgárd első nemzedékéhez, Martyn Ferenchez és az Európai Iskolához. Keserü gesztusfestészete a folytonos mozgás illúzióját keltő korongok, hordalékkövek szüntelenül visszatérő motívumrendszerére épült. Frey Krisztián és Tót Endre a hatvanas évek második felében a nyugat-európai gesztusfestészet, illetve az amerikai absztrakt expresszionizmus stílusában alkotott. Frey monokróm festményein számok, írásjelek, erotikus szimbólumok rejtőző motívumait szinte elfedni látszik a szürkék mozgalmas felhőjátéka. Tót Endre 1968-ban stílusváltáshoz érkezett, ekkor készültek játékos pop-os elemeket felvonultató papírmunkái. Lapjain sablonnal odaskiccelt futballista figurát, ládabetűket és számokat helyezett el, majd expresszív gesztusokkal egységesítette a felületet. Molnár Sándor ekkorra már túljutott a természetelvű lírai absztrakt tanulmányokon, finom terekben lebegtetett monokróm festményeket festett. Itt jelennek meg a képen végzett anyagkísérletei is, ahol plasztikus, reliefszerű elemek gazdagítják a síkba zárt képfelületet. A geometrikus Új absztrakciót Bak Imre és Nádler István képviselte a kiállításon. Nádler akrillal festett szirommotívumai tiszta színeikkel, lendületes mozgásukkal töltötték be a teret. Mind Nádler, mind Bak Imre tudatosan kereste ebben az időben a kapcsolatot a magyar népművészet színvilágával. Bak Imre újítása a formázott vásznon elhelyezett színcsíkok szimmetrikus rendszere. Hencze Tamás került legközelebb az op arthoz, képei felületén ritmikus monotóniával ismétlődő, elmosódó felületű színcsíkok, -foltok keltik a szüntelenül vibráló mozgás képzetét. Lakner László és Konkoly Gyula a szürnaturalisták közül érkeztek. Lakner és Konkoly ekkorra már eltávolodtak a szürnaturalizmustól. Lakner festményeivel a pop art elemeit ötvöző új figurális festészet lehetőségeit keresi, Konkoly közvetlenebbül kapcsolódott a pop arthoz, festményein is kilép a kép sík teréből; lágy textilplasztikákat, hulladékanyagokat is felhasznált kiállított műveiben. Az ~ I. 1968. december 12-én nyílt. Megnyitóbeszédet mondott Tölgyesi János művészettörténész. Sinkovits Péter 1969. májustól júniusig kéthetente a csoport tagjainak kiállítást rendez a Központi Fizikai Kutató Intézet KISZ klubjában a Budafoki úton. Ekkor már formálódik az Iparterv II. kiállítás mezőnye. Kiegészül Baranyay András, Major János grafikáival és a kiállítás-sorozatot lezáró Szentjóby Tamás happeningjével. Az egyes tárlatokat Németh Lajos, Körner Éva és Perneczky Géza nyitották meg. 1969. október 24-én nyílik az Iparterv II. kiállítás. A Budafoki úti kamarakiállítás új szereplőin kívül Sinkovits Péter még meghívja Méhes Lászlót is, aki hiperrealista Hétköznap képével szerepel. Az új bemutatón már Lakner László is hiperrealista munkával jelentkezik. Environmenteket állított ki Frey Krisztián, Konkoly Gyula és Szentjóby Tamás. Mindkét nagy csoportos kiállítást az akkor cenzori hivatalként működő Képző- és Iparművészeti Lektorátus betiltotta, ezért csak néhány napig volt látható. Az Ipartervhez kapcsolódó Dokumentum 69-70 katalógusból kimaradt Szentjóby és Molnár neve, szerepeltek viszont benne művek Erdély Miklóstól. A kiadvány Dokumentum elnevezése közvetlen utalás a kasseli Documentára. Az ~ fontos előzményének tekinthető – 1966 májusában rendezett Stúdió ””66, ahol a fiatal avantgárd művészek, a későbbi Ipartervesek, Bak Imre, Baranyay András, Keserü Ilona, Lakner László, Major János, Molnár Sándor és Siskov Ludmil másokkal együtt különteremben állítottak ki. A Stúdió 67-en már csak Jovánovics György és Lakner László szerepel a csoportból. 1966. júniusában Molnár Sándor informel képei a Mednyánszky teremben. December 22-én Bak Imre, Frey Krisztián, Hencze Tamás, Hortobágyi Endre, Molnár Sándor, Nádler István, Tót Endre jobbára a Zuglói Kör tagjainak legújabb képeiből rendezett tárlatot, melyet Perneczky Géza nyitott meg. 1968. február – régi és új avantgárd kiállítás a Vásárhelyi Pál kollégiumban: Bak Imre, Csiky Tibor, Gyarmathy Tihamér, Hencze Tamás, Korniss Dezső, Tót Endre, Veszelszky Béla. Április – a Műszaki Egyetem kollégiumában Sinkovits Péter rendezett pop art kiállítást: Lakner László, Major János, Maurer Dóra, Pásztor Gábor műveiből. Májusban ugyanott Sinkovits Frey Krisztián szürke írásos képeiből szervezett bemutatót.
Válogatott csoportos kiállítások
1968 • ~ I., Deák Ferenc út 10., Budapest (kat.)
1969 • ~ II., Deák Ferenc út 10., Budapest
1980 • ~ 68-80, Deák Ferenc út 10., Budapest (kat.)
1987 • Régi és új avantgárd 1967-75. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár
1988 • Hommage à ~ 1968/69 I., Fészek Galéria, Budapest (kat.)
1989 • Hommage à ~ 1968/69 II., Fészek Galéria, Budapest (kat.) • Hommage a ~ 1968/69 III., Fészek Galéria, Budapest (kat.)
1991 • 60-as évek, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1998 • A magyar neoavantgárd első generációja 1965-72, Szombathelyi Képtár, Szombathely.
Irodalom
SINKOVITS P.: (kat., bev. tan., Deák Ferenc út 10., 1968)
PERNECZKY G.: Útkereső feladatok, Élet és Irodalom, 1968. december 28.
SINKOVITS P.: Mladá mad””arska avantgarda, Výtvarný život, 1969/14.
PERNECZKY G.: A líraiság és a konstruktivizmus új útjai a magyar festészetben, Képzőművészeti Almanach 1., Budapest, 1969
BEKE L.: Maďarsko dnes, Výtvarná práce, 1970/18.
Dokumentum 69-70, szerk.: SINKOVITS P.
BEKE L.: 12 év ~, in: ~ 68-80 (kat.)
HEGYI L.: Szubjektív bevezető, in: ~ 68-80 (kat.)
SINKOVITS P.: Kronológia, in: ~ 68-80 (kat.)
NÉMETH L., MOLNÁR É., SINKOVITS P.: (kat., bev. tan., Fészek Galéria, Budapest, 1988)
BEKE L.: Különbségek (kat., bev. tan., Fészek Galéria, Budapest, 1989/2.)
HEGYI L.: Hommage à ~ vagy ~ IV. (kat., bev. tan., Fészek Galéria, Budapest, 1989/1.)
HUDRA K.: Hommage à ~, Művészet, 1989/6.
SZABADI J.: Hagyomány és korszerűség. Avantgarde kezdeményezések a 60-as évek magyar festészetében, Budapest, 1987
SZABADI J.: Találkozásaim a magyar avantgárddal. Hozzászólás a 60-as-70-es évek művészetéhez, Új Művészet, 1991/2.
PERNECZKY G.: Produktivitásra ítélve? Az ~ – csoport és ami utána következett Magyarországon I-II., Balkon, 1996/1. és 1996/2.
(Sinkovits Péter-Hornyik Sándor)
A cikk lejjebb folytatódik.