(Budapest, 1970)
A magyar avantgárd művészet egyik legkorábbi és legszélesebb körű seregszemléjét Csáji Attila szervezte meg, a katalógus előszavát Beke László írta. A kiállításon az Iparterv és a Szürenon kiállítói is részt vettek a Budapesti Műszaki Egyetem R-épületében. A Képzőművészeti Lektorátus engedélyének hiánya ellenére a komoly viharokat kavaró összeállítás három napig együtt maradhatott. A később neoavantgárdnak titulált generáció szinte minden jelentős alkotója képviseltette itt magát. A hiperrealizmustól a pop-arton és a monokróm festészeten át a konceptualizmusig a Magyarországon akkor ismert irányzatok mindegyikének elemeit fel lehetett fedezni a bemutatott műveken. A kiállítás doyenjének, Korniss Dezsőnek a személye az idősebb avantgárd generáció hagyományainak őrzését is szimbolizálta. Korniss mellett Attalai Gábor, Bak Imre, Baranyay András, Csáji Attila, Csiky Tibor, Csutoros Sándor, Donáth Péter, Erdély Miklós, Galántai György, Haraszty István, Haris László, Hencze Tamás, Illyés István, Jovánovics György, Lakner László, Lantos Ferenc, Major János, Méhes László, Molnár Sándor, Molnár V. József, Nádler István, Pauer Gyula, Papp Oszkár, Szentjóby Tamás, Temesi Nóra, Tóth Endre és Türk Péter művei tették teljessé az összképet.
Irodalom
VADAS J.: Új magyar avantgarde?, Új Írás, 1971/5.
RÓZSA T. E.: Az utak összeérnek, Kritika, 1971/6.
P. SZŰCS J.: Magyar neoavantgarde!, Új Írás, 1971/8.
Régi és új avantgárd 1967-75 (kat.), szerk.: KOVALOVSZKY M., Székesfehérvár, 1987
SZABADI J.: Hagyomány és korszerűség. Avantgarde kezdeményezések a 60-as évek magyar festészetében, Budapest, 1987
60-as évek (kat.), szerk.: NAGY I., Budapest, 1991
MEZEI O.: A Szürenon és kisugárzása, Ars Hungarica, 1991/1.
PERNECZKY G.: Produktivitásra ítélve? Az Iparterv-csoport és ami utána következett Magyarországon I-II., Balkon, 1996/1. és 1996/2.
A magyar neoavantgárd első generációja 1965-72 (szerk.: RECZETÁR Á.: kat., Szombathely, 1998).
(Hornyik Sándor)
A cikk lejjebb folytatódik.