A feltehetően ausztriai (bécsi) származású művésznek eddig csak magyarországi tevékenysége ismert. Miller helyszíni rajzai nyomán készítette el Mauritz Lang azokat a rézmetszeteket, amelyek a török ellen vívott vezekényi csatában (1652) elesett négy Esterházy nagyszombati temetési menetét, ill. Esterházy László castrum dolorisát ábrázolták, s amelyek a nyomtatásban is megjelent latin nyelvű temetési beszédet illusztrálták. A metszeteket megrendelő Nádasdy Ferenc, Esterházy László sógora 1653-ban a sárvári vár díszterme mennyezetének kifestésével bízta meg a művészt. Miller a török ellen vívott tizenötéves háború kiemelkedő eseményeit monumentális csataképeken örökítette meg, amelyeket az 1660-as években ornamentális elemekből, puttókból és haditrófeákból kialakított díszes stukkó keretbe foglaltak. A teknőcboltozat középképére a megrendelő egyik őse, Nádasdy Ferenc, a híres „fekete bég” sziszeki csatájának (1602) ábrázolása került. Az oldalfalakat a tizenötéves háború jelentős hazai várostromainak (tatai, pápai, győri, székesfehérvári, kanizsai, budai) képei díszítik, amelyek Ortelius Krónikájának metszet-előképeire (Hans Siebmacher), ill. a római Antonio Tempesta csataképsorozatáról megjelent metszetekre (Matthäus Merian, 1622) támaszkodnak. Miller mozgalmas barokk csataképei a törökellenes harcok 17. századi képzőművészeti reprezentációjának kiemelkedő hazai emlékei.
Galavics G.: Hagyomány és aktualitás a magyarországi barokk művészetben – XVII. század. In: Magyarországi reneszánsz és barokk. Művészettörténeti tanulmányok (szerk.: Galavics G.), Budapest, 1975. 247–251. • Galavics G.: A török elleni harc és egykorú világi képzőművészetünk, Művészettörténeti Értesítő, 1976. 2–13. • Uő.: Kössünk kardot az pogány ellen. Török háborúk és képzőművészet, Budapest, 1986. 83–85 • Szabó P.: A végtisztesség, Budapest, 1989.
A cikk lejjebb folytatódik.