A müncheni akadémián 1866-tól Karl von Piloty helyetteseként, 1869-től pedig rendes tanárként tevékenykedő történeti festő Pesten Weber Henriknél, 1854–56-ban Bécsben, 1856 és 1864 között Münchenben tanult. Dugovics Titusz nándorfehérvári hőstettét megörökítő festményén (1859, Magyar Nemzeti Galéria) az áldozatos hősiesség, Mátyás király és Holubár viadala című, a második világháborúban elpusztult Vigadó-beli falképén (1865), ill. a Ligeti Antallal együtt készített Mátyás király hazatér a vadászatról című alkotásán (Magyar Nemzeti Galéria) pedig a nemzet diadalmas múltjának ábrázolásával találkozunk. Izabella királyné búcsúja Erdélytől című festménye (1863, Magyar Nemzeti Galéria) sajátos Hungária-ábrázolásként is értelmezhető. Bár külföldön sokat foglalkoztatott festő volt – 1866-ban megfestette Erzsébet királyné portréját, Kocsiverseny Rómában című festményét pedig a manchesteri Városi Múzeum őrzi – hazai kötődését is megtartotta. Az 1868-ban megjelent Honvédalbum számára készített történeti képe mellett ezt jelzik Petőfi-illusztrációi és alföldi témájú festményei, amelyek közül egy pusztai képet 1904-ben Münchenben állított ki.
Haushofer, M.: Alexander von Wagner, München, é. n. • Szabó J.: A mitikus és a történeti táj, Budapest, 2000. 165–167.
A cikk lejjebb folytatódik.