1904-ben született Vágbesztercén. Tanulmányait szülőfalujában, majd 1914–1918 között egy trencséni piarista gimnáziumban végezte. Érettségi után bankban dolgozott. Férje Weiner Král Imre festőművész volt. 1921-ben bekapcsolódott a kommunista párt munkájába. 1924-től kezdett fotózni. 1931–1933-ban Dessauban a Bauhaus iskolában J. Albers, W. Kandinsky, Joost Schmidt és W. Peterhans mellett tanult tipográfiát, fotózást és alkalmazott grafikát. 1933-ban visszatért Pozsonyba, s egy könyvkiadó és könyvesbolt vezetője lett. 1938-39: iparművészeti iskola filmosztálya, Pozsony, mestere: Karel Plicka; 1954-57: Pedagógiai Főiskola, Pozsony. A felvidéki Sarló-mozgalom tagjaként intenzív politikai tevékenységet folytatott, fényképeivel is elkötelezett politikai törekvéseit szolgálta. Szociofotókat készített, majd többekkel közösen megalakította a Szociofotó csoportot. Szervezője, munkatársa volt a háromnyelvű avantgárd színház és agitprop csoportnak, a Dielna-nak. 1941-ben csatlakozott az antifasiszta földalatti mozgalomhoz. 1945-től 1948-ig a Pravda Kiadó vezetője volt. 1948–1966 között könyvtárigazgató, főiskolai tanár volt Pozsonyban. 1966-ban visszavonult a közélettől, és fotózással foglalkozott.
Munkásságának középpontjában a szociális fényképezés állt. E téren szervezői tevékenységet is folytatott; a 30-as évek elején szociofotó-csoportot hozott létre Pozsonyban. Műveinek nagy részén érződik a Bauhaus fotószemléletének hatása. A szlovenszkói magyar szociális fényképezés szakmailag egyik legképzettebb, leghatékonyabb művelője volt. Képeit John Heartfield, „a montőr” is felhasználta könyvborító készítéséhez (Peter Jilemnický: Pole neorané [Töretlen föld], 1932; német nyelvű kiadásban: Brachland, 1935).
Díjak/ösztöndíjak
1989 • Josef Sudek-emlékérem kitüntetés.
Irodalom
HLAVÁČ, Ľ.: Sociálna fotografie na Slovensku. Bratislava, 1974
Irena Blühová fotografic. (kat.), Cadca, Kysucké Múzeum, 1979.
MRÁZKOVÁ, D.-REMEU, V.: Tschechoslowakischen Fotografien 1900-1940, Lipcse, VEB Fotokinoverlag, 1983
ALBERTINI B.: Beszélgetés Irene Blühovával. Fotóművészet, 1984/1.
Wechselwirkungen. Ungarische Avantgarde in der Weimarer Republik. Jonas Verlag, 1986
ŠKVARNA, D.-MACEK, V.-MOJŽIŠOVÁ, I.: Irena Blühová. Martin, 1991
ALBERTINI B.: A Sarló szociofotós vonulata, Bratislava [Pozsony], 1993
KINCSES K.: Fotográfusok Made in Hungary. Aki elment, aki maradt [Budapest-Milánó], 1998.
CSORBA CS., E.: Magyar fotográfusnők 1900-1945. Budapest, 2000
CSORBA CS., E.: Photographes hongroises 1900-1945. Budapest, 2001.
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások
1974 • Kamara Fotógaléria, Pozsony
1977 • Bauhaus-Archiv M. für Gestaltung, Berlin
1979 • Kysuca M., Čadca
1981 • Suomen Velkutaiteen M., Helsinki • Középszlovákiai Múzeum, Besztercebánya
1983 • Galerie am Sachsenplatz [Albert Henniggel], Lipcse
1984 • Városi Galéria, Mirbach-palota, Pozsony • M. A. Bazovský Galéria, Trencsén
1985 • Agrokomplex, Nyitra • Dorottya u. Galéria, Budapest
1986 • Hochschule für Architektur und Bauwesen, Weimar • ROH Kultúrház, Vágbeszterce
1987 • Kölnischer Kunstverein, Köln.
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások
1971 • A szociális fénykép Szlovákiában, Pozsony • Brünn • Banská Štiavnica
1973 • Szociális fényképezés a harmincas években, Ostrava
1979 • Ember és idő, Prága
1983 • Csehszlovák fotográfusok 1900-1940, Lipcse
1984 • Bauhausfotografie, Stuttgart
1986 • Ungarische Avantgarde in der Weimarer Republik,Kassel • Bochum
1988 • Bauhaus 1919-1933, Zürich
1989 • A magyar szociofotó tegnap és ma, Kiscelli Múzeum
1990-91 • Bauhaus-fényképek, Berlin • Tübingen • Hamburg • Zürich • Párizs.
Művek közgyűjteményekben
Művek közgyűjteményekben
Bauhaus-Archiv, Berlin • Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét • Umělecko-průmyslové M., Prága.