Cornell Capa bátyja. 1929-ben Kassák hatására az újságírással kezdett foglalkozni. 1930-tól fényképez. 1931-ben Berlinbe költözött, a Német Politikai Főiskolán (Deutsche Hochschule für Politik) újságírást tanult. A Dephot fotóügynökség (Deutscher Photodienst) fotólaboránsa. 1932-ben Trockijt fényképezte a koppenhágai szocialista kongresszuson. Ezzel vált ismertté, a Weltspiegel egész oldalon közölte képeit. 1933-ban Bécsbe és Budapestre látogatott, szeptemberben Párizsba ment. André Friedmann néven dolgozott, kevés sikerrel. André Kertész segíti munkával, kapcsolatokkal, barátsággal. 1934-ben jelent meg első képriportja a Vue-ban, ekkoriban változtatta nevét ~ra. 1936-1937 között a Regards baloldali francia hetilap megbízólevelével, Gerda Taroval együtt fényképezett a spanyol polgárháborúban. Itt készítette első klasszikus képét, A milicista halálát. Londonban, Párizsban dolgozott, majd visszament Spanyolországba, lefényképezte Barcelona elestét. Mindenütt ott volt, ahol zengett az ég. Képeit a Life is közölte. Számtalan képét mutatta be a Weekly Illustratedben, a Picture Postban Stefan Lorant. Ő a szülőatyja a „Capa, a világ legnagyobb háborús fényképésze” szlogennek. Amerikába költözött, haditudósító lett. Angliában, Észak-Afrikában, Szicíliában, Olaszországban fényképezett, a D-napon az első amerikai csapatokkal szállt partra. Tudósított a németek utolsó belgiumi offenzívájáról, fényképezte Lipcse elestét. 1945-ben amerikai állampolgárságot kapott, hivatalosan is ~ néven. 1945-1946-ban Ingrid Bergman kedvéért Hollywoodban segédoperatőr, filmrendező. 1947-ben riportutat tett a Szovjetunióba John Steinbeckkel; Törökországban is járt, tudósított Izrael állam megszületéséről. Megörökítette a Jeruzsálem felszabadításáért harcoló emigráns magyar zászlóalj küzdelmeit. Portréi, melyeket sokszor prominens személyiségekről és barátairól készített (Ingrid Bergman, Hemingway, Picasso, Steinbeck, Matisse, Gary Cooper stb.), egyesítik a gondosan komponált, sőt beállított képek és a spontán „elkapott” pillanatfelvételek sajátosságait. Hasonlóan lehetne meghatározni háborús riportképeinek esztétikai lényegét is: a véletlenszerűség és a klasszikum szintéziseként. A fotóművész ~nak különös érzéke van még az élesszemű pszichológiai megfigyelések és a morális állásfoglalások ötvözésére is. A háború utáni fotókon mind gyakrabban tűnik fel az élet újrakezdésének lelkes öröme. A nemzetközi fotótörténet egyelőre kevéssé ismeri ~ Magyarországon készült képeit, melyek érdekes dokumentumai a „fordulat éveinek.” 1948-ban hat hetet töltött Magyarországon, megörökítette a kommunista befolyás egyre nyilvánvalóbb jeleit. 1947-ben New Yorkban megalapította a Magnum ügynökséget Henri Cartier-Bressonnal, David Seymourral, George Rodgerrel, William Vandivert-tel és feleségével, valamint Maria Eisnerrel. 1954-ben a Life megbízásából Indokínában a francia gyarmati harcokat fényképezte. Aknára lépett és meghalt. 1947: United States Medal of Freedom; 1954: a francia Croix de Guerre pálmákkal; George Polk Memorial Award; 1955: az Overseas Press Club of America, a Life magazin és az American Society of Magazine Photographers aranyérme. Posztumusz Croix de Guerre kitüntetést kapott.
Irodalom
ERDÉLY M.: A háború képei. Elmélkedés ~ arcképe fölött, Fotóművészet, 1966/4.
[-]: ~, Fotó, 1974/5.
BOLDIZSÁR I.: (kat., bev. tan., Műcsarnok, 1975)
MARKOS GY.: Barátom, ~, Élet és Irodalom, 1976. április 3.
RÓZSA GY.: A milicista élete, Népszabadság, 1976. április 10.
[-]: Így látta ~ a népfront győzelmét, Új Tükör, 1976. augusztus 3.
ÁBEL P.: Aki szembenézett a rémmel..., Fotó, 1976/5.
MARTINEZ, R.: (szerk.): ~, Milánó, 1979
HACKETT, D. G.: Emlékezetes ismerőseim, Magyar Hírlap, 1983. augusztus 20.
WHELAN, R.: ~. A Biography, New York, 1985, Budapest, 1990
SIMOR A.: A milicista halála (vers), Magyar Hírlap melléklet, 1987. március 28.
LACOUTURE, J.: ~, Paris, Photo Poche, 1988
KARINTHY F.: ~, in: Vége a világnak, Budapest, 1988
LUGOSI LUGO L.: A Magnum, Fotó, 1989/6.
ANTAL I.: Lám, a Cápa... Fotó, 1989/6.
DÉNÉMETH I.: Az élő halott, Fotó, 1989/6.
CAPA & CAPA: Brothers in Photography, New York, 1990
JANCSÓ M.: Thai Binh, Filmvilág, 1994/9.
Testimony Against War, Magnum Photos Tokyo, 1995.
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások
1952 • On Picasso, Museum of Modern Art, New York
1960 • War Photographs, Smithsonian Institution, Washington
1964 • Images of War, Smithsonian Institution, Washington
1975 • ~ emlékkiállítás, Műcsarnok, Budapest (kat.)
1997 • Capa’s Life, Tokyo Fuji Art Museum, Tokió
1998 • Photographers Gallery, London
1999 • Néprajzi Múzeum [Cornell Capával].
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások
1951 • Memorable Life Photographs, Museum of Modern Art, New York
1955 • The Family of Man, Museum of Modern Art, New York
1956 • Magnum Photographers, Photokina, Köln
1966 • A magyar fotóművészet 125 éve, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1967 • The Concerned Photographer, USA
1968 • Israel • The Reality, Jewish Museum, New York
1972 • The Eye as a Profession, RAI Corporation, Torino
1974 • Classics of Documentary Photography, New York
1978 • Tusen och en bild, Moderna M., Stockholm
1981 • Spain • 1936-1939, I.C.P., New York.