1979-1985: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, magyar-néprajz szak; 1983-1984: rajzkurzus a budapesti Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában, mestere: Göbölyös Gyula; 1985-1986: Dési Huber István Képzőművészeti Kör. Ösztöndíjak: 1989: Chicago Art Institute, Chicago (USA); 1992: Association Saint Henri, Saint Henri (FR); 1992: Frauen Museum, Bonn; 1998: Film és Video Művészet, Szellemkép Művészeti Iskola, Budapest; Computer és Video Művészet, C3-Soros Alapítvány, Budapest; 1994–1995: A BUKSZ (Budapesti Könyvszemle) rovatvezetője; 1999: Artists Space, New York, USA; 1999–2001: Multimédia Design, Generáció Oktatási Központ, Budapest; 2000–2001: 3D Animáció, Stúdio 21 Training Center, Budapest.
Művészetének kiindulópontja a „nyelv problematikája”, a bevett, a hétköznapokban alkalmazott szimbólumkészlet és a személyes tartalmak, vágyak és tapasztalatok ezekkel való kifejezhetőségének lehetetlensége. Művei a közmegegyezésen alapuló, pontosan elkülönült, tradicionális nemi szerepekkel és a hozzájuk rendelt pontosan behatárolt feladatokkal, személyiség- és testképpel való azonosulás képtelenségére, az ezzel szemben táplált ellenérzéseire reflektálnak, kérdeznek rá. Tájékozódási pontjai a Hermaphroditosz-mítosz, és az androgün-kérdés (Platón), valamint De Sade márki, Virginia Woolf és Freud munkái. Szobrai, festményei, grafikái, ill. ezeket kombináló installációi a tradicionális ábrázolási módok, stílusok idézetszerű, kontextusukból történő kiemelésével, ütköztetésével, valamint az ezek segítségével bemutatott érzelemmentesen, durván, sokszor provokatív módon ábrázolt nyers testiséggel, az erotika és a szexualitás szétválasztása iránti igényükkel, a szokásos nézőpontok, perspektívák, tabuk kibillentésére, megkérdőjelezésére tesznek kísérletet.
Irodalom
KOVÁCS ANDRÁS B.: ~ tér-képeiről (leporelló, Francia Intézet, Budapest, 1992)
ANDRÁS E.: Hersko Judit, Harmos Csilla, ~ és Gyenis Tibor (magyar és angol nyelven, kat., tan., Műcsarnok, Budapest, 1995)
KOVÁCS ANDRÁS B.: Erotika és szexualitás. ~ művei, Új Művészet, 1996/1-2.
SZEGŐ GY.: Boszorkányok pedig vannak, Kritika, 1996/3.
ANDRÁS E.-STURCZ J.: A test szétesése, Café Bábel, 1996/2.
BÁN ZS.: A fragmentum szomorúsága. ~ műveiről/Vízpróba XIII./The Dependency of the Fragment. On M. C. ~''''s Works/Water Ordeal XIII.
KOVÁTS A.: Empíria/Epiricism, in: Vízpróba/Water Ordeal, Óbudai Társaskör, Budapest, 1996
~ (magyar és angol nyelven), Budapest, 1996
VÁRNAGY T.: Punkt, Loch, Platz, Raum/Point, Hole, Place, Space (kat., bev. tan., Chimaera, Aktuelle Photokunst aus Mitteleuropa, Staatliche Galerie, Moritzburg, Halle, 1997)
BÁN ZS.: Gravitációk. A vágy vágóképei - ~ kiállítása elé, Élet és Irodalom, 1997. december 12.
ANDRÁS E.: Fájdalmas búcsú a modernizmustól/ A painful farewell to modernism. In: Omnia Mutantur. A XLVII. Velencei Nemzetközi Biennálé katalógusa/Catalogue of the XLVII International Biennale of the Visual Arts in Venice. BV 97, Hungarian Pavillion, 1997. pp. 17–29.
ANDRÁS E.: A test reprezentációja a kortárs magyar képzőművészetben/The representation of the body in contemporary Hungarian art. In: ***Erotika és szexualitás a magyar képzőművészetben /Erotica & sexuality in Hungarian art. Budapest, Liga, 1999.
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások
1991 • Francia Intézet, Budapest
1992 • Fiatal Művészek Stúdiója, Budapest
1994 • Liget Galéria, Budapest
1995 • Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Vízpróba XIII., Óbudai Társaskör Galéria, Budapest
1997 • Magyar Intézet, Párizs • Ferde tér, Galéria 56, Budapest
2005 • Zichy Kastély, Budapest
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások
1990 • Stúdió ’90, Ernst Múzeum, Budapest
1991 • Stúdió ’91, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1992 • Stúdió ’92, Ernst Múzeum, Budapest • Association Saint Henri, Saint Henri (FR)
1994 • Stúdió ’93, Budapest Galéria, Budapest • Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület cserekiállítása, Galerie station 3 (BVÖ), Bécs
1995 • Európa • alkotás és újraalkotás, Műcsarnok, Budapest • Helyzetkép/Magyar Szobrászat, Műcsarnok, Budapest
1997 • A nagy motívum. Erotika és szexualitás a magyar képzőművészetben, Budapest Galéria, Budapest • Műélvezés. Erotika és szexualitás a magyar képzőművészetben, Bartók 32 Galéria, Budapest • Chimaera. Aktuelle Photokunst aus Mitteleuropa, Staatliche Galerie, Moritzburg, Halle (D);
2000 • A második nem, Ernst Múzeum, Budapest
2002 • A tükör képei ,Első Magyar Látványtár, Diszel
Művek közgyűjteményekben
Művek közgyűjteményekben
Association Saint Henri, Toulouse (FR)
Francia Intézet, Budapest
Gilbert és Lila Silverman gyűjteménye, Ditroit (USA)
Yoko Ono gyűjteménye, New York (USA)
A cikk lejjebb folytatódik.