SZEMÉLYES ADATOK
honlap: http://www.zsoltgyarmati.com
e-mail: mail@zsoltgyarmati.com
születési hely, idő: Nyíregyháza, 1968. március 26.
VÉGZETTSÉG
1987 – 1991 Bessenyei György Főiskola, Nyíregyháza
„Ez az imaginációs léthangulat: minden jelentéssel terhes, és mindent csillapítani kell. A bűn és a bűnhődés léthangulata.“
Vilém Flusser
Saját cselekvésemnek központjában a sokrétegű képpé fogalmazásra törekvés áll, mely eseménytörmelékek, informel-hard edge alaktöredékek és néha egészen közhelyes mozzanatok összefogásából áll. A képek az eddig kimondatlan tartalmak memetikai értelmű fertőzőképességét vizsgálják, így nem másról beszélünk a festmények felületének elemzésekor, mint az aktuális meta-szubjektív gondolatiság jelenlét-demonstrációjáról.
Művészetfelfogásom egy-egy önálló kommunikatív entitásba (műtárgyba) mintegy beemeli a külső impulzusokból táplálkozó személyes érzésvilágot – a racionálisan, verbálisan megfogalmazhatatlan egészet, majd aztán a kimondások szorongásával képi modulokba gyúrja őket. Az a belső kép, amelyet külsővé fogalmaz, egyfelől a felismerés utólagosságából (rátekintő módjából), másfelől a jelenből rekonstruált pszicho-tükörből áll, azaz a percepciója a traumát tematizáló mágikus területeknek.
Világszemléleti állásfoglalásom értelmében az ember eredendően nem a Semmiben és nem is az Információban van, hanem beszorulva közéjük abba az állapotba, amit Zajnak nevezünk, azaz a lényegi informálódást teljesen zavaró, fel nem fogott háttérüzenetek özönében. Kulcsfontosságú alapélmény ezért a képek foganásakor az az információs Zaj, amely a fizikai valóságot felülírja a képzeletben, majd az érzékelés folyamata során traumát keletkeztet. A trauma két irányba lök: az egyik póluson a rombolás, a másikon a formát nyert kreativitás irányába mutat. E kettősség mentén képesek megfogalmazódni a lehetséges üzenetek, amelyek a kommunikatív entitások tartalmait hordozzák.
Mindez – vagyis az alakzatok formává alakulása – hihetetlen sebességgel, azaz inkább egyidejűségként történik: egy más, leginkább nem-képi érzelmi, szférák által táplált képi-intellektuális tudatszinten. Ezért minden alakzat, ami feltűnik, ugyanolyan sebességgel el is tűnhet; a meta-szubjektivitás jogos igénye ebben az esetben egy transzhumán emlékezetre hivatkozás. Érdekes módon ez a folyamat modellezi saját viszonyomat alkotásaimmal, műveim optikai megsemmisítésére játszok egyfajta folyamatos újragondolás (ráfestés, átfestés, újra-összeszerelés) által, melynek során a régebbi rétegek belemerülnek az újakba. A múltból nézve mindez olyan magatartás, amely csak a mű szellemi értékét tartja tiszteletben, nem pedig a felületek – itt manifeszt véges-autonómiáját.
A kép (quadro) kontextusának folyamatos megváltoztatásai által installációim olyan valós műformát – létezési módot – alkotnak, amelynél nincs meghatározott, rögzített idő: nem keletkeztetek egyértelműen befejezett művet. Létrejön a képi-intellektuális tudatszféra és a fizikai szféra közti átjárást demonstráló multi-idejű képi információ, a bázisok (mind az anyagi, mind a szellemi) folyamatos újraértelmezése révén kialakuló, képi modulok univerzális érvényű világa.
Irodalom
2003. április The Towson Times, Baltimore
2004. december Playboy, Magyar Kiadás
2005. május Galántai György: Art Regained
2006. december Rieder Gábor: Bricklounge kritika, Artportal
2007. szeptember Fuchs Péter: Gyarmati Zsolt belvárosi szörnyei, Pesti Műsor
2007. szeptember Paksi Endre Lehel: A kiállítás mint azílum, Műértő
2008. október Paksi Endre Lehel: Demotett – MiniMonográfia
2008. december Kultúrház, Magyar Televízió
2008. december Czene Gábor: Szentségtörés, Népszabadság
2009. február Kikötő, Duna TV
2009. március Kisfilm a Pictopiáról, ZDF Televízió
2009. április Krasznahorkai Kata: Halott dolgoktól való félelem, Műértő
2009. szeptember Réz András: Botoxpolír
2009. szeptember Lantai József–Vincze Gabriella: Világok metszéspontjában, Euroastra
2010. április Hásómaci, InExhibition Videoblog
2010. április Rieder Gábor: Panoráma, BMW Magazin
2010. augusztus Jerovetz György: Stereoid, Magyar Narancs
2010. szeptember Playboy, Magyar Kiadás
2010. október Rásonyi Ábel: Egy alkotói módszerről (tanulmány)
2010. október Véri Dániel: A populáris kultúra archeológiája – Gyarmati Zsolt festményeiről (tanulmány)
2011. március Csizmadia Alexa: Reflektópia (tanulmány)
2011. március Paksi Endre Lehel: Kaszatext (tanulmány)
2011. május Csizmadia Alexa: Pixelutioner (tanulmány)
2011. október Múzeumcafé: A külföldi Magyar Intézetek kiállításai
2012. február Phasebook Project: Fúzió Egyesület kiadvány
2012. április Mélyi József: Activity, Műértő
2012. április Boros Lili: Hyperpassive
2012. május Balázs Kata: Tárlatvezető, Műértő
2012. május HVG Business: A kultúra házhoz jön, 2012/1 szám
2012. december Rásonyi Ábel: Az idők jelei: eszkatológia és halálkultusz (tanulmány)
2014. február Simon Bettina: Necromonicon, Magyar Narancs
2014. április Vass Norbert: Démonok tömlöce bennünk (Necromonicon), Új Művészet
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások
2004. december Műcsarnok (Menü Pont Galéria), Budapest – ’Subfactor’
2005. május Artpool P60 Kiállítótér, Budapest – ’Visszanyert Művészet’
2006. június Aranytíz Művelődési Központ, Budapest – ’Ape Control’
2006. november Óbudai Társaskör Galéria, Budapest – ’Bricklounge’
2007. április Kleintierklinik Galerie, Berlin (Németország) – ’Dyspepsia‘
2007. szeptember K.A.S. Galéria, Budapest – ’Torkig – Dyspepsia Budapest‘
2008. május EE Fine Art Gallery, Cambridge (Egyesült Királyság) – ‚Art of the New Age’
2009. január Telekom Székház, Budapest – T-Systems Workshop, Virtuális múzeumi megoldások
2009. március Collegium Hungaricum, Berlin (Németország) – ‘Dioxin Dauer‘
2009. szeptember Werk Galéria, Budapest – ’Botoxpolír‘
2010. április Portfolio Points – Loffice, Budapest – ‘Hásómaci‘
2010. június Republic Galéria – Bring the Art Home, Budapest – ‘ManDinner‘
2010. július G13 Galéria, Budapest – ‘Stereoid‘
2011. május Budapest Fiction Galéria, Budapest – ‘Pixelutioner‘
2011. október csöp / po:cs Galéria, Székesfehérvár – ‘Mélyhámlasztás’
2012. április Holdudvar Galéria, Budapest – ‘Hyperpassive’
2012. május Sajtóház Galéria, Budapest – ‘Mee-Nee-Mal’
2012. szeptember Mono Galéria, Budapest – ‘Kleintierklinik’
2014. március Kepes Intézet, Eger – ‘Igazmondók’
2015. március Mono Art & Design Galéria , Budapest – ‘Traumaverzum’
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások
2003. április Gallery International, Baltimore (Maryland, U.S.A.)
2003. július Gallery International, Baltimore (Maryland, U.S.A.)
2003. december Gallery International, Baltimore (Maryland, U.S.A.) – ’Contemporary Art from Around the World’
2004. április Lomográfiai kiállítás, Aarhus (Dánia)
2004. május Lomográfiai kiállítás, Goethe Institute, Bruessels (Belgium)
2005. december Artpool P60 Kiállítótér, Budapest – ’Az észrevétel művészete és az Experimentátor‘
2007. december EE Fine Art Gallery, Cambridge (Egyesült Királyság) – ’Art of the New Age’
2008. március Artpool P60 Kiállítótér, Budapest – ’N+1/2008‘ Dimenzionista Világtalálkozó
2008. december OctogonArt Galéria, Budapest – ’Szentségtörés‘
2009. január Ferenczi és Tsai Aukciósház és Galéria, Budapest – ’Plastic Fantastic’
2009. március Chinese Characters Galéria, Budapest – ’Launch Exhibition’
2009. június Present Galéria, Budapest – ‘Llophatatlan‘
2010. május G13 Galéria, Budapest – ‘BP Psych BP Spirit‘
2010. szeptember Óbudai Társakör Galéria – ‘Metamorph Therapy‘
2011. február B55 Galéria, Budapest
2011. április Loffice – Portfolio Points 2011, a ‘Bring the Art Home‘ meghívott művészeként
2011. augusztus Borderland Galéria, Ceredi Művésztelep
2012. március FKSE Stúdió Galéria, Budapest – ’Radiospektív Nukleáris Művészet’
2012. március Loffice Coworking Wien, Bécs (Ausztria) – ‘It’s Spring. Let’s Freshen Up Your Artistic Wardrobe’
2012. április Helytörténeti Múzeum Nagyterme, Salgótarján – ’Prototípia’
2012. augusztus Apátsági Pince, Artplacc, Tihany – ’Robotinvázió’
2012. szeptember Magyar Nemzeti Galéria, Budapest – ’Újrafestett valóság’
2012. szeptember Bunker Galéria, Budapest – ’Robotinvázió, Artplacc After’
2012. december Galleria dei Raggi, Róma (Olaszország) – ‘ReAltá Ridipinta 1.0’
2013. március B55 Galéria, Budapest – ’Parallel Direktívák’
2013. június Római Magyar Intézet, Róma (Olaszország) – ‘ReAltá Ridipinta 2.0’
2013. december Magyar Nagykövetség, Berlin (Németország) – ‘Neugemalte Wirklichkeit’
2014. január Magyar Nagykövetség, Bécs (Ausztria) – ‘Neugemalte Wirklichkeit’
2014. február Magyar Nagykövetség, Brüsszel (Belgium) – ‘Repainted Reality’
2014. február Latarka Galéria, Budapest – ‘Necromonicon’
2014. április Balassi Intézet, Stuttgart (Németország) – ‘Neugemalte Wirklichkeit’
2014. április Telep Galéria, Budapest – ‘Idol’
2014. május Bunker Galéria, Budapest – ‘Park Fiction’
2014. június NickArt Galéria, Pécs – ‘No Name’
2014. augusztus Magyar Kulturális és Tudományos Központ, Helsinki (Finnország) – ‘Repainted Reality’
2014. október Magyar Kulturális Intézet, Moszkva (Oroszország) – ‘Repainted Reality’
2014. november Klauzál13 Galéria, Budapest – ‘Nyers / Raw’
2014 december Mono Art & Design Galéria, Budapest – ‘Grand Opening’
2015 január A.P.A. Galéria, Budapest – ‘Grand Openin ‘Lights On’
A cikk lejjebb folytatódik.