festő, grafikus

Haász István

festő, grafikus

Születési hely: Gönc
Születési dátum: 1946
Honlap:

Kiállítások az adatbázisban:
Haász István kiállítása
Haász István kiállítása
Haász István kiállítása
Die Reliefs
Künstlerbegegungen
Repräsentaten aus Ungarn
Rajzok és objektek
Haász István kiállítása
Festői látásmód II. - Haász István kiállítása
Határátlépések / Border-crossing - Haász István és Megyik János kiállítása
"Insel der Gegenwart"
13 művész a XIII. kerületben
Mozgásban
Szín-tér-mozgás - Bak Imre, Fajó János, Haász István, Haraszty István, Hetey Katalin, Konok Tamás kiállítása
Találkozási pontok - Punti d'incontro - Barabás Márton, Haász István, Nánay Szilamér kiállítása
International Geometrigue Art - Bányász Éva, Boros Tamás, Ézsiás István, Fajó János, Haász István, Haraszty István, Matzon Ákos,
Karácsonyi vásár-zsákbamacska - Haász István, Jovián György, Konok Tamás, Sebők Éva, Herczeg Nándor, Sipos Eszter kiállítása
Hommage à Kassák Lajos. Válogatás a Mobil Madi Múzeum anyagából
Artinact – Válogatás a Paksi Képtár gyűjteményéből
Hommage Bauhaus 90 - Bak, Csáji, Fajó, Gáyor, Glass, Haász, Haraszty, Hetei, Konok, Maurer, Megyik, Mengyán, Nemes
Haász István + Kecskeméti Sándor = 125
Haász István akadémiai székfoglaló kiállítása
Gyorsuló Idő - csoportos kiállítás
MESTEREK V. - Barabás Márton, Gáll Ádám, Haász István, Jovián György kiállítása
Mintamondatok - Hartmut Böhm és Haász István kiállítása
Határok nélkül. Kortárs horvát szobrászat - magyar reflexiók
GEOMIX 2.0 Nemzetközi Csoportos kiállítás
Haász István kiállítása
A fekete
A szín testet ölt
1968-ban az egri Tanárképző Főiskolán rajztanárként végzett. 1979-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. 1988 óta a Magyar Iparművészeti Főiskola tanára. 1990: Nemzetközi Festészeti Biennálé díja, Toruń (PL); 1991, 1996: The Pollock-Krasner Foundation ösztöndíja, New York; 1992: DAAD-ösztöndíj, Atelierhaus, Worpswedel (D); 1994: Villa Waldaberta, München város ösztöndíja; Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszt; 2002: Munkácsy-díj. 1989-től a szentendrei régi Művésztelep tagja. A 70-es években grafikákat, metszeteket készített, kevés vonallal, geometrikus-mértani formákkal. Monokróm, geometrikus felületekből hozta létre konstruktív, konkrét festményeit, később a fal síkjából kiugró relieffestményeit. A 80-as években készült munkáinak címe változásról, időbeliségről, terekről, mozgásról, alakulásról beszélnek, miközben a szóban forgó festmények mindegyike egyenként, első látásra a címben feltüntetett kifejezésnek épp az ellenkezőjét mutatja: állandóságot, stabilitást, racionális síkokat, mozdulatlanságot. Ha viszont ~ munkáit sorozatoknak tekintjük és azokat egymáshoz viszonyítva szemléljük, valóban szekvenciák, ritmus, váltakozás és dinamika fedezhető fel bennük (pl.: a 80-as évek végén készült, ún. "rekeszképek" kombinált sorozatain: Változó tér; Változás; Alakulás címmel). 1991-től készíti az ún. objekt-sorozatait, amelyek egyszerre tekinthetők festményeknek, kollázsoknak, reliefeknek és objekteknek. Négyzetes, kubisztikus szerkezetű, festett alkotásai, reliefjei első látásra, centrális, szabályos formákra épülnek. A látszólagos szimmetria és szabályosság azonban az egymáson elforduló négyzetek vagy törésvonalak és rések mentén elcsúsztatott trapézok, háromszögek, diagonális egyenesek révén megbomlik. Ezzel együtt azonban igen precíz, kiszámított, de kifürkészhetetlen rendet feltételez (Feldafung-sorozat, 1994; Prae-post-sorozat, 1996; Objekt/Stanza-sorozat). Az utóbbi, reliefszerű, négyrészessé alakuló sorozata egyetlen négyzet alapú fali kompozícióból töredezik négy, ablaküveghez hasonló, összetett négy négyzetre, ezzel együtt a síkból a térbe nyíló-tagolódó, citromsárga falplasztikává. A Szentendrei Művésztelep hagyományába talán legkevésbé illeszkedő művész. Formai szempontból leginkább Barcsay Jenő és Korniss Dezső bizonyos munkáival rokoníthatók alkotásai. ~ minimalista-redukcionalista alkotásai nemcsak a tiszta geometria kétdimenziós leképezései (grafikák vagy festmények), hanem tiszta tárgyi minőségükben objektek, modellek, reliefek, plasztikák, térformák és installációk is egyben, amelyek nyelvi és vizuális-objektív értelemben vett, zenei, költői, matematikai vonatkozások objektivizált jelei, ikonjai. A nyugati absztrakt-geometrikus, konstruktivista művészek közül ~ művészete leginkább Mondriannal, Doesburggal, W. Dexellel, W. Streminskivel, vagy a svájci konkrét művészi mozgalmakkal rokonítható, valamint az amerikai "hard edge", a "shaped canvas" és az ún. "colour-field painting" irányzatok, mozgalmak törekvéseivel is párhuzamba állítható. Felhasznált anyagai: falemez, léc, finn karton, három- vagy többszögletűre vágott, transzparens hatást keltő újságpapírdarabok. Színhasználata (főként a 90-es évek sorozatainál) általában a fehértől a narancsig terjed. A monokróm felületek lazúros, transzparens hatása jellemzi alkotásainak, műveinek részeit, felületeit. Munkáinak kompozíciós elemei, jellemzői az aszimmetria, az élek, a bevágások (rések), a sík felület és a tér közti átmenet, a ritmikus szerkezet, valamint a fény-árnyék hatások.
Egyéni kiállítások
1970 • Fiatal Művészek Klubja, Budapest
1973 • Budapesti Műszaki Egyetem, E épület
1974 • Egyetemi Színpad
1975 • Ferencvárosi Pincetárlat, Budapest • Váti Klub, Budapest
1976 • Pataky Művelődési Központ • Pollack Mihály Műszaki Főiskola [Joláthy Attilával], Pécs
1978 • Galerie EP [Gulyás Gyulával], Jürgen Schweinebraden, Berlin
1979 • Fészek Klub, Budapest • Bástya Galéria, Budapest
1980 • Pest megyei Művelődési Központ és Könyvtár lakótelepi klubja, Szentendre
1982 • Helikon Galéria, Budapest
1988 • Dorottya u. Galéria, Budapest
1989 • Salamon-torony, Visegrád • Magyar Kulturális Intézet, Varsó • G. 72., Chełm (PL)
1990 • G & Art Leasing Roland Aphold, Freiburg
1991 • Pozíciók VIII., Bécs-Budapest, Kordina-Haász, Fészek Galéria, Budapest
1992 • Galerie Ann's Art, Groningen • Galerie Altes Rathaus, Worpswede (D) • Noordelijke Hogesschool, Leeuwarden (NL)
1993 • Galerie Ars Novum Roland Aphold, Freiburg • Hochschule für Künste, Bréma • Fészek Galéria, Budapest
1994 • Worpswedei képek és objektek, Goethe Intézet • Művésztelepi Galéria, Szentendre • Offenes Atelier, Villa Waldaberta, Feldafing
1995 • MHB Immo Art Gallery-Körmendi Galéria, Budapest
1996 • Galerie Lieu Art Center • Rainer René Müller, Heidenheim
1997 • Festmények, rajzok, objektek 1994-1997, Ernst Múzeum, Budapest
2000 • Fővárosi Képtár, Budapest.
Válogatott csoportos kiállítások
1971 • Állatkert
1971-1973 • Balatonboglári kápolnatárlatok, Balatonboglár
1972 • Ernst Múzeum, Budapest
1973 • Kopernikusz, Budapesti Műszaki Egyetem, Budapest
1975 • Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre • Nemzetközi Művésztelep, Osetnica (PL) • Cayc, Buenos Aires
1976 • Színes sokszorosítás, Józsefvárosi Galéria, Budapest, Budapest • A'hum Galéria, Gifu (JP) • Tér-jel-forma, Vegyipari Egyetem, Veszprém
1977 • Poszter-vásár, Józsefvárosi Kiállítóterem
1978 • Savremenna Madarska Grafika, Újvidék • Színes sokszorosítás, Esztergom • M. Jurassien des Beaux-Arts, Moutier (CH)
1979 • Multipli-vásár, Józsefvárosi Kiállítóterem • Immt, Budapesti Műszaki Egyetem, Budapest
1981 • Műcsarnok, Budapest
1983 • Cabo Frio International Print Biennálé, Brazília • 15. Nemzetközi Grafikai Biennálé, Ljubljana • 6. Nemzetközi Rajzbiennálé, Middlesbourgh, Cleveland • XII. Országos Grafikai Biennálé, Miskolc
1984 • Műcsarnok, Budapest • II. Országos Rajzbiennálé, Nógrádi Sándor Múzeum, Salgótarján
1985 • XIII. Országos Grafikai Biennálé, Miskolci Képtár, Miskolc
1986 • 9. British International Print Biennálé, Bradford • Victoria and Albert Museum, London
1987 • G. Rekwizytornia, Wrocław
1988 • Nemzetközi Rajztriennálé, Wrocław • Hungartexpo
1989 • XX. századi Magyar Festészet, Prága-Pozsony
1990 • Hommage à Barcsay, Szentendre • L'Art Contemporain Hongrois, Freyming-Merlebach (FR)
1991 • Hommage à El Greco, Szépművészet Múzeum, Budapest
1992 • Nemzetközi Rajztriennálé, Wrocław
1993 • Magyar Ház, Berlin
1994 • BaGaGe, G. Vromans, Amszterdam • Budapesti Art Expo '94, Hungexpo
1995 • Mouvement Madi, Galerie Claude Dorval, Párizs • Konkrete Resultat, Kammerhof Galerie, Gmunden (A) • Konkrete Kunst und Aleatorik, Gmunder Symposion (A) • Konkrete Resultat, Galerie Ostler, München
1996 • Kunstmarkt Dresden, Galerie Lieu Art Center (D) • Budapesti Art Expo '96, Hugexpo • Triennale Maly Form Grafiki, Łódż • Risultati Concreti, Studio Spaggiari, Milánó • Immerzeit, ACP Vivian Ehrli Galerie, Zürich.
Művek közgyűjteményekben
Anstwowa G. Sztuki, Łódż
Artpool
Ferenczy Múzeum, Szentendre
Fővárosi Képtár, Budapest
G. Ars Novum Roland Aphold, Freiburg
Hypo-Bank Hungaria, Budapest
Janus Pannonius Múzeum Modern Képtár, Pécs
Ludwig Múzeum, Budapest
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
M. Okregowe, Chełm (PL)
Museum Modern Art - Sammlung Jürgen Blum, Hünfeld
Markt Beratzhausen
M. Sztuki Wspólczesnej, Chełm (PL)
Worpsweder Graphotek.
Irodalom
BÁN A.: ~ kiállítása a Helikon Galériában, Művészet, 1983/4.
SZEGŐ GY.: Nyomok a 80-as évekből, Magyar Nemzet, 1987. szeptember 10.
SÍK CS.: ~ (kat., bev. tan., Dorottya u. Galéria, Budapest, 1988)
BÁN A.: ~ festményei, Új Tükör, 1988. szeptember 25.
FRANK J.: Portré: Akár a házikoncert, Élet és Irodalom, 1990. július 27.
KOZÁK CS.: (kat., bev. tan., Fészek Galéria, Budapest, 1991)
WOLF, D.: Flächen summieren sich zum Bild, Weser Kurier, 1993. április 23.
NÉRAY K.: (kat., bev. tan., Goethe Intézet, Budapest, 1994)
DIETZE, L. DR.: (kat., Goethe Intézet, Budapest, 1994)
NOVOTNY T.: ~, Művésztelepi Galéria, Szentendre, 1994
NOVOTNY T.: A szóképek elillannak, a tárgymetaforák megmaradnak, Új Művészet, 1995/5.
SÍK CS.: ~ újabb művei. ~: festmények-rajzok-objektek 1994-1997 (kat., bev. tan., Műcsarnok, Budapest, 1997)
SÍK CS.: Olaj/vászon (kat., bev. tan., Műcsarnok, Budapest, 1997).
Beke Zsófia
Képek