1924-1928: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Csók István. A Képzőművészek Új Társasága fiatal művészeként 1930-ban lépett először nyilvánosság elé Trauner Sándor, Schubert Ernő, Korniss Dezső, Hegedűs Béla, Vajda Lajos társaságában – jelentkezésüket Kassák Lajos a Munka folyóiratba írt cikkében örömmel regisztrálta. Az avantgárd eszméivel 1928-tól éppen Kassák Munka-körében ismerkedett, majd 1930-ban Moholy-Nagy László hívására Berlinbe ment, ahol személyesen is megismerkedett számos, a Bauhaus eszméit hirdető, ill. a Kepesre már korábban is hatást gyakoroló orosz avantgárdot képviselő alkotóval, a filmművész Dovzsenkóval, Dziga Vertovval. Az új hatások eredményeként felhagyott a festészettel, érdeklődése már itthon az új médiumok, a film (Rózsa Sándor-forgatókönyv) és a fotó felé fordult. Berlinben alkalmazott grafikai munkákból tartotta el magát, baloldali politikai töltetű grafikákat készített a többi között a Rote Hilfe kiadónak, fotóval, filmtervek készítésével, kiállítások szervezésével foglalkozott. 1936-ban Moholy-Nagyot követve Londonba ment, itt ismerkedett meg Juliet Kepes grafikusművésszel, későbbi feleségével. 1937-ben Moholy-Nagy felkérésére a chicagói Új Bauhaus tanára, a szín és fény tanszék vezetője lett, saját programja kidolgozásával maga is jelentős szerepet játszott a Bauhaus eszméinek elterjesztésében az Egyesült Államokban. 1939-ben a New Bauhaus utódjában, a School of Designban, 1945-től a Massachusetts Institute of Technology építészeti tanszakán tanított. A 60-as évek első felben kidolgozta egy tudósok és művészek együttműködését lehetővé tévő intézmény programját, ennek alapján 1967-ben megalapította a Center for Advanced Visual Studies-t, amelynek nyugalomba vonulásáig, 1974-ig igazgatója volt. Különböző tudományos és művészeti ágak képviselőiből itt olyan munkacsoportokat hozott létre, amelyek környezetalakító, ökológiai léptékű műalkotások kialakításával válaszoltak a kor kihívásaira. 1989-ben művei jelentős részét Magyarországnak adományozta, Egerben 1991-ben nyílt meg a nevét viselő művészeti központ, illetve a központ kialakítása első állomásaként Kepes György műveinek állandó kiállítása.
Kitüntetések, díjak 1940: American Institute of Graphic Arts elismerő oklevele; 1940: Society of Typographic Arts díja, 1942: Society of Typographic Arts kitüntetése; 1949: American Institute of Graphic Arts kitüntetése; 1952: Választott tagság, American Academy of Arts and Science, 1953: Vásárlási díj, Illionis-i Egyetem, 1954: Közreműködői díj, Boston Arts Festival, 1954: Rockefeller Alapítványi Segély A város érzékelhető formája c. tanulmányáért [Kevyn Lynch professzorral]; 1956: Boston Arts Festival díja, 1959: Philadelphia College of Art Dísz-diplomája; 1959-1960: Guggenheim-ösztöndíj; 1962: Ezüstérem (falfestményért), Országos Építőművészeti Kiállítás, American Institute of Architects; 1965: Aranycsillag-díj, Philadelphia College of Art, Burpee Art Museum díja, 50. USA Művészeti Kiállítás; 1966: Művészetkritikusok és Művészettörténészek Nemzetközi Konferenciája aranyérme (OL); 1968: National Institute of Arts and Letters választott tagja; American Institute of Architects képzőművészeti érme; California College of Art díja; National Association of Art Colleges éves díja; 1970: Mexikói Egyetem Építészeti Kara Tiszteletbeli tanára; 1970: Loyola Egyetem díszdoktora; 1971: Carnegie Mellom Egyetem díszdoktora; 1972: Society of Typographyc Arts tiszteletbeli tagja; Bienal Coltejer III. első díja, Medellin [munkatársak: M. Bueno, P. Earls és W. Walton]; 1974: Iparművészeti Főiskola tiszteletbeli tanára; 1974-1975: Római Amerikai Akadémia ösztöndíja; 1975: Utah-i Egyetem kétszázadik évfordulóján kitüntetett tanár; 1976: Rice Egyetem Irodalomtudományok Andrew W. Mellon-ról elnevezett tanári kitüntetése; 1986: Magyar Népköztársaság Zászlórendje.
Kepes György a látást mindenekelőtt megismerési aktusként fogta fel, a művészi munkát pedig a képalkotás legmagasabb rendű formájaként, amely páratlan hozzájárulást jelent az emberi kultúrához. E gondolat jegyében jutott el pályakezdő éveinek a festészet tradicionális eszközeit a kollázs lehetőségeivel ötvöző, a „látható világ gazdagságát és érzéki változatosságát kutató” műveitől a filmhez és a fotóhoz, amelyekben a „széleskörű és hatékony nyelvet”, az életet jobbá tevő, tömegkommunikációvá fejleszthető vizuális kommunikáció, a „a világ új képe kialakításának” lehetőségét fedezte föl. A látás dimenzióinak kitágítását ígérte számára a fotográfia a harmincas években, 1937-től az Új Bauhausban folytatott fény- és színkísérleteket. Fotogramokkal a 80-as évekig foglalkozott, 1984-ben a Polaroid cég felkérésére készített színes polaroid sorozatot egy rendkívül nagyméretű (60,9×50,8 cm) gép segítségével. A fénnyel és a színnel, a mozgással folytatott kísérletei eredményeként már a negyvenes-ötvenes évek fordulóján született nagyméretű kinetikus fényfala, kinetikus művei legjelentősebbjei a hatvanas-hetvenes években születtek meg. Murális munkáinak sora ugyancsak a 40-es évek végén indult, olyan jelentős építészekkel, tervezőkkel állt intenzív kapcsolatban, mint Walter Gropius, Alvar Aalto, Pietro Belluschi, Breuer Marcell, merész újítóként a legkülönbözőbb technikák, anyagok alkalmazásával – üveg, mozaik, festett zománc falkép, fényfal – hívta föl magára a figyelmet. Az 50-es évek elejétől ugyanakkor viszatért a táblakép tradicionális lehetőségeihez is, gazdag faktúrájú, a kollázs eszközeit használó, a fény és az árnyék viszonyát kutató festményei a pálya második felének fontos műegyüttesét jelentik. Széleskörű volt alkalmazott grafikusi, formatervezői tevékenysége is, a művészet és a tudomány eredményei integrálásának szándéka jegyében születtek a grafikai, tipográfiai tervei, kiállítási installációi, 1949-ben a Life magazin felkérésére feleségével, Juliettel komplett gyerekszobabelsőt tervezett kislányuk számára. A 60-as évektől az ipari civilizáció ártalmait, a nagyvárosi civilizáció veszélyeztetettségét látva ökológiai léptékű, egész települések, régiók életét befolyásoló projektek megvalósulását szorgalmazta. A művészet és az élet a művészet és a tudomány közötti szoros kapcsolat kialakításának szándéka vezette tanárként, elméletíróként, művészetszervezőként is, olyan tudás kialakításának érdekében, amelynek birtokában átalakíthatjuk saját magunkat és környezetünket. Azt vallotta, „teljességgel ki kell használnunk képességeinket, a tudós agyával, a költő szívével és a festő szemével kell rendelkeznünk” (bev. A vizuális művészet ma című kötethez, az Amerikai Művészeti és Tudományos Akadémia folyóirata, a Daedalus különszáma, 1989).
Válogatott irodalom
CLEMENS, G.: György Kepes'''' Language of Vision, Arts and Architecture, 1945. április, 30.
KUH, K.: György Kepes, Arts and Arhitecture, 1952, 69/6.
READ, H.: György Kepes, Arts and Architecture, 1954. május
DORFLES, G.: György Kepes, Domus, 340, Milánó, 1958
SELEM, H.: György Kepes, Civilta della Macchina, Anno VI., 3-4. szám, Róma, 1958
DAVIS, D.: György Kepes: Searcher in the NEW Landscape, Art in America, 56/1., 1968
BODRI F.: Gyorsfénykép Kepes Györgyről, Magyar Építőművészet, 1969/6.
MOHOLY-NAGY, S.: Experiment in Totality, Massachusetts Institute of Technology Press, Cambridge, 1969
REINHOLD, R.: M.I.T. Center Seeks to Wed Esthetics and Technology, The New York Times, 1969. december 26.
BODRI F.: ~, Művészet, 1970/11.
YALLART, J.: Conversation with György Kepes, Arts Magazin, 1970. május
BODRI F.: A látvány nyelve, Ipari Művészet, 1972/3.
BODRI F.: ~ fotogramjairól, Fotoművészet, 1973/1.
BENTHALL, J.: Kepes'''' Center at M.I.T, Art International, 1975. január
KÖRNER É.: ~ művészetéről (kat. bev., Budapest, 1976)
BODRI F.: ~ új szintézise, Művészet, 1977/3.
KÖRNER É.: Összekötve a földdel. Beszélgetés ~gyel, Kritika, 1980/1.
VADAS J.: Formatervezett tulipán?, Élet és Irodalom, 1992. május 22.
~ művészete. A ~ Vizuális Központ állandó kiállításának katalógusa, írta és szerk. LENGYEL L.
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások
1939 • Katherine Kuh Gallery, Chicago, USA
1944 • Art Institute of Chicago, USA
1951 • Currier Gallery of Art, Manchester, USA
1951, 1955, 1963 • Margaret Brown Gallery, Boston, USA
1952, 1954 • San Francisco Museum of Art, San Francisco, USA
1953 • DeCordova and Dana Museum, Lincoln, USA
1954 • Municipal Arts Center, Long Beach, USA • Kepes György, Gio Ponti, Institute of Contemporary Art, Boston, USA
1955 • Stedelijk M., Amszterdam, NL
1956 • Fitchburg Art Museum, Fitchburg, USA
1958 • Centro Culturale Olivetti, Ivrea (O) • G. di Via Montenapoleone, Milánó (O) • G. il Numero, Firenze (O)
1958, 1975 • G. l’ Obelisco, Róma (O)
1959 • Howard Wise Gallery, Cleveland, USA
1959 • Baltimore Museum of Art, Baltimore, USA • Museum of Fine Arts, Dallas, USA • Museum of Fine Arts, Houston, USA • Hayden Gallery, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, USA
1959, 1960, 1962, 1963, 1965, 1966 • Swetzoff Gallery, Boston, USA
1960, 1863, 1966, 1968, 1970, 1972 • Saidenberg Gallery, New York City, USA
1962 • Fénykísérletek, 1937-1962, Gallery 303, New York City, USA
1966 • Marion Koogler McNay Institute, San Antonio, USA • Phoenix Art Museum, Phoenix, USA
1967 • Exeter Academy, Exeter, USA • Pollock Gallery, Southern Methodist University, Dallas, USA
1968, 1972, 1974 • Galerie Moos, Montreal, CA
1968, 1970, 1972, 1974 • Alpha Gallery, Boston, USA
1973 • Works in Review, Museum of Science, Boston, USA
1976 • Műcsarnok, Budapest (kat., Kepes György írásai és a róla szóló cikkek részletes jegyzékével), Künstlerhaus, Wien, A
1977 • Bauhaus-Archívum, Nyugat-Berlin
1986 • Vigadó Galéria, Szombathelyi Képtár, Szombathely.
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások
1929 • Képzőművészek Új Társasága kiállítás, Budapest
1939 • Kelion, ~, Moholy-Nagy, Grand Rapids Art Museum, Grand Rapids, USA
1940 • Amerikai absztrakt művészet, Gallery St. Etienne, New York City
1944 • Absztrakt és szürrealista művészet az Egyesült Államokban, Cincinatti Museum, Cincinatti • Denver Art Museum, Denver • San Francisco Art Museum, San Francisco • Santa Barbara Museum, Santa Barbara • Seattle Art Museum, Seattle
1946 • Tervezés fénnyel, Philadelphia Art Alliance, Philadelphia
Modern művészet a reklámban, tervek a Container Corporation of America részére, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge
1947, 1951, 1960 • Museum of Modern Art, New York City
1951 • A Harvard Egyetem Graduate Center művészei • Arp, Bayer, Miró, Lippold, ~, Busch-Reisinger Museum, Cambridge
1952 • Morris Graves, ~ , Mark Tobey, Mayo Hill Gallery, Wellfleet, USA • San Francisco Museum of Art, San Francisco
1953 • Art Institute of Chicago, Chicago
1953, 1960, 1962 • Illionis-i Egyetem, Urbana, USA
1954 • Nemzetközi elszakadás, Städtisches Museum, Leverkusen (Német Szövetségi Köztársaság)
1954 • 61. Amerikai Kiállítás, Art Institute of Chicago, Chicago
1954, 1957, 1964 • Carnegie Nemzetközi Tárlat, Pittsburgh
1956 • Keresztező áramlatok, Time Inc., New York City • Stanford Art, Academy, Palo Alto, USA
1956, 1958, 1960, 1973 • Whitney Museum of American Art, New York City
1957 • Éves Tárlat, Denver Art Museum, Denver
1959 • Museum of Art, Michigan-i Egyetem, Ann Arbor, USA
1960 • Szelekció, Institute of Contemporary Art, Boston
1961 • Fogg Art Museum, Harvard Egyetem, Cambridge, USA
1961 • 64. Amerikai Kiállítás, Art Institute of Chicago, Chicago
1962 • Gondolatok képekben, Worcester Art Museum, Worcester, USA
1962 • Virginia Museum of Fine Arts, Richmond, USA
1962 • A Dama-gyűjtemény, Institute of Contemporary Art, Boston
1964 • 159. Éves Tárlat, Philadelphia Academy of Fine Arts, Philadelphia
1965 • 28. és 29. Biennálé Kiállítás, Corcoran Gallery of Art, Washington • Művészet a tudományban, Albany Institute of History and Art, Albany, USA • Cleveland Museum of Art, Cleveland
1966 • Művészet az USA nagykövetségeinek, Institute of Contemporary Art, Boston • Amerikai művészet, vándorkiállítás, Tokió (JP) • Dublin (IR) • Róma • Mai szobrászat és festészet, Museum of Fine Arts, Boston, USA
1968 • Felfedezés, National Collection of Arts, Washington • Felfedezés 11, Hayden Gallery, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, USA
1968 • Electromagica, Tokió
1970 • 20. századi magyar származású művészek külföldön, Műcsarnok, Budapest • Bienal Coltejar II., Medellin, CO, Explorations, National Collection of Fine Arts, Washington
1972 • Bienal Coltejar III. Medellin, CO • Magyar művészet, XX. századi avantgarde, Indiana Egyetem Art Museum, Bloomington, USA • Párbeszéd az érzékekkel, Wadsworth Atheneum, Hartford, USA • Sokszoros kölcsönhatás, Museum of Science and Industry, Chicago
1973 • San Francisco Exploratorium, San Francisco • Hangos szobrok, Vancouver Art Gallery, Vancouver, BRIT CO
1974 • Ünneplések, Hayden Gallery, Cambridge, Massachusetts, USA
1975 • Ünneplés, Institute of Contemporary Art, Boston
1982-1983 • Tisztelet a Szülőföldnek. Külföldön élő magyar származású művészek II. kiállítása, Műcsarnok.