grafikus, festő

Kőnig Frigyes

grafikus, festő

Születési hely: Székesfehérvár
Születési dátum: 1955

1975-1982: Magyar Képzőművészeti Főiskola. 1981: Smohay Alapítvány díja; 1983-1985: Derkovits-ösztöndíj; 1983: Babits Centenárium, Művészeti Alap díja; Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület alkotói díja; 1985: alkotói díj, Makó; 1986: X. Országos Akvarell Biennálé, művészeti díj, Eger; Stúdió '86, alkotói díj; 1988: XI. Országos Akvarell Biennálé, Művészeti Alap díja, Művelődésügyi Minisztérium Nívódíj, Eger; 1990: Barcsay-díj; 1991: Eötvös-ösztöndíj; 1998: Munkácsy-díj; 2000: DLA. 2001: Széchenyi-ösztöndíj; 2002: NKÖM alkotói különdíj; Szép Magyar Könyv Verseny, köztársasági elnök különdíja. Magyar Képzőművészeti Főiskola tanára, docense. Művésztelepek: Makó, Miskolc. A magyarországi Velencei Biennálé szervezője volt. ~ a 80-as évek első felében realisztikus portrékat, anatómiai tanulmányokat rajzolt. Ezzel párhuzamosan, már a 70-es évek végétől folyamatosan foglalkozott tértanulmányokkal is. A különféle tárgyak és a mozgó fény viszonyrendszerét jelenítette meg a síkra vetítve. Az elmozduló fény, a pillanatról pillanatra változó látvány - az elmozduló időbeliség - egymásra vetülését rögzítette rajzban, festményen (Történetek egy körről, Vetületek, Hommage à Andrea Pozzo-sorozat). Torzult terekkel foglalkozott, fotót és mindenféle egyéb eszközt használt tanulmányaihoz. Ezekből alakultak ki azok a munkák is, amelyeknek plasztikai vonatkozásaik is vannak (reliefek, tértárgyak). Az építészeti és geometriai ábrázolások sorozata értelemszerűen vezetett a komputeres képteremtéshez is. 1982-ben egy reliefjéről különféle megvilágításokban készített fotókról számítógépes bontást készített, melynek alapján hullámfelületek, s új művek jöttek létre. Ugyanilyen bontást használt a Hommage à Seurat című festményénél, ahol a különféle tónusértékek differenciálódását összegezte. 1988-ban Rómában kezdte el festeni a Gyermekkori monumentumokat, amely egy gyermekkori fotóalbum, antik szobrocskákról készült litográfiák és egy bádogputtó nyomán készült festménysorozatot eredményezett. A semmi térbe állított, nagyon plasztikusan megfestett - hiperrealista - monokróm figurák ugyanakkor erősen stilizáltak, a fotókat úgy használta fel, hogy az alakok szoborszerűen jelennek meg; a gyermekkor groteszk emlékművei. Az Arcképek sorozatban olyan portrék készítését próbálta ki, ahol az arcok nem portréként, hanem metaforaként hatnak. A pszichológiai tanulmányokra emlékeztető képmások kitöltik a képmezőket, szokatlan képkivágataikkal rendkívül morbid, ugyanakkor transzcendens világot teremtenek. Schöpflin Aladárnak tanulmánykötete, a Magyar írók, Irodalmi arcképek és tollrajzok adta a kiindulópontot a következő 11 részes sorozathoz, a Magyar írók - Irodalmi arcképekhez, amelyben kvázi XIX. századi képeket festett, allegorikus és szimbolikus jelenetek a múlt század irodalmi nagyságairól (A két Vörösmarty, Kohn és Kazinczy, Vajda János, Révai és Verseghy). A Tervek egy meg nem épülő templomhoz sorozat a térábrázolási grafikai munkásságának festészeti összegzése volt, ami közvetlenül vezetett át Quodlibet sorozatokhoz, amelyben értelemszerűen mindhárom érdeklődési körét - reális, plasztikus emberábrázolás, a térábrázolás, és a kvázi archaikus megjelenítés - egyesítette. Különféle vetületekben megfestett belső és külső terek, kvázi történelmi jelenetek, kosztümös figurák népesítik be vásznait (Tengerpart, 1993; Nagy utazás, 1995; Műterem, 1995). Előszeretettel használ különféle képformákat. Több táblából összeállított festmények, tondók gyakorta vannak jelen munkásságában. 1991 nyarán a Velencei tó partján művészbarátaival a XX. század végén különösnek tűnő feladatot tűzött ki: körképet festettek az első "Velencei Biennálé" keretében. Gellért B. István, Gémes Péter, Károlyi Zsigmond, Lengyel András, Tolvay Ernő közreműködésével készült a "Kőnig-körkép", amely egy XIX. század végén szokásos műformát keltett életre. A festmény témája a barátság, a művészi együttműködés. Legújabb sorozata, a Fürdőzők, melyben anatómiai és a realitás-irrealitás határán mozgó szemléletét egyesíti. Sok éve készíti a magyar várakról grafikai rekonstrukciós sorozatát.

Egyéni kiállítások
1980 • Magyar Iparművészeti Főiskola, Budapest
1985 • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
1987 • De Humani Corporis Fabrica, Makó • Miskolci Galéria [Lengyel Andrással], Miskolc
1989 • Gyermekkori monumentumok, Dorottya u. Galéria, Budapest (kat.)
1990 • Megyei Könyvtár, Békéscsaba (kat.) • Arcképek, Budapest Galéria, Budapest (kat.) • Tervek egy meg nem épülő templomhoz, Magyar Építőművészek Szövetsége Székház • G. Herzfeld, Stockholm
1991 • Magyar írók - Irodalmi arcképek, Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest (kat.)
1992 • Quodlibet I., Herman Terem, Fészek Galéria, Budapest (kat.)
1993 • Quodlibet II., Paksi Képtár, Paks
1995 • XL, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár (kat.)
1997 • Miskolci Galéria, Miskolc
1998 • TCU Art Gallery, Fort-Worth, USA
2000 • Fürdőzők, Pécsi Kisgaléria
2002 • Fürdőzők, Ludwig Múzeum, Budapest.

Válogatott csoportos kiállítások
1980 • Stúdió '80, Műcsarnok, Budapest
1981 • XI. Országos Grafikai Biennálé, Miskolc
1982 • I. Országos Rajzbiennálé, Nógrádi Sándor Múzeum, Salgótarján • Mai magyar grafika és rajzművészet, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • I. Táblaképfestészeti Biennálé, Móra Ferenc Múzeum, Szeged • Országos Képzőművészeti kiállítás '84, Műcsarnok, Budapest • Makói művésztelep kiállítása, Görög templom, Vác
1986 • Digitart, Szépművészet Múzeum, Budapest • III. Országos Rajzbiennálé, Nógrádi Sándor Múzeum, Salgótarján
1987 • X. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs
1988 • Hat Dia, Óbuda Galéria, Budapest • IV. Országos Rajzbiennálé, Nógrádi Sándor Múzeum, Salgótarján
1989 • Szimmetria, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • XV. Országos Grafikai Biennálé, Miskolc
1990 • Budapesti műtermek, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Budapest Galéria, Budapest
1991 • Budapesti Art Expo 1991, Budapest, Kőbánya • Tisztelet El Grecónak, Szépművészet Múzeum, Budapest • Kőnig-körkép, Első Magyarországi Velencei Biennálé, Velence
1992 • Az idegen szép, Barcsay Terem, Budapest
1993 • Mi, "kelet-franciák". Magyar művészet 1981-1989. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár • Levél a vakokról, Pécsi Galéria, Pécs
1994 • 80-as évek - Képzőművészet, Ernst Múzeum, Budapest • Piranéző, Szépművészet Múzeum, Budapest • Makói mappa, Móra Ferenc Múzeum Képtára, Szeged • IX. Esztergomi Fotóbiennálé, Esztergomi Vármúzeum
1995 • XVIII. Országos Grafikai Biennálé, Miskolc
1996 • Művek és magatartás 1990-1996. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár • Az én Múzeumom. A Vass-gyűjtemény, Ernst Múzeum, Budapest
1997 • Diaszpóra (és) művészet, Magyar Zsidó Múzeum • 114/7920 Válogatás a jelenkori gyűjtemény anyagából, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Olaj/Vászon, Műcsarnok, Budapest
1998 • IX. Országos Rajzbiennálé, Nógrádi Történeti Múzeum, Salgótarján • Hommage à Escher, Vigadó Galéria, Budapest, Miskolci Galéria, Miskolc
1999 • Perspektíva, Műcsarnok, Budapest • A mi 20 századunk, Szent István Király Múzeum, Csók Képtár, Székesfehérvár.

Művek közgyűjteményekben
Békéscsabai Grafikai Gyűjtemény
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Kortárs Gyűjtemény, Vác
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest, Rippl-Rónai József Múzeum, Kaposvár.

Publikációk
[társszerző]: Különös állatok, Budapest, 1985
[társszerző]: Egzotikus hüllők, Budapest, 1987
Orbis Pictus. Képzőművészeti téranalízisek, Budapest, 1997
Várak és erődítmények a Kárpát-medencében, Budapest, 2001.

Irodalom
SZEGŐ GY.: A meg nem épülő templom, Kritika, 1988/7.
SZEGŐ GY.: Laookon rettenetes gyermekei, Művészet, 1989/5.
SZEGŐ GY.: Hat keret keres egy festőt, Művészet, 1989/7.
KOVALOVSZKY M.: Gyermekkori monumentumok (kat. bev., Műcsarnok, 1989)
SZEGŐ GY.: Arcképek (kat. bev., Budapest Galéria, Budapest, 1990)
ACSAY J.: ~ kiállítása a Budapest Galériában, Új Művészet, 1990/3.
VADAS J.: Emberiológia, Élet és Irodalom, 1990/35.
Magyar írók - Irodalmi arcképek (kat., Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest, 1991)
KOVALOVSZKY M.: Tudományos Gyűjtemény, Mozgó Világ, 1991/5.
HAJDU I.: Műtörténet elöl-hátul, Beszélő, 1992. január 11.
SZEGŐ GY.: Quodlibet I. (kat. bev., Fészek Klub, Budapest, 1992)
WILHEIM A.: (kat. bev., Fészek Klub, Budapest, 1992)
GÁBOR GY.: A "valamin túli" inneni látképe (kat., Szent István Király Múzeum, 1995)
KOVÁCS P.: ~ negyvenedik születésnapjára (kat., Szent István Király Múzeum, 1995).
BEKE L.: ~ : egy lehetséges művészi magatartás? Balkon, 2002/3.

Fitz Péter
Képek