művészettörténész
Budapest, 1957. október 5.
1978-1983: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar,
művészettörténet-történelem szak. 1983-1984: a Petőfi Irodalmi Múzeum
muzeológusa. 1984-1986: a Szombathelyi Képtár muzeológus tudományos
segédmunkatársa. 1986-tól a Szépművészeti Múzeum Modern Osztályának
muzeológusa, 1995-2000 között osztályvezetője. Az 1990-ben majd 1994-ben
megnyílt 20. századi állandó kiállítás, valamint számos időszaki kiállítás
rendezője (pl. Digitart, Henry Moore, Alfred Manessier, Felix Droese, Bernard
Schultze, Corneille visszatér, Mítoszok földje – Gustave Moreau festészete). Pályája
indulásakor a 20. századi és nemzetközi kortárs művészet új vizuális kifejezési
formáival foglalkozott. Később a 19. század vége és a századforduló művészete,
ezen belül kiemelt hangsúllyal a szimbolizmus-szecesszió ízlésvilága, valamint
a Szépművészeti Múzeum gyűjteményének 19. századi kialakulása lett fő kutatási
területe.
Főbb művei
• Pszeudokollázs és fotóreprodukció. A fénykép Lakner László és Méhes László
festményein, Művészet, 1985/5.
• Feltámasztott
mimézis. A mágikus realizmustól a hiperrealizmusig. In: Feltámasztott
mimézis. Kiáll. kat. Görög Templom Kiállítóterem, Vác 1989.
• Il rinnovamento dell’arte in Ungheria, Arte In, Róma 1989/2.
• A fénykép mint képzőművészeti médium. Iskolakultúra 1992/11–12. Szeparátum
• Symbolic Imagination and Mystic Dreams at the End of Nineteenth Century. In: The 19th Century European and
Hungarian Paintings from The Budapest Museum of Fine Arts and The Hungarian
National Gallery, kat., Tokió, 1994
• A külföldi művészet jelenléte és pártolása az Országos Magyar
Képzőművészeti Társulat kiállításain. In: Aranyérmek, ezüstkoszorúk, kat., Magyar Nemzeti Galéria,
Budapest, 1995.
• Kemény
Zoltán: Korai művek. In: 1956 és a művészet. Kiáll. kat. Műcsarnok, Budapest
1996.
• Kortárs
külföldi művek vásárlása az épülő Szépművészeti Múzeum számára. In.
Maradandóság és változás. Művészettörténeti konferencia, Ráckeve 2000. Szerk.:
Bodnár Szilvia, Jávor Anna, et al. MTA Művészettörténeti Kutatóintézet – Képző-
és Iparművészeti Lektorátus, Budapest 2004, 329–341.
• A
Szépművészeti Múzeum modern külföldi gyűjteményének létrehozói. P.h.D.
értekezés, ELTE BTK, Budapest 2006.
• Pulszky Károly tragédiája új dokumentumok tükrében.
Művészettörténeti Értesítő 2007. 56.
kötet 2. szám. 233-258.
• The Role of the Emerging Art Market in the Spread
of Impressionism in Europe. Humanities
Diliman (Quezon City, Fülöp-szigetek), 2008. Vol. 5, Nos. 1-2.
• Vízió és
invenció. Gustave Moreau műtermi kísérletei. In: Mítoszok földje. Gustave
Moreau művészete. Kiáll. kat. Szépművészeti Múzeum, Budapest 2009, 26-45.
• Az impresszionizmus és a modern műpiac kialakulása.
Artmagazin 2009/5, 76-82.
• A szimbolista
festészet Moreau-tól Gauguinig. Tóth Könyvkereskedés és Kiadó Kft.,
Debrecen 2010.