everywhere you look | fiatal magyar fotósok
Viltin Galéria, május 6-ig
Majd’ két hónapja dübörög a hazai fotós élet új szereplője, a Budapest Fotó Fesztivál (BFF), amely szándéka szerint és célzottan is grandiózus vállalásokat tett: kinyitni, közelebb hozni, bemutatni, népszerűsíteni a fotográfia számos szegmensét, képviselőinek több generációját és színtereit. A Viltin Galériában két tárlat is helyet kapott ez alkalomból: előbb a Different Worlds mutatta meg legígéretesebb ex-jugoszláv fiatal fotósokat, jelenleg pedig az itthoni szcéna tehetséges pályakezdőit. A horvát és osztrák székhellyel is rendelkező Photon Galerijával együttműködésben és közös válogatásban láthatók az új irányokat kereső vagy éppen azokat már fel is mutató magyar alkotók fotográfiái közös jellemzőjük a projekt alapú sorozatok.
Bíró Dávid, Fátyol Viola, Martinkó Márk, Péter Ildikó, Sárközi Péter, Száraz Katalin
Bíró Dávid munkája
Szemző Tibor – >>K<< METSZETEK
Kassák Múzeum, május 7-ig
A Kassák Múzeum a kortárs időszaki kiállításoknak is folyamatosan helyet ad, olyanoknak, amelyek valamilyen irodalmi inspirációt, reflexiót tartalmaznak, illetve amelyek formai, technikai kísérletezéssel, médiumok szintézisével foglalkoznak. Ebbe a sorba illeszkedik Szemző Tibor kiállítása is. A zeneszerző, előadó – és médiaművész A császár üzenete című Franz Kafka novellára reflektál személyes digitális és analóg (Super8) videóival és a hozzájuk komponált zenei montázsokkal, illetve különböző nyelvű hangalámondásokkal. A sokcsatornás videóinstallációk közötti bolyongás valóban bolyongás: a különböző időzítéssel elinduló vetítések, a gyermeki rácsodálkozás érzését keltik, amely az útkeresés bizonytalanságával vegyül. Bár a kiállítás május 7-én zár, az utolsó héten még egy kapcsolódó programot is elkaphatunk: egy koncertet.
Fotó: Tobe Gallery / Facebook
Яèsistance
TOBE Gallery, május 10-ig
A téma sajnálatos aktualitása miatt is ajánljuk a 2002-es venezuelai eseményekre reflektáló nemzetközi anyagot a TOBE Galleryben: Venezuelában most megint állandóak a tüntetések és összecsapások, az ország a káosz felé sodródik. Bár mindegyik alkotó a dél-amerikai ország szülöttje, a 2002-es puccskísérlet után különböző országokban telepedtek le. Azóta is aggódó figyelemmel kísérik a hazéjukban zajló eseményeket és művészetükkel is megemlékeznek, tisztelegnek, figyelmeztetnek, ellenállnak. „Ezek a képek az erőszak jellegzetes lüktetésével vésődnek be az emlékezetünkbe, mintha csak a gyűlölet földi eszközeként mindenütt jelen levő alantas rendszer képeslapjai volnának.” (Sergio Márquez) Az apró, ám annál izgalmasabb kiállításokkal teli Herzen utcai kiállítótér egyébként ezúttal utoljára fogadja itt a látogatókat, a TOBE hamarosan új helyre költözik.
Fotó: Hórusz Archívum / Mai Manó Ház
Mona Lisa vakuval – A Hórusz Archívum
Mai Manó Ház, május 14-ig
Nem először, és reméljük, hogy nem is utoljára nyílt válogatás a híres és valóban különleges Hórusz Archívumból. A privát megagyűjtemény, a Fortepan megszületése előtti időkben kidobott, elhagyott, át nem vett, rontott képekből kezdte el építeni saját gyűjteményét Kardos Sándor filmoperatőr. „A véletlenszerűen zseniális képek gyűjteménye , ez, ahol az Isten ujja beleért (idézet Kardos Sándortól) a fényképkészítés és fényképhasználat folyamatába.” A sokszor igazán kiváló fotográfiák gyűjteménye szórakoztató módon beszél a múltról: a roncsolt, kivágott, bemozdult, vagy csak furcsa szituációkban készült analóg képek még május 14-ig láthatók az első emeleti kiállítótérben.
Omara munkái az Art Quarter Budapest-ben. Fotó: ENA / Facebook
OMARA – Gondolj amit akarsz
Art Quarter Budapest, május 5-ig
Everybody Needs Art fedőnév alatt Bencze Péter szervezi évek óta a változó helyszínekkel kollaboráló underground eseményeit. Ez alkalommal a Nagytétényi úti műterem és kiállítótér komplexumot, az Art Quarter Budapest terét választotta Omara, azaz Oláh Mara kisebbfajta retrospektív kiállításához. A térben a nagyobb olajképektől a gyufásdoboz méretű, farostra festett képeken át, fotók, újságcikkek, levelek színesítik a tárlatot, ahogyan Omara házát is – amely gyakorlatilag erre a pár hétre beköltözött a volt sörgyár csarnokába. Leginkább a művész személyes képi beszámolói töltik meg a teret, de a beszámolókkal élőszóban is lehetet találkozni tárlatvezetéseken. Aki lemaradt erről, Omarával még biztosan összefuthat a héten…
Szatmári Gergely: Halfte des lebens. Fotó: gergelyszatmari.com
SZATMÁRI GERGELY / FABRICIUS GÁBOR – NÁLUNK / VILLANÁSOK
PH21 Galéria, könyvbemutató: május 8.
Az idei évben ünnepli a fotós világ a már eltűnt (illetve átalakult) Polaroid technikát és formátum. (Ennek apropóján zajlott a Deák Erika Galériában az Instax, mely olyan neveket vonultatott fel az instant fotográfiai eljárást ünneplők közül, mint Déri Miklós, Ember Sári, vagy az ifjú titán, Dobokay Máté.) Szatmári Gergely most a kiállítással együtt könyv formájában is ad egyfajta áttekintést a kilencvenes évek munkáiból, amikor még sokszor promóciós célra, felkérésre fotózott. A tárlat (és a könyv) így reklámtörténeti szempontból is figyelmet érdemel, bár a szervezők hangsúlyozzák: „a könyv nem reklámtörténeti áttekintés, nem retró sorozat; inkább a társadalomban végbemenő változásokat vizsgálná az egyéni és társadalmi szabadságról alkotott elképzelések, vágyak, a változó és felcserélhető identitások vonatkozásaiban.” Annál érdekesebb lehet az eredeti, rendeltetésszerű kontextusokból kiragadott felvételek jelenkori értelmezése.