Sziasztok. Somogyi Hajnalka vagyok, az OFF-Biennále Budapest elindítója és projektvezetője. A szűk stáb nevében szeretnék egy pár szót szólni hozzátok.
Ez a biennále nem jöhetett volna létre.
De létrejött.
Nem jöhetett volna létre, mert
Nincs mögötte városmarketing.
Nincs mögötte intézményrendszer.
Nincs mögötte több százmillió forint.
Nincsenek mögötte politikusok.
Nincs mögötte az állam.
Ennek ellenére mégis létrejött.
Létrejött, mert az a kilátástalanság, ami a kortárs művészetet két évvel ezelőtt jellemezte, már elviselhetetlen volt.
Emlékeztek?
2013 nem volt jó év.
Amikor az ember úgy érzi, hogy sok éves munkáját egy nemtörődöm mozdulattal lehúzzák a WC-n, amikor elhazudják a fontosságát, az gyomorszorító. Amikor megpróbálja szép szóval, pontokba szedve, hangosan és érthetően elmondani, mi a baj, és nem akarják meghallani, hanem vállon veregetik és lesajnálják, az dühítő. Amikor a rendelkezésre álló eszközöket kisajátítják vagy hagyják szétrohadni, az kétségbeejtő. Amikor giccsel parádéznak és a múltba tolatnak büszkén és full gázzal, az röhejes.
Legkésőbb 2013-ra mindannyiunk számára világossá vált: nem értik és nem is érdekli őket. Ahogy az úgynevezett széles közönséget sem. A lila ködben nyilván nehéz tisztán látni. És én azt kezdtem gondolni, hogy bizonyos fokig érthető a közönyük. Ez így, ez az egész fájdalmasan ismerős folyamat, tényleg végtelenül unalmas, kiszámítható, business as usual. Ez az ő játékuk: ők nyomulnak, mi meg tiltakozunk. Persze nekünk van igazunk – de így ki is hinné el nekünk, hogy az, amiért küzdünk, a művészet, izgalmas, kiszámíthatatlan, és bármit kifordít a sarkából?
Tehát ki kellett lépni ebből a koordináta rendszerből. OFF THE GRID. Új koordináta rendszerre volt szükség. Egy közös célra, közös cselekvésre, új módszerekre, tudásra, és lelkesedésre sőt, hatalmas elszántságra. Ez lett az OFF.
Ebben a rendszerben a bizonytalanság lehetőséggé, az intézményen kívüliség szabadsággá, a pénzhiány összefogássá vált.
Az OFF szerint a művészet nem blöfföl, nem igazodik, nem dekorál és nem gyönyörködtet. Nem illusztrál és nem dicsőít. Nem provinciális, nem naftalinszagú.
Nem kitartott.
A művészet független, szuverén. Kockázatot vállal, kizökkent, felkavar.
Tétje van és igenis megváltoztatja azt, amivel és akivel kapcsolatba kerül.
Éppen ezért a művészet mindig politikai is. Az OFF létrejötte, az, hogy ma itt vagyunk, politikai tett. Ahogyan az lesz az a több mint száz művészeti projekt is, amely a következő öt hétben az OFF részeként megvalósul. Ebben hatalmas erő van.
2013 vége, amikor egy pár embernek előálltam az OFF ötletével, most fényévekre van innen.
Létrejött az OFF,
mert ti adtatok neki egy esélyt
mert beletoltatok időt, energiát, pénzt és kreativitást
mert adtatok hozzá kritikát és bizalmat
mert vállaltátok, hogy nem kértek az államtól
mert elfogadtátok, hogy a közös siker lesz az egyetlen díjazás
mert ilyen feltételek mellett összeállt a legprofibb és legelkötelezettebb stáb, amelyben valaha is volt szerencsénk dolgozni
majd’ 100 ember
– és itt engedjétek meg, hogy kiemeljek pár kulcsszereplőt, az OFF kurátorait és csapatvezetőit, akik itt állnak mellettem…
(S. H. itt bemutatta az OFF kurátori csapatát és csoportvezetőit – a szerk.)
Az OFF tehát létrejött,
mert az üzenete külföldön is működött, és nemzetközi hírű művészeket, szakembereket állított mellénk;
mert annak, hogy ez az ügy ennyire fontos nekünk, olyan erős sodrása lett, hogy az idő haladtával egyre több segítséget és támogatást kaptunk. A Norvég Civil Alaptól, az OSI-tól, az ERSTE Stiftungtól, kultúrintézetektől, cégektől és magántámogatóktól.
Hamarosan azt vettük észre, hogy van irodánk (a Summa Artiumtól), számtalan helyszínünk, médiakampányunk, tanácsadónk, a vendégeinknek szállás, a közönségnek honlap és applikáció, és rengeteg önkéntes, akik a legváratlanabb nehézségeken is átlendítettek bennünket.
Ma tehát elmondhatjuk, hogy a következő 5 hétben 160 projekt mutatkozik be az OFF ernyője alatt 25 ország művészeinek és szakembereinek a részvételével, összesen 135 helyszínen, amelynek a többsége budapesti, de 10 másik magyar városban és New Yorkban, Sao Pauloban, Párizsban, Prágában és Pozsonyban is vannak események.
Ezt csak így, közösen, egymással összefogva tudtuk elérni.
Az első OFF-Biennále Budapestet megnyitom.
A cikk lejjebb folytatódik.