Nincs elég memória a kép pontos megjelenítéséhez – állítja egy hűvös profizmussal kivitelezett angol felirat Albert Ádám olajfestményén. Egy másik szerint pedig: nagy gondolat, kis felbontás. Pedig a fiatal grafikusművész nem panaszkodhat a precíz kidolgozásra, a Nextart Galériában bemutatott újabb munkái mérnökhöz illő részletszeretetről és meg nem alkuvó pedantériáról árulkodnak.
A falakon számítógépes üzenőablakokból elcsent szakkifejezések és letölthető kisvideókhoz ajánlható lejátszóbillentyűzetek hol olaj-vászon technikával, hol fehér zománctáblákon kiégetve. Visszafogott, higgadt, szürkés tónusok, egy-egy élénkpiros, decens betűvel társítva, kellő mértékben keverve az ipari minimalizmust a retróval és street arttal. A földön leültethető fényszórók, üvegükre szerkesztetett piktogramokkal és vékonylábú, szürkére mázolt asztalok, sehová sem sorolható, különös objektekkel. A furcsa tárgyak valójában fehérre festett famodellek, amik kicsinyített fantáziaszoborként idézik meg a hatvanas évekbeli, hegyes lábú kockabútorokat, a kiöregedett csúcstechnikai berendezéseket és a formátlan gázkonvektorokat. Ráadásul a fából kifaragott makettek dupla előoldallal rendelkeznek és egy folyóírást imitáló, klasszikus retró-hangulatú decoder-logóval. A „decoder” nem csak egy kitalált márkanév, hanem a kiállítás címe is, sőt, az egész műtárgy-együttes kulcsa. A korábban idézett kis felbontás és a pontatlan megjelenítés ugyanis nem a művek slendrián kivitelezésére utal, hanem a belső tartalom tolmácsolásának nehézségeire. Albert Ádám vonzó, formás, mégis titokzatoskodó munkái ugyanis dekóderként igyekeznek olvashatóvá tenni – az egyik zománctáblán zegzugos labirintusként lefestett – belső világot. Illetve inkább megadják az eszközt a fordításhoz és a közvetítéshez. Ez a Joseph Kosuth-féle klasszikus koncept art világa, ahol a művészet egyetlen feladata a Művészet mibenlétének vizsgálta. Elemző mérnökművészként Albert Ádám is ezt kutatja, pironkodva megtoldva egy kis óvatos személyességgel a kint és a bent, a vallomás és a dekódolás esélyeinek latolgatását.
Nextart Galéria
2008. június 27.–2008. július 18.