Úgy tűnik, hogy a presztizséből az utóbbi időben egyre többet veszítő FIAC (Foire Internationale d’Art Contaemporain) új koncepcióval jelentkező új vezetésének idén sikerült visszanyernie a galériák bizalmát. Erre utal a korábbi években távolmaradók visszatérése, és az amerikai galériák megnövekedett létszáma is. Miközben a FIAC továbbra is a modern képzőművészet vására kíván maradni, ezen belül egyre nagyobb szerepet szán a kortárs művészetnek. A látogatók most is találkozhatnak a kubizmus, a lírai és geometrikus absztrakt, a szürrealizmus, az «art brut», a pop-art vagy a hiperrealizmus «klasszikus» képviselőivel, Picasso, Matisse, Miro, Max Ernst, Andy Warhol, Basquiat vagy Csernus Tibor alkotásaival, ugyanakkor a korábbinál sokkal nagyobb számú, kevésbé ismert, kortárs művésszel is megismerkedhetnek. Ez nemcsak annak köszönhető, hogy a huszonnégy országból érkezett 214 résztvevő tekintélyes része fiatal művészekkel bővítette «csapatát», hanem annak az új kezdeményezésnek is, hogy a zömében kortárs művészettel foglalkozó, rövid múlttal rendelkező galériák tekintélyes támogatásban részesülnek. Míg a régebbi, nemzetközi hírű galériáknak átlagosan 25 ezer, addig a három évnél fiatalabb társaiknak csak körülbelül 7 ezer euróba kerül az ezévi részvétel. Újdonságnak számít az is, hogy az egyre inkább tért hódító video-művészek munkái, egységesen 39 euróért, korlátozott példányban kiadott DVD-én megvásárolhatók. Idén először a «design-galériák» is meghívást kaptak, ahol Georges Jouve, Jean Prouvé, Charlotte Perriaud, Mathieu Matégot, Le Corbusier és Ettore Sottsass mellett, a fiatalabb nemzedék, Martin Szekely, Dan Friedman, Ron Arad és társaik számos munkája is bemutatásra kerül.
A FIAC-kal egyidőben, hatodik alkalommal kerül sor a ma már valódi versenytársként fellépő Artparis-ra, aminek, akárcsak a korábbi években, ezúttal is a Carrousel du Louvre ad otthont. A FIAC-ról főként anyagi okokból kiszoruló galériák kezdeményezésére létrejött rendezvény évről-évre növekvő létszámú látogatót vonz, ami a bemutatásra kerülő műveket figyelembe véve, nem meglepő. A FIAC-hoz hasonlóan, a kínálatban itt is éppúgy megtalálhatók a XX. század művészetét képviselő Picasso, Miro, Dali, Morandi, Erro, Sam Francis, Dubuffet, Warhol vagy Keith Haring alkotásai, akárcsak a kortárs munkák széles választéka. Kuriózumnak számítanak a svéd GKM galéria által bemutatott Sam Francis-monotípiák, Fernand Léger 1952-ben készített kerámiái, amit a Haim Chanin Fine Arts Gallery hozott New Yorkból, és a francia születésű, Amerikában élő Louise Bourgeois hologramjai, egy másik amerikai galéria, a Arts of this Century kollekciójában. A magyar látogatóknak külön érdekességet jelenthet, hogy a Galerie Sabine Puget Anna Marknak (Márkus Anna), a Galerie le Trosième Œil pedig «Hommage á Paul Kallos» címmel, a galéria 2001-ben elhunyt művészének, a Magyarországon sajnos szinte teljesen ismeretlen Paul Kallosnak (Kallós Pál) egyéni kiállítást szentel. A magyarok közül rajtuk kívül még Brassaϊ, Robert Capa, Etienne Beöthy, Victor Vasarely, Atila és Alexandre Hollan (Hollán Sándor), míg a FIAC-on Csáky József, Réth Alfréd, Szenes Árpád, Hantaϊ Simon, Reigl Judit, Pán Márta, Molnár Vera és Kurtág Judit műveivel találkozhatunk.
Mindkét rendezvény október 25-ig tart.
FIAC és Artparis egyidőben
Úgy tűnik, hogy a presztizséből az utóbbi időben egyre többet veszítő FIAC (Foire Internationale d’Art Contaemporain) új koncepcióval jelentkező új vezetésének idén sikerült...