Maison Européenne de la Photographie, Párizs, október 30-ig.
Herb Ritts amerikai fotográfust a legenda szerint egy spontán készült fénykép indította el a világhír felé. A Kaliforniában, jó körülmények között élő, frissen diplomázott fiatalember apja bútorüzletében kezdett dolgozni, és élte a tehetős fiatalok szabad életét. Egy alkalommal barátnőjével és egy közös barátukkal kirándulni indult, de autójuk defektet kapott és egy szerelőműhelyben kötöttek ki. Miközben a szerelők a kereket cserélték, Ritts készített néhány felvételt pályakezdő színész barátjáról, akit történetesen Richard Gere-nek hívtak.
Két évvel később, mikor Gere már ismertebb színész volt, a menedzsere magazinokban is közölhető fotókat kért, és Gere megmutatta neki a barátja által készített képeket. Egy hónapon belül a három legismertebb amerikai divatmagazin publikálta a fotókat és ezzel kezdetét vette Herb Ritts két évtizeden át – tragikusan korai haláláig – tartó sikerszériája.
Egy 1999-ben, New Yorkban készült hosszú interjúban Ritts maga is elmesélte ezt a történetet, és azt is megemlítette: büszke arra, hogy sohasem tanult fotósnak. Ám ahogy a „véletlen” karriertörténet, úgy az autodidakta előélet sem állja meg teljesen a helyét: Ritts az egyetemen a kereskedelem mellett művészetet is tanult, és esténként fotós szabadiskolák hallgatója volt.
Herb Ritts: Vízesés IV, Hollywood 1988, © Herb Ritts Foundation
Ritts fekete-fehér képeinek egyik legnagyobb erőssége a spontaneitás látszatát keltő beállítás, de ezt a spontán véletlenszerűséget – mint ahogy sokszor a jazz-zenében az improvizációk esetében is – precízen kidolgozott tanulmányok, próbák alapozták meg. Ritts szinte egyetlen témát járt körül egész munkássága során: az emberi test bemutatását. A férfi és női testek plaszticitása, a fények és árnyékok hangsúlyai, a természet erőinek – a napsütésnek, a szélnek és különösen a víznek – az emberi testre gyakorolt hatásai adják minden felvételének igazi értékeit.
A (ha van még ilyen) klasszikus szépségeszmény híve volt, beállításainál, képkivágásainál gyakoriak a görög-római torzókra emlékeztető megoldások. Modelljei szinte kizárólag világhírű színészek, fotómodellek, énekesek, sportolók. Szépségüket hangsúlyozta azzal is, hogy a testeket sokszor sárral, olajjal, homokkal vonta be, a fekete testek mellett fehér, a fehérek mellett a fekete hátterek kontrasztjával emelte ki a test idomait. Madonna és Tina Turner, Richard Gere és Michael Jackson, Elizabeth Taylor és Naomi Campbell, Prince és Steve McQueen, Aretha Franklin vagy Demi Moore portréi azzal a szándékkal készültek Herb Ritts műtermében vagy az általa nagyon kedvelt kaliforniai tájakon, hogy az emberi test kiismerhetetlen szépségét hirdessék.
A párizsi Maison Européenne de la Photographie október 30-ig látogatható kiállításán száznál is több korabeli nagyításon követhető Ritts konok koncepciója. Az esztétikai szépség mellett feltétlenül érdemes felhívni a figyelmet még két olyan aspektusra, amelyek Ritts egész életpályáját végigkísérik. Nemcsak tanult, de veleszületett ízléssel kerülte el a túl kihívó vagy szükségtelenül erotikus ábrázolást, és egyetlen bemutatott képe sem pornográf vagy vulgáris. A perfekcionizmus jellemzi Ritts fotóinak technikai szintjét is. A képkivágásokat mindig alárendelte annak, amit a képpel hangsúlyozni kívánt, a kontrasztok harmóniája, a szürke és fekete színek elképesztő gazdagsága, az ellenfények plaszticitása egyenesen tökéletes hatású képek sokaságát eredményezi.
Herb Ritts: Stephanie virággal, Los Angeles, 1989, © Herb Ritts Foundation
Fontos része a kiállításnak a 80-as évek végén készített néhány videoklip is, amelyeken ugyanazokat az értékeket és esztétikai szépséget fedezhetjük fel, mint Ritts állóképein. Ritts fotóinak Madonna zenei sikereiben is jelentős része van; a pop-ikon első lemezének borítója (True Blue) és több videoklip, így a Cheerish is együttműködésükből született. Emellett részleteket láthatunk még Janet és Michael Jackson, Chris Isaac, Jennifer Lopez és Mariah Carey szintén Herb Ritts által készített videoklipjeiből is.
Nyitókép: Courtney Love és Björk. Herb Ritts képei Clevelandben. Fotó: Lynn Ischai / Cleveland.com
A cikk lejjebb folytatódik.