Musée d’Orsay 2004. február 22-éig látható
Talán furcsának tűnik, hogy egy olyan múzeumban, mint a Musée d’Orsay, amelynek gyűjteménye éppen azzal a korszakkal zárul, ami megelőzte a XX. századi modern művészet megszületését, az absztrakt festészettel kapcsolatos kiállítás látható. A magyarázat erre az, hogy a kiállítás éppen arra kíván rámutatni, hogy az absztrakt festészet gyökerei igen messzire, a XIX. század legelejére nyúlnak vissza. Ugyancsak meglepő, hogy a nagy német író, Goethe is foglalkozott a színek viszonyával, azoknak a szemre gyakorolt hatásával. A tárlat az ő, akár XX. századi kollázsnak is vélhető színtanulmányaival kezdődik. Tovább haladva megfigyelhetjük, hogyan mosódnak el a formák Turner, Whistler, Van Gogh, Monet, Schönberg és Münch festményei a ködön alig átszűrődő vagy éppen vakító fényben, az alkonyati sötétségben. Az olasz futuristák Balla és Severini képeinek vibráló, kavargó színkavalkádja, a rayonizmussal (sugárművészettel) kísérletező Larjonov és Goncsarova, valamint az Apollinaire által orfizmusnak nevezett irányzatot képviselő Kupka, Delaunay, az amerikai MacDonald-Wright és Morgan Russell kör-körös színkompozíciói mutatják, hogy mennyiféle próbálkozás, keresés jellemezte a század első évtizedeinek festészetét. Klee, Kandinszkij, Mondrian, Picabia és Léger mellett kevésbé ismert, de megismerésre mindenképpen méltó festők, mint Serge Charchoune, David Bromberg, Exter, Survage, Baranov-Rossiné, vagy Marsden Hartley képei teszik teljesebbé az absztrakt művészet korai korszakának bemutatását. (Cserba Júlia, Párizs)
Az absztrakció eredete (1800–1914)
Musée d’Orsay 2004. február 22-éig láthatóTalán furcsának tűnik, hogy egy olyan múzeumban, mint a Musée d’Orsay, amelynek gyűjteménye éppen azzal a korszakkal zárul, ami...