Hétfőn jelentették be a Kansas City-i Nelson-Atkins Museum of Art-ban, hogy a tulajdonukban lévő, nagyrészt a raktárukban tartózkodó, és eddig csupán Hieronymus Bosch műhelyének műveként ismert Szent Antal megkísértése című festmény, minden valószínűség szerint magától a mestertől származik. A világon eddig összesen 25 festmény ismertünk Bosch műveként, ezekből öt az USA-ban van. A szám most úgy tűnik, eggyel nőtt.
A bejelentés és az attribúció azért is fontos, sőt, fantasztikusnak is nevezhető hír, mert 2016-ban van Bosch halálának az 500. évfordulója, és erre hatalmas, egyedülálló kiállítással emlékeznek meg Bosch szülőhelyén ’s-Hertogenbosch-ban, a Het Noordbrabants Museum-ban. A Jheronimous Bosch — Visions of Genius című kiállításra 9 évig készültek és sikerült elérni, hogy február 13-tól a nagyközönség egyetlen múzeumban nézheti meg Bosch 20 festményét és 19 rajzát, köztük a most azonosított festményt is. A kiállítás különlegessége, hogy most először láthatunk jó pár munkát a restaurálásuk után.
Az 1510-1520 körül festett, mindössze 38,1×25,4 cm méretű festmény – ami nagy valószínűleg egy triptichon darabja lehet – azonosítása szorosan összefügg a jubileumi évvel. 2010-ben a kiállítást és a kutatómunkát elősegítendő, létrehozták a nemzetközi Bosch Research and Conservation Project-et (BRCP). A csapatban helyet kaptak a világ minden tájáról érkezett művészettörténészek, restaurátorok és egyéb szakemberek és kutatók. A cél Bosch életművének tanulmányozása, dokumentálása, restaurálása volt. A team a múlt év szeptemberében fejezett be egy monográfiát a mesterről, amikor Matthijs Ilsink művészettörténésznek eszébe jutott a Nelson-Atkins Museum of Art egy 2003-as katalógusában látott és Bosch műhelyének tulajdonított festmény.
Ilsink írt a múzeumnak, és kért a BRCP számára egy nagyfelbontású fotót, továbbá egy infra képet is a festményről. Ekkor felgyorsultak az események, a kutatócsoport elrepült Kansas Citybe, hogy a szakemberek saját szemükkel lássák és további vizsgálatoknak vessék alá a munkát. Két nap múlva pedig már majdnem biztosak voltak abban, hogy a Szent Antal megkísértése eredeti Bosch mű.
A festményt a múzeum 1935-ben vette egy New York-i galériától, az összeget nem akarják megnevezni, és annak becslésébe sem bocsátkoznak, mennyit is érhet most a Bosch-mű. Leszögezték, sohasem válnak meg tőle. Egy mű azonosítása azonban, legyen bármilyen alapos is, sokkal hosszabb folyamat, mint a szeptember óta eltelt pár hónap. Valószínűleg évek kutatómunkája kell még az összes kétség kizárásához, amihez természetesen külső szakértőket is be kell majd vonni. De a jó hír félig, vagy majdnem egészen megérkezett, és pár nap múlva Hollandiában már meg is nézhető!