Egy nemzetközi kortárs képzőművészeti vásár Budapesten örvendetes és szükséges. De a szervezők nem dőlhetnek hátra, mert több galéria sürget változásokat. Ha az Art Market a

Art Market után, illúziók nélkül

Egy nemzetközi kortárs képzőművészeti vásár Budapesten örvendetes és szükséges. De a szervezők nem dőlhetnek hátra, mert több galéria sürget változásokat. Ha az Art Market a Viennafair-rel méri magát.

2014-10-16

Lezajlott a negyedik Art Market Budapest. A szervezők tájékoztatása szerint 24 ezer látogató tekintette meg a standokat a vásár négy napja alatt. Volt kiemelt tematika is, külön kiállítási szekciót szenteltek a fotóművészetnek, vendégvárosként pedig Berlint látták vendégül, ahonnan nyolc galéria érkezett - és velük a Berlini Galériák Szövetségének elnöke is, a saját galériájával. 

Fotó: Art Market Budapest

Ami a protokollt illeti: a vásárt Navracsics Tibor nyitotta meg. Sokat tett a vásárért, teljes elkötelezettségével támogatta azt Nancy G. Brinker volt amerikai nagykövet, az USA kormányának korábbi protokollfőnöke, műgyűjtő, aki komoly magyar festészeti kollekcióval rendelkezik. És látogatást tettek a standokon a diplomáciai testületek képviselői is. Önmagában soha nem baj, ha a politika felismeri a kortárs művészet presztízs és országimázsteremtő értékét, és egy efféle esemény felkerül a politikai kapcsolatépítés étlapjára. Hiszen kulturális felületeken keresztül remekül lehet kommunikálni egy ország egyediségét, ám közben érdemes figyelni a visszajelzésekre, mi az, ami felkelti a világ figyelmét velünk kapcsolatban.

 

Nancy G. Brinker.  Fotó: Art Market Budapest

Színvonalas szakmai kerekasztalbeszélgetés-sorozatot hallgathatott végig, akit érdekel a mögöttes tartalom. A vásár ügyelt rá, hogy fontos meghívott vendégei mind szerepet kapjanak a programban, ez a figyelmességen túl hasznos is volt, jónéhányuk új  megközelítésben láttatta a folyamatokat.

Az artPortal a hazai galériákat kérdezte, mennyire elégedettek, milyen tapasztalatokkal zárták az ArtMarketet, hogyan látják a rendezvény jövőjét, különös tekintettel a megfogalmazott célokra. Van-e reális esélye annak, hogy a bécsi Viennafair helyett, esetleg mellett, ez a vásár és Budapest régiós művészeti, kortárs műkereskedelmi központtá váljon, legalábbis bekerüljön a nemzetközi rendezvénynaptárba akkor, amikor épp túlkínálat van art fair-ekből? Talán az időpont sem a legszerencsésebb, egyrészt beszorul a Viennafair és a Frieze London közé, másrészt a Bécsbe ellátogató, a régió iránt érdeklődő gyűjtők, nem töltenek el a szomszédban annyi időt, hogy kivárják az egy héttel későbbi Art Marketet. Részletkérdésnek tűnik, de a jól megválasztott időponton is sok múlhat. A magyar galeristák azonban nem ezt tartják a legfőbb problémának. 

A Kortárs Galériák Egyesületének (MKGE) tagjai - lelkesedésüket, és abbéli meggyőződésüket hangsúlyozva, hogy fontos és szükséges Budapesten egy ilyen vásár – mindannyian aggodalmakat fogalmaztak meg a jövőre nézve. Nem sokáig odázható el most már a vásár vezetése számára, néhány, eddig maga előtt görgetett stratégiai döntés meghozatala. Egy ideig lehet hivatkozni arra, hogy friss kezdeményezésként bizonyos kezdeti gyerekbetegségekre türelmi időt kérnek, de ennek az időszaknak lassan vége. Előbb-utóbb világossá kell tenni, hová szeretné magát pozicionálni ez a vásár, mert ha bekerül egy skatulyába, onnan később sokkal nehezebb lesz kitörni. Tallér Ágnes a MKGE elnöke úgy nyilatkozott, hogy mivel csak most zárt a vásár, konkrét tanulságokról nemigen tud beszámolni, de a tagok tapasztalatait összesítve hamarosan leülnek az Art Market igazgatójával, Ledényi  Attilával, hogy közösen számba vegyék, mely pontokon lehet változtatni. Egyelőre annyit tudtak tenni - és ezt egyértelmű jelzésnek szánták -, hogy matricákkal jelölték meg az általuk vállalhatónak tartott standokat. S valóban az inda, a Nextart, a Trapéz és a többi, nemzetközi vásárokon meglehetős rutinra szert tett galéria által átgondolt és összerakott anyag bárhol a világban megállná a helyét egy art fair-en.

A legtöbbet emlegetett kifogás a kiállított anyag nem egyenletes színvonalára vonatkozott. Volt aki úgy érzékelte, éles határvonal húzódik a magyar és a külföldi galériák kínálata között, de Hegedüs Orsolya az acb Galéria vezetője szerint nem ez a megközelítés a helytálló, hiszen például a computer art-al foglalkozó, Vera Molnar és Eelco Brand munkáit kiállító német DAM Galéria egészen kiváló, inkább arról van szó, hogy a vásárnak nincs következetesen átgondolt minőségi standard-je. És ez meglátszik.

A budapesti vásárral mindig párhuzamosan emlegetett Viennafair ellen ugyanezek a kritikák hangzottak el tavaly, idén viszont drasztikusan csökkentették a kiállítók számát, és ez a minőség irányába tolta el az ottani vásárt. Az acb Galéria a tavaly elkezdett megoldáshoz nyúlt, két másik galéria, a Vintage és a Kisterem partnerségében, közös standon, amolyan mini-kontextust kreáltak. Meggyőződésük szerint ez a vásárnak se tett rosszat, és ők is jelezni tudták, mit gondolnak egy kortárs művészeti vásár színvonaláról. Az acb Galéria éppenséggel eladni is tudott, s ami különösen örvendetes, új vevőnek is - összegzett Hegedüs Orsolya.

Ami nyilvánvaló: a hazai szereplőknek is szükségük van a nemzetközi kontextusra, ez nem újdonság, hiszen éppen ebből a felismerésből kiindulva vesznek részt egyre több nemzetközi vásáron. Ahhoz, hogy az Art Market megfelelő presztízsre tegyen szert, ide kell csábítania rangos, mértékadó külföldi galériákat. Számukra viszont a magyar piac, meglehet, túl szűknek tűnik. Ezt az ördögi kört kell valamiképp feloldani - az egyik lehetőség markáns, progresszív karakterrel bíró "felfedezővásárrá" válni.

 

Fotó: Art Market Budapest

Az idei kiemelt téma, és így az Art Photo viszont osztatlan sikert aratott, abban mindenki egyetért, hogy a fotó kiemelése segíthet a vásár arculatának megtalálásában. A történeti hagyományok is segíthetnek ebben, és a csarnoknak ezen a részén színvonalas standokat láthattunk. A válogatásban a ljubljanai és bécsi kiállítóhellyel is rendelkező Photon Galéria vezetője, a nemzetközi szinten elismert Dejan Sluga vett aktívan részt.

Surányi Mihály, a kizárólag fotóra szakosodott Nessim Galéria vezetője, a lengyel Galeria Apteka Sztuki  standját emelte ki, amely koherens, erős anyagot mutatott fel, de sem neki, sem a fotó részlegben külön standdal jelentkező Várfok Galériának nem kellett szégyenkeznie a kiállított anyaga miatt. Surányi először állított ki, és nem jött volna el, ha nincs külön fotószekció. Kereskedelmi sikert nem könyvelhetett el, de a szakmai kapcsolatai perspektívikusan alakultak olasz és lengyel kollégákkal, és számos kiállítási meghívást kapott. Ugyanakkor keveselte a vásárra látogató kurátorok és múzeumi szakemberek számát, a külföldiekét különösen. Ellenben túl sok volt szerinte az oktatási intézmény, non-profit egyesület, mert ezek jelenléte ugyan több fiatal látogatókat vonz, de a fesztivál-jellegre erősít rá, amely szerinte nem fenntartható, ha a vásár komolyan veszi magát. „Nem történhet meg az, ami az ArtPlacc-cal megtörtént " - fogalmazott a Nessim Galéria vezetője.

Szalóky Károly, a Várfok Galéria vezetője is azt húzta alá, hogy érdemes lenne nagyobb beleszólást engedni a szakmai grémiumnak az előzetes kiválasztásnál, a hosszútávú építkezés érdekében. A Várfok  két nagyméretű standon állított ki, ez külön kihívás elé állította őket, mert meg kellett osztani erőforrásaikat, de azért vállalták ezt ebben az évben, mert Szalóky fontosnak tartotta, hogy a fotó szekcióban bemutassák az általuk képviselt alkotókat. Mint mondta, ezzel is motorja kívánt lenni a vásárnak. Náluk eladás is volt, és több érdeklődővel maradt tárgyalásban - reméli, ezeknek is kedvező eredménye lesz.

A Várfok Galéria standja az Art Photo szekcióban. Fotó: Czigány Ákos

Többen említették, hogy jó lett volna több büfé és pihenésre alkalmas helyszín a vásár területén belül, ahol akár hosszabb beszélgetésekre, kötetlen kapcsolatépítésre is lehetőség adódna. Szívesen vennék, ha sikerülne szorosabbra fűzni a vásár és a város kapcsolatát, ha erre a néhány napra Budapesten még több minden szólna az Art Marketről. A szervezők igyekezete mindenesete tapasztalható volt, az Art Market Budapest zárásakor különleges ajándékkal lepték meg a budapestieket. A Gallery Out of Home by Hervé jóvoltából a Széchenyi téren az esemény zárónapjára, október 12-re készült el az az egyedülálló köztéri installáció, amellyel az Art Market Budapest az idei évre búcsút vett  közönségtől. 

 

GooH /Gallery Out of Home / és HERVÉ-LÓRÁNTH ERVIN képzőművész közösen, immáron több éve elkezdett óriás szobor és installációs programjaként készült el a Budapesti Art Market kiállításához időzített FELTÉPVE szobor-installáció.
Fotó: Art Market Budapest 

Szerző: Jankó Judit
Cimkék: kortárs művészet, galériák,

Hozzászólások
Sáfár Zoltán
2014-10-16 23:43:08

Köszönöm válaszát, értem és elnézését is kérem az ingerültségért. Hibáztam. Üdvözlettel. Sáfár Zoltán

jj
2014-10-16 23:02:08

Kedves Sáfár Zoltán! Mindig örülök, ha információval látnak el, és megértem az egyéni érdekeket is. Valóban türelmetlenségre és ingerültségre adhat okot egy galériának, ha nincs megemlítve, de türelem. Nem kerülte el a figyelmemet a Godot Galéria szereplése, igyekszem követni egyébként is a tevékenységét, sőt, nyilván tudomása van arról, hogy beszéltem is viszonylag hosszasan a munkatársával, de ennek a cikknek a szerkesztésekor úgy döntöttem, nem ez az anyag fog szólni Nagy Kriszta 3. Orbán sorozatának értékesítéséről, vásári jelenlétéről. Eddig kimaradtunk ennek taglalásából, egyelőre átengedtük a bulvárnak, de ami késik, nem múlik. Nem ez volt az utolsó anyagunk a vásárról. Üdvözlettel: Jankó Judit

Kapcsolódó cikkek

Rieder Gábor: Felnőtt az Art Market Budapest

Budapest nem maradt potens kortárs művészeti vásár nélkül. A második Art Market kivágta a rezet.

Art Market októberben: fókuszban Berlin és a fotóművészet

Október 9. és 12. közt ismét Art Market Budapest. Új az Art Photo Budapest kiállítási szekció, amely a fotóművészet egyik új európai fővárosaként igyekszik pozícionálni Budapestet. Vendégváros Berlin.

A jó, a rossz és a furcsa. Mérleg az Art Market után

Mérleget vonunk a most zárult budapesti Art Market után. Mi volt jó és mi volt problematikus ebben a 4 napban? És főként: merre lehetnek a kitörési pontok?