Kokesch Ádám tizennégy objektjét egységes installációként mutatja be az Antrepo ipari csarnokában, köztük korábbi és új, kifejezetten a biennále felkérésére készített munkákat.
Mom, am I a barbarian? – kérdezi az idei biennále alcíme, azaz: Anya, én barbár vagyok? A címben foglalt kérdés, valamint az a koncepció, hogy a biennále fókuszában a köztér, mint politikai fórum áll, olyan műveket invokál, melyek megkérdőjelezik a demokrácia mai formáját, kétségbe vonják a köztér aktuális gazdaságpolitikai modelljeit, újragondolják és problematizálják a civilizáció és a barbárság fogalmait, legfőképpen pedig előtérbe állítják a művészet katalizáló szerepét ebben az összefüggésrendszerben.
Nyilván nem függetlenül attól, ami a török fővárosban nemrégiben a Takszim téren történt, a tüntetésektől és összecsapásoktól, a 13. biennále kísérletet tesz arra, hogy olyan fogalmakat értelmezzen újra, mint a demokrácia, a szólásszabadság, a köz és a közösségi tér, valamint feltárja azt a kapcsolatrendszert, ami a globális tőke, az urbanisztikai fejlesztések, a politika és a művészet között fennáll.
Az 1973-as születésű, budapesti Kokesch Ádám – az isztambuli szerepléséről beszámoló ACAX, a katalógust idézi – „jelekből, tárgyakból, kódokból, fogalmi modellekből alkotott nyelve a tudomány és technika számtalan területén ível át, legyen az nyelvészet, építészet, ipari formatervezés, információtechnológia, vagy akár a mozi. Kokesch földközeli absztrakcióval dolgozik, és az általa teremtett posztindusztriális közegben a jeleket és jelentéseiket leleményes humorral számolja fel. Installációi, melyek gyakran utalnak laboratóriumi környezetre, kísérletek helyszíneire, sokszor függesztik fel a tárgyak és rendszerek tipikus működési elveit és funkcióit, hogy aztán újradefiniálják őket. Fényes, tükörsima felületei a művészeti irányzatok váratlan, időtlen egyvelegeként ötvözik a Bauhaus esztétikáját Malevics szuprematista fekete négyzeteivel és a tatlini konstruktivizmussal, illetve némi pop-arttal fűszerezett futurizmussal.”
A biennále kurátora, Fulya Erdemci, az ACAX Check-in Budapest kurátori vizitorprogramjának vendégeként 2013 januárjában tanulmányúton járt Budapesten. Meghívása a Kortárs Galériák Egyesületének Budapest Contemporaryvizitorprogramjával történő együttműködés keretében valósult meg.
Kokesch Ádám installációi, kiállítási enteriőr, Antrepo, 13. Isztambul Biennále, fotó © Surányi Miklós
Cím nélkül, 2013, installáció, fotó © Surányi Miklós
Kiállítási enteriőr, részlet, fotó © Surányi Miklós
Cím nélkül, 2013, installáció, fotó © Surányi Miklós
Kiállítási enteriőr, részlet, fotó © Surányi Miklós