Míg a kortárs művészetben Kína és India több nemzetközi sztárt jegyez, a Közel-Kelet művészei eleddig nem tettek szert globális ismertségre. Az első fecske Tammam Azzam volt, aki Freedom Graffiti című képével 2012-ben – többek között a közösségi oldalaknak köszönhetően a szíriai polgárháborúra irányította a figyelmet. A kép a Szíriai Múzeum sorozat része, melyben találatokat szenvedett szíriai épületeket állít párhuzamba a nyugati művészet ikonjaival, hogy az emberi kreativitás szélsőségeivel szembesítsen.
A damaszkuszi művész festészetet tanult, a harcok fellobanása idején azonban elhagyta a várost, jelenleg Dubai-ban él, ahol főleg digitális munkákat és grafikákat készít.
Január végéig az Ayyam Galéria egyidejűleg mutatja be Azzam munkáit Beirutban és Londonban, ahol tavaszzal nyitottak fiókot.
Az ÉN, A SZÍRIAI címet viselő kiállításokon a Szíriai Múzeum képei mellett a legújabb sorozat, a Bon Voyage is látható, melynek digitális montázsain harcok szaggatta damaszkuszi épületet emelnek színes léggömbök ismert tájak és épületek fölé. A lebegő romos ház golyó ütötte falai alatt a londoni parlament vagy az ENSZ Genfi székháza is fenyegetettnek tűnik.
Damascus from Bon Voyage Series, 2013 C-print on Diasec mouting, 120 x 100 cm
Courtesy the artist and Ayyam Gallery
A Szíriai Olimpa és az Exit című sorozatok a stencilezett graffiti és a piktogramok nyelvén beszélnek a damaszkuszi mindennapokról. Akárha Banksy készítette volna őket. Azzam egyik kiállított munkájában mintegy tiszteleg is Banksy előtt, de a graffiti vizuális nyelvének használatát talán leginkább az indokolja, hogy ez a kommunikációs forma a Közel-Keleten az Arab tavasz kezdetével egyidejűleg kezdett virágozni.
Syrian Olympic, 2013 C-Print Diasec Mounting 133 x 200 cm, Edition of 8, Courtesy the artist and Ayyam Gallery
Freedom Graffiti, 2013, Lightbox, Edition of 5, Courtesy the artist and Ayyam Gallery