Fotódömping a fővárosban! Meglepő, mert idén ősszel jön a kétévente esedékes Fotóhónap, és akkorra várható egy erőteljesebb fotográfiai felvonulás. A hazai fotósszíntér azonban nem bírt addig várni és elindította a nemhivatalos „elő-kampányukat”. Hetek óta nyílnak sorra a tárlatok, a még láthatók között most az artPortal segít eligazodni!
Rafal Karcz
Különböző fotós iskolákból válogat a Latarka-maraton (azaz kéthetente megnyitó) jelenlegi tárlata, ahol magyar és lengyel fotográfiák láthatók. A kiállítóhelyre jellemző harmincas generáció mellett egy igazi klasszist is sikerült megnyerni Drégely Imre személyében. Örökzöld sláger: a fotográfia sokrétű, képzőművészeti felhasználási módozatainak bemutatása, a médiumok határinak feszegetése. Sietnünk kell azonban, ha látni akarjuk együtt a light-boxok, vetített fotók, vászonprintek igazi fotós csemegéit. Külön kuriózum a nemzetközileg is elismert lengyel experimentalista fotóművész, Rafal Karcz jelenléte.
PHOTO SHOOT, Buda Gábor, Drégely Imre, Paszternák Zoltán, Puklus Péter, Rafal Karcz, Verebics Ági, kurátor: Tomasz Piars Latarka, ápr. 9 -ig
Fátyol Viola: Orando et laborando – Kitömött állatok gyűjteménye, 70×105 cm,
ed. 1/5 + 2AP, inkjet print, dibond lemezen, 2011
A Faur Zsófi – Ráday Galériában mind a két szinten fotós kiállítás fogadja a látogatót. Lent, a Panel Contemporaryben az Átlátás 2 keretében Neogrády-Kiss Barnabás kiállítása nyílt meg előző héten. Fönt pedig Fátyol Viola mutatkozik be első szóló anyagával. A kiállításról már készül a kritikánk, de addig is: az alig két éve diplomázott Fátyol máris maga mögött tudhat egy sikeres Laboros kiállítást az egyik legfiatalabb és legígéretesebb magyar női fotográfussal, Ember Sárival. A kiállítás címe előrevetíti az idősíkok-emberi kapcsolatok vizsgálatát, melyet még készülő sorozatában vizsgál, mintegy diplomamunkája folytatásaként, ahol az iskolatársak után a családi kötelékek feltárásával szembesülhetünk. Ne hagyjuk ki a kis galériában elhelyezett kétcsatornás videó installációt.
Időközben épp időben, Fátyol Viola kiállítása, Faur Zsófi – Ráday Galéria, ápr. 25-ig
Tihanyi Anna,: Bunnylink, 2012-2014, giclée print 70 x 70 cm
Bár ez nem kimondottan fotógaléria, az elmúlt lassan egy év kiállításai alapján úgy tűnik, új színteret kapott a hazai fotós élet a Casati Art Corner Gallery-ben. Most a New Yorkból hazatért Tihanyi Anna Bunnylink című sorozata látható két hétig. A nyuszifejes portrék feszítő kettősséggel operálnak. Tihanyi négy hónapos rezidenciaprogramja alatt a sokak által vágyott városban egyszerre élte át az új, az ismeretlen, a nyugati menőség velejáróit és illetődött meg, maradt magára az idegen világ nyüzsgésének forgatagában. Néhányan kiemelkedtek a tömegből egy pillanatra, hogy segítsenek neki: őket látjuk a portrékon. Azaz nem látjuk, a maszk mögé rejtőzve néznek vissza ránk, ezzel egyszerre visszalépve az arctalan tömegbe, illetve abba a kétes megítélhetőségi mezőbe, ahol nem tudjuk eldönteni: aranyosak vagy ijesztőek ezek az alakok?
Bunnylink, Tihanyi Anna kiállítása, kurátor: Tóth Balázs Zoltán, Casati Art Corner Gallery, ápr. 15-ig
Stalter György: Akt
A kiszáradó kultúratámogatás és pályázati pénzek idején részvéttel figyeljük a sorra bezáró kiállítótereket. Ezen a tendencián fordít egyet a tavaly novemberben nyitott Artphoto Galéria, a Bartók Béla úti frontot erősítendő. Az online felületen 2000 óta létező portal missziójaként a művészi fotográfia széles körű népszerűsítését tűzte ki célul, ennek érdekében a kiállítótérben különféle workshopok, tárlatvezetéseket is tartanak az érdeklődők számára. A negyedik kiállító, Stalter György a ma élő fotós középkorosztály egyik legaktívabb tagja, és az őt megelőző névsor is impozáns (Féner Tamás, Vancsó Zoltán, Eifert János). Régi-új képek: egyértelmű, hogy jól ismert sorozatokkal találkozunk (Berlin Neuköln, Józsefváros, Másvilág, stb.), de a képek színvilága és az alkotójuk által közvetített finom érzékenység joggal tartanak igényt újra a figyelmünkre. Ha ez nem lenne elég, néhány új kép is látható a 2013-as aktsorozatból, mely az …akár egy film noir című albumban tavaly jelentek meg a galéria saját gondozású sorozatában.
Mohai Balázs, az MTVAMTI külső munkatársa – Highline
További ide vágó események közül idén sem érdemes kihagyni a 32. Magyar Sajtófotó Kiállítást ezúttal (ezentúl?) a Capa Központban, illetve a Mai Manó Házban Czabán György ezen a héten záró street art fotó kiállítását, melyhez kapcsolódó finisszázsban 11-én, pénteken egy igazán különleges stencil workshopon vehetünk részt, GG, a haza street art egyik meghatározó alakja jóvoltából.
32. Magyar Sajtófotó Kiállítás, Capa Központ, május 18-ig
Budapest Bartóktól Banksy-ig, Czabán György kiállítása, kurátor: Csizek Gabriella, Mai Manó Ház, George Eastman terem, április 13-ig
Egy egyetlen estés pop-up erejéig Eperjesi Ágnes borzolta a kedélyeket a Laborban, ápr. 7-én (A szabadság felhasználása). A fotó alapú képzőművészetben Eperjesi neve garancia a minőségi és kritikus kortárs társadalmi-politikai reflexiókra, ezúttal is nagyvonalúan, de pontosan mutat rá fanyar humorával a tényekre. Ha lemaradtunk róla, figyeljük a kiállítási naptárat, talán hamarosan felbukkan még máshol.
Persze nem felejthetjük ki, hogy a tavaszi fotós lavinát az Átlátás 2 sorozata indította be, és még két állomást tartogat számunkra.Ha lezajlik, ígérünk egy alapos, áttekintő szemlét ugyanitt, az artPortalon (az idei nyitó kiállításról bővebben itt, a hátralévő két megnyitó itt).
Ezen felül két további fotós helyszínt érdemes látogatni, nemcsak most, hanem vissza-visszatérően: a már befutott, lipótvárosi X6 Galéria és egy nemrég indult, nemzetközi színtérre különösen figyelő TOBE Gallery a Szent István Parknál.
Alpern Bernadett: Általános iskola – Velvary, Csehország, 2013
Végül, de nem utolsósorban egy vidéki helyszín: Alpern Bernadett Used Stones című tárlata az „újrahasznosított” zsinagógaépületekről Kecskeméten a Magyar Fotográfiai Múzeumban április 12-én zár.
A cikk lejjebb folytatódik.