Egyre gyakrabban látunk olyan kiállításokat, amelyek nem galériában valósulnak meg, hanem egy funkcióját tekintve teljesen más létesítményben. Egy budai villa a helyszíne Kerekes Gábor Villa:party című, több szempontból is rendhagyó kiállításának. Werkfilm a létrehozásáról itt!
Fotók: Murzsa Tamás
A kiállítás létrejöttét a Pepper Art Projects támogatta. A művészeti alapítvány azzal a céllal jött létre, hogy képzőművészeknek és kurátoroknak folyamatos szakmai megjelenést biztosítson. Ezt a XII. kerületi budai villát már többször használhatták hasonló művészeti munkák, projektek bemutatására. A szokatlan helyszínen rendezett tárlat megnyitója szorosan kapcsolódott a Villa: party tematikához: a megnyitóbeszédet és minden egyéb más formaságot mellőző buliba csöppent az ember szerda este hat órakor, ahol a képzőművész Siegmund Ákos, mint dj szolgáltatta a minimál elektrót. Az éppen értékesítés alatt álló, amúgy teljesen üres épület mindegyik szobája egy buli más és más fázisát jeleníti meg. A szobában, hol a dj rendezkedett be, a padlótól a plafonig tomboló, bulizó embertömegek veszik körbe az arra járó ártatlan érdeklődőt. Aki rögtön el is veszíti ártatlanságát, ugyanis a térből kinyúló alakok invitálják táncolni és megőrülni.
Kerekes Gábor újságokból, magazinokból kivágott egész alakos figurákat ragaszt rá egy hordozó felületre, de többnyire csak egy ponton rögzíti őket. Hiszen bulizni leragasztott testrészekkel nem lehet. A fal kétdimenziós síkjából kilépteti a figurákat, és ez a térélmény kibillenti a művet szemlélő nézőt eddig megszokott helyéről. A térbe kinyúló részletek bevonnak minket a szereplők saját világába, már nem tudjuk objektívan szemlélni a történéseket. A hangulat adott és beszippant.
A „trash” kifejezés itt kétszeresen is megállja a helyét. A művész egyrészt újrahasznosít: az alkotások alapanyaga a kiolvasott, szemétbe dobott magazinok képanyaga. Gábor akár több éven keresztül is készül egy-egy munkájára, hiszen elég sok időt vesz igénybe ennyi anyagot összegyűjteni és kivágni. A többnyire egész alakos figurákat ezután új, teljesen eltérő kontextusba helyezi. A Bravo magazin, tinibálvány félmeztelen selyemfiúja itt nevetség tárgyává válik; Paris Hilton piásan térdre rogyott, amúgy botrányos címlapra illő figura ki sem tűnik a hasonló állapotban levő emberek tömegéből.
A féktelen partyzás elkerülhetetlen következménye a másnapos, üres sodródás, legtöbbször az asztalra borulva, italos üvegekkel körülvéve. A következő szoba hosszanti falán, szemmagasságban ezt a buli utáni állapotot látjuk. Filmszerűen folyik előttünk a szétesett trash-generáció élete, amelyet Kerekes Gábor nagyon kifinomult és cinikus humorral véleményez.
Ez a helyspecifikus installáció itt látható először és utoljára, hiszen nincs más hordozófelülete, mint maga a fal. Gábor előszeretettel dolgozik a kiállításainak helyszínén éjjel-nappal, jelen esetben egy hétig a villa „lakója” lett. Még jó, hogy az emeleti helyiségben kialakított egy chill out room-ot, ahol este az aznapi munka fáradalmait kipihenhette. Nem hiába: a partyzás és a meló egyaránt kemény dolog, megérdemelt utána a pihenés. A raklapokra fektetett „ágy” felkínálja magát, hogy használatba vegyük, és nem törődve a helyszínnel, ráfeküdjünk. Hátradőlve újabb művészi élményben van részünk, amikor megpillanthjuk a plafonra épített installációt: pillangók és lepkék szállnak felettünk, lemehetünk végre alfába.
Visszatérve a valóságba és a földszintre, ismét láthatjuk a Ludwig Múzeumot már megjárt Total Eclipse című képet. A 2013-ban Leopold Bloom díjra jelölt művész munkáján a néző a nap szemszögéből figyeli a tengerparton összegyűlt, bulizó embertömeget. Gábor gyakran használ művészettörténeti utalásokat műveiben: itt Picasso látható egy sárga fürdőköpenyben, a kollázs uraként és a technika tulajdonképpeni feltalálójaként. A napfogyatkozás pszichedelikus élményét fokozzák a kép fölé installált különböző formájú és színű léghajók.
Van valami, ami miatt nem tudjuk olyan könnyen otthagyni ezt a kiállítást. Nem is sürget senki, órákig ellézeng az ember a kollázsokat mozizva, majd ledől a chill szobában, ha belefáradt. És akkor talán megvilágosodik: Gábor képrombolásból létrehozott új képei nem új idolokat teremtenek, hanem képet hoznak át abból a világról, ahol mindent tilos, mégis mindent szabad. Ez a határtalanság a villában teljesedik ki, ahol csak a falak szabnak határt.
A kiállítás két héten keresztül látogatható, és csak azt sajnáljuk, hogy nincs minden este Villa:party.
Kerekes Gábor, Villa: party
Helyszín: Budapest, XII. Törpe u. 8.
2014. május 9-ig, munkanapokon 14 és 18 óra között
A Pepper Art Projects a kiállítás időtartama alatt múzeumpedagógiai foglalkozást biztosít előzetes bejelentkezés után.
www.pepperartprojects.com