Jovián György munkáiból a Stuttgart-környéki Leonberg városi galériájában nyílt kiállítás. Jovián hosszú évek óta jó kapcsolatokat ápol Hans Mendler leonbergi képzőművésszel és éppen a baden-württembergi városban tartózkodott akkor is, amikor robbantással bontották le a helyi takarékpénztár toronyházát. A robbantás és az épületből megmaradt romhalmaz ihlette a magyarra rombolásként, lebontásként fordítható „Demolition” című képciklusát, ami a mostani tárlat középpontjában áll. A május 8-ig látogatható kiállításhoz készült bevezető írás hangsúlyozza, hogy Joviánt az érdekli, ami tünékeny, mulandó, de műveiből nem rezignáltság árad; a dekonstrukciót is az alkotás, a teremtés egyik fajtájaként jeleníti meg.
Jovián György: Szép új világ II, 2009, olaj, vászon, 200 x 340 cm, a művész jóvoltából
A milánói Federico Luger kortárs galériája, az FL Gallery ad otthont Szűcs Attila első olaszországi egyéni kiállításának, amin az utóbbi két évben született olajképek szerepelnek. Az FL a Deák Erika Galéria egyik külföldi partnerintézménye, ahol Szűcs – csoportos tárlatokon – már korábban is szerepelt. A Waiting for the Unknown címmel június 2-ig látható tárlat mély emocionális töltetű festményeit a galerista szavaival „az álmok és emlékek magával ragadó dialógusa” jellemzi.
Szűcs Attila: Nő arany estélyi ruhában, 2015, olaj, vászon,
240 x 190 cm, a Deák Erika Galéria jóvoltából
A magántőkéből alapított prágai Futura Kortárs Művészeti Központ által fenntartott kiállítóhely, a Karlin Studios ad helyet május 8-ig Tibor Zsolt Trash Talk to Objects című egyéni tárlatának. A Caroline Krzyszton által kúrált tárlat egy új sorozat része, melyben Tibor mellett többek között Krištof Kintera és Agnieszka Polska szóló-show-ja is szerepel. Tibor kiállítása – a kurátor szavait idézve – az animizmusról, a szándékok és a tapasztalatok harcáról, a gondolatainkban felépített védekezési mechanizmusokról szól.
Részlet a kiállításról. Fotó: Tibor Zsolt
Tavaly ősszel negyedszerre adták át az Esterházy Művészeti Díjat »sponsored by Uniqa«, melynek célja a kortárs művészet támogatása és a nemzetközi párbeszéd elősegítése. A 2009 óta kétévente megrendezett budapesti díjátadót minden alkalommal nagyszabású kiállítás kíséri. Az eddigi magyar díjazottak válogatott műveiből most Festészet a szabad térben címmel a kismartoni Esterházy-kastélyban nyílt egészen október 31-ig megtekinthető kiállítás. A kiállítás szerves részét képezi a kastéllyal szemben található Vinotékában Csató József, Kovács Olívia és Kaliczka Patrícia – ők mindhárman a 2013-as Esterházy Művészeti Díj győztesei – valamint Esterházy Marcell, a magyar koncepcionális művészek ifjabb generációjának egyik legérdekesebb képviselője műveiből nyílt, horse/home stories című kiállítás. A művészek kifejezetten az egykori udvari istálló helyiségeibe szánva alkották meg képeiket. Az istálló néhány korábbi lakója kép formájában tér vissza egykori otthonába, hogy szokatlan perspektívából mesélje el saját történetét.
A Festészet a szabad térben megnyitóján: Szabó Ábel, Vitus Weh, a kiállítás kurátora, Kaszás Tamás, Makai Mira Dalma, Csató József, Király András, Lőrinc Lilla, Borsos János és Esterházy Marcell. (A kiállításon szereplő művészek közül nincs jelen Horváth Dániel és Tibor Zsolt.) Fotó: Roland Schuller, az Esterházy Magánalapítvány jóvoltából
Részlet a kiállításról. Fotó: Roland Schuller, az Esterházy Magánalapítvány jóvoltából
Még maradunk Ausztriában: a magyar kortárs geometrikus művészet egyik fontos külföldi „hídfőállása” a bécsi Artmark Galerie, ahol eddig is számos magyar művésznek volt már egyéni vagy csoportos tárlata. A galéria legújabb, Unscharfe Geometrie (Életlen geometria) című, félszáz alkotót felvonultató nemzetközi tárlatán nem kevesebb mint tíz, az irányzathoz tartozó magyar művész is szerepel. A kiállítást az ismert osztrák képzőművész, író és kurátor, dr. Peter Assmann rendezte, aki tavaly nyerte el a mantovai Museo Palazzo Ducale igazgatói tisztjét és a Bécsben április 23-ig látható tárlatot később tovább viszi „saját” múzeumába is. A kiállító művészek névsorát itt lehet megtekinteni.
Megyik János: Sperlonga II. Modell. 2002. Lézervágás, grafitceruza, karton, 6 x 39,8 cm, fotó: Rosta József, a művész jóvoltából
Jovanovics Tamás: Via Solari, 2008, akril, polisztirén- és MDF-lemezen, 90 x 210 cm, fotó: Józsa Dénes, a művész jóvoltából
Maurer Dóra gyakori vendég ebben az esztendőben Nagy-Britanniában. A Tate Modern februárban nyílt csoportos kiállításán való részvételéről már beszámoltunk, ezúttal pedig egy másik londoni szerepléséről adhatunk hírt. (Közben zajlanak már egy nagyobb szóló-show előkészületei is, de erről majd következő számaink egyikében írunk.) Az állandó művészkörében zömmel helyi, azaz brit alkotókkal foglalkozó Seventeen Gallery két művészt, Gabriel Hartley-t és Rhys Corent kérte fel kurátornak legújabb, a kortárs művészet több áramlatát is bemutató Cuts, Shapes, Breaks and Scrapes című csoportos tárlatához. Hartley és Coren olyan alkotók festményeiből válogatott az április 9-ig látogatható kiállításra, akik nagy hatással voltak saját munkásságukra. Maurer Dóra IXEK/9 című munkájával tucatnyi, zömmel brit művész mellett került a meghívottak közé.
Részlet a kiállításról Maurer Dóra: IXEK 9/ X No9, 2013 és Sean Steadman: Read Hand Washing Hair, 2016 című munkájával. Forrás: seventeengallery.com
Párizsban is szenzációszámba megy, ha egyidejűleg öt közismert galéria is ugyanannak a művésznek szentel egyéni tárlatot. Most a 2014-ben létrehozott Fonds de dotation Judit Reigl szervezőmunkájának köszönhetően Reigl Juditot érte ez a megtiszteltetés. A projekt motorja Catherine Thieck, a Le Studiolo Galerie de France vezetője volt, a tárlatok március 24. és május 21. között látogathatóak. Az öt kiállítás 1954 és 2010 között kíséri figyelemmel Reigl munkásságát: a Galerie le Minotaure 1954 és 1965 között született festményeket mutat be, a Galerie Antoine Laurentin az 1966-70 között született Homme-sorozatból válogat, a Galerie Alain le Gaillard az 1965-82 között készült zenei ihletésű munkákat mutatja be az Ecriture d’après musique és az Art de la Fugue ciklusokból, a Galerie Anne de Villepoix az 1973-as Drap/Décodage sorozatnak szenteli tárlatát, míg a Le Studiolo Galerie de France-ban az 1960 és 2010 közötti fél évszázad festménytöredékei láthatóak. Hab a tortán: a rangos francia képzőművészeti folyóirat, a Connaissance des Arts a megnyitók napján jelentette meg Reigl Judit különszámát.
Reigl Judit: A fúga művészete, 1981, akril, olaj, vászon, 220 x 320 cm, a Galerie le Minotaure jóvoltából
Reigl Juditnak a párizsi kiállításokkal párhuzamosan az Egyesült Államokban, az Ohio állambeli Oberlinben is látható kiállítása; a tekintélyes Allen Memorial Art Museum Body of Music címmel május 29-ig megtekinthető tárlata a művész első retrospektív kiállítása az USÁ-ban. A Denise Birkhofer által kúrált tárlat többek között az amerikai expresszionisták és Reigl alkotói módszereinek rokon vonásaira is felhívja a figyelmet. A párizsi kiállításokhoz hasonlóan az amerikai bemutató is Reigl Judit közvetlen felügyelete mellett jött létre. A tárlat kezdeményezője és koordinátora a New Yorkban élő magyar galerista, Gát János volt, a katalógust a múzeum a Fonds de dotation Judit Reigl közreműködésével adta ki.
Reigl Judit: Kitörés, 1955, olaj, vászon, JRZA Trust, NY, forrás: oberlin.edu
Még egy tárlat erejéig térjünk vissza Párizsba. A híres Galeries Lafayette áruházat szinte mindenki ismeri, azt viszont kevesebben tudják, hogy első emeletén van egy tágas kiállítótér, a Galerie des Galeries, ahol évi négy kiállítást rendeznek hazai és külföldi művészek részvételével, melyeknek témája rendszerint a képzőművészet, a design és a divat kölcsönhatásainak vizsgálata. A legújabb, május 14-ig megtekinthető tárlat monotematikus: Samuel Gross kurátor és műkritikus ALL OVER címmel olyan munkákat gyűjtött össze, amik kizárólag függőleges vonalakból, csíkokból és sávokból állnak és együtt egy sokszínű, szemkápráztató, vibráló teret alkotnak. A tárlaton 18 további művész munkáival együtt Vera Molnár alkotásai is láthatóak.
Részlet az ALL OVER című kiállításról, © Thibaut Voisin, forrás: galeriedesgaleries.com
Észtországban él, így hazai pályán szerepel Farkas Dénes a Tallinnban, Észtország Művészeti Múzeumában (KUMU) április 8 – augusztus 28. között megtekinthető KUMU Hits című kiállításon, ami az ország vezető szépművészeti múzeuma kortárs gyűjteményének válogatott darabjait, köztük Farkas egy 2006-ban készült jellegzetes installációját mutatja be.
Farkas Dénes: Green Diagonal, 2006, installáció (részlet), digitális nyomatok papíron,
keretezve, 21 x 29,7 cm, a Molnár Ani Galéria jóvoltából
Végezetül egy olyan külföldi szereplésről számolunk be, ami nem kiállításhoz kötődik: Nagy-Britanniában Mátyási Péter két, fiatal művészek számára kiírt pályázaton is a díjazottak közé került, így közel egyidőben lett az Alfred Teddy Smith and Zsuzsi Roboz Award és a Conte a Paris Award nyertese. Gratulálunk! A díjakat az 1898 óta működő Pastel Society ítéli oda. Képünkön Mátyásinak az Alfred Teddy Smith and Zsuzsi Roboz Award-ot elnyert munkáját mutatjuk be.
Mátyási Péter: Gibraltár I., 2015, radírozott pasztell, grafit, fólián, rámára feszítve,
90×70 cm, a Molnár Ani Galéria jóvoltából