Tavaszi pörgés a kiállítási színtéren: most osztrák, lengyel, belgiumi, német, észt, román, svájci és olasz kiállításokon találkoztunk magyar szereplőkkel. Körkapcsolás!

Magyar művészek külföldi kiállításokon XXXIV.

Tavaszi pörgés a kiállítási színtéren: most osztrák, lengyel, belgiumi, német, észt, román, svájci és olasz kiállításokon találkoztunk magyar szereplőkkel. Körkapcsolás!

2017-05-02

A bécsi Collegium Hungaricum Ungart Galériája ad otthont május végéig a Vass László Gyűjteményben képviselt magyar és osztrák művészek konstruktív, geometrikus alkotásaiból összeállított Keresztmetszet című tárlatnak. A kiállítás a CH, a Vass László Gyűjtemény és a veszprémi Művészetek Háza együttműködésében valósul meg. Három osztrák művész mellett 19 magyar alkotó munkái szerepelnek a tárlaton Barcsay Jenőtől, Csiky Tibortól, Hetey Katalintól és Halász Károlytól kezdve az olyan, ma is aktív idősebb, illetve a középgenerációhoz tartozó mestereken át mint Konok Tamás, Fajó János, Bak Imre, Nádler István, Hencze Tamás, Vera Molnár, Maurer Dóra, Haraszty István, Megyik János, Haász István, Heritész Gábor és Nemes Judit, a fiatalabb nemzedékeket képviselő Wolsky Andrásig, Vilim Katiig és Benedek Barnáig

Vera Molnár: Négyzetekből kiindulva, 2011. Fotó: Navratil Ferenc, a Collegium Hungaricum jóvoltából

  

Wolsky András: Rendezett végtelen, 2009. Fotó: Navratil Ferenc, a Collegium Hungaricum jóvoltából

  

Vilim Kati: Valószínűleg, 2013. Fotó: Navratil Ferenc, a Collegium Hungaricum jóvoltából

  

Benedek Barna: Fúzió 3, 2014, Fotó: Navratil Ferenc, a Collegium Hungaricum jóvoltából

Maradunk még Bécsben: a legnagyobb osztrák energiaszolgáltató vállalat, a Verbund AG 2004 óta építi saját gyűjteményét, a Sammlung Verbund-ot, aminek súlypontját a feminista avantgárd képezi. A gyűjtemény, mint arról korábban beszámoltunk, az acb Galéria közreműködésével 2015-ben Ladik Katalin munkáival bővült; Ladik térségünkből harmadikként került be a rangos kollekcióba. Művei szerepelnek a gyűjteményből összeállított, WOMAN. A 70-es évek feminista avantgárdja címet viselő vándorkiállításon, aminek legközelebbi állomása május 6 - szeptember 3. között a bécsi mumok lesz. A sorozatnak ez a Budapesthez legközelebbi színhelye; a negyvennyolc, 1930 és 1958 között született művész több mint 300 munkáját felvonultató tárlatot a későbbiekben még Karlsruhéban, Stavangerben és Brnoban mutatják be.

Ladik Katalin: A 9 részes Blackshave Poem sorozatból, Zágráb, 1978, zselatinos ezüst, 18,2 x 12,9 cm, © Katalin Ladik / acb Galéria, Budapest / SAMMLUNG VERBUND, Bécs

Kozma Zsolt kurátor globális relevanciájú kérdéseket vizsgáló művészi pozíciókat bemutató tematikus kiállítássorozata, a Reports from badlands projekt első tárlata Some that is the case címmel május 20-ig látható Brüsszelben, a K41 kiállítótérben. A K41 a Brüsszelben élő finn képzőművész, Krista Autio kezdeményezésére jött létre, hogy bemutatkozási lehetőséget biztosítson a skandináv kortárs művészetnek, ezen túlmenően pedig katalizátora legyen az európai művészek közötti dialógusnak. Kozma sorozatának első tárlatán három budapesti galéria egy-egy nemzetközi rangú művésze szerepel, a magyar szcénához sok szállal kötődő Eike Berg (Deák Erika Galéria) és Philip Pocock (Inda Galéria) mellett a Molnár Ani Galéria által képviselt Forgács Péter. E névsor ismeretében nem meglepő, hogy a kiállításon videók és videóinstallációk szerepelnek; központi témáik a migráció, a magántörténelmek és a személyes emlékek viszonya a „nagy” történelemhez.

Részlet a Some that is the case c. kiállításról Forgács Péter munkáival. A Molnár Ani Galéria jóvoltából

Észtország Kortárs Művészeti Múzeumában június 4-ig tekinthető meg a Tallinnban élő Farkas Dénes legújabb, How-to-calm-yourself-after-seeing-a-dead-body Techniques című egyéni kiállítása. A tárlatot a libanoni-amerikai festőművész és író, Rabih Alameddine 2014-es könyve, az Egy felesleges asszony inspirálta, a cím is ebből a munkából vett idézet. A könyv egy idősödő asszony belső monológja, aki elhatározta, hogy életét a nyugati irodalom arabra történő átültetésének szenteli. Farkas a helyspecifikus tér- és hanginstallációkat felvonultató tárlaton Alameddine könyvéből vett idézeteket állít szembe olyan norvégiai, libanoni és orosz tudományos intézetekben készült fotókkal, melyek a biodiverzitás megőrzésével, az emberiség élelmiszerellátása problémáival foglalkoznak. A művész azt vizsgálja, hogyan próbálunk biztonságot teremteni magunk körül egy bizonytalan világban, s egyúttal rámutat az átmeneti biztonságérzés félrevezető, törékeny mivoltára. Körüljárja azt az etikai kérdést is, ami mások konfliktusainak és szenvedéseinek művei alapanyagaként történő felhasználása kapcsán merül fel. A tárlat kurátora Ingrid Ruudi neves észt építészettörténész, kritikus és kurátor.

Részlet Farkas Dénes kiállításáról. A művész és a Molnár Ani Galéria jóvoltából               

A 2010-ben megnyílt sepsiszentgyörgyi Magma Kortárs Művészeti Kiállítótérben május 26-ig tart nyitva a VIDEÓ: akkor és most című kiállítás, aminek anyagát Kozma Éva és Peternák Miklós kurátorok a C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány többszáz tételt számláló kortárs médiaművészeti gyűjteményének anyagából válogatták. A videoműfaj mára már igen gazdag történetét és sokszínűségét is demonstráló kiállításon lezárult életművű alkotók éppúgy szerepelnek mint ma is aktív befutott mesterek, vagy – a Magyar Képzőművészeti Egyetem intermédia szakos hallgatóival bezárólag – a fiatalabb generációk képviselői. Olyan emblematikus munkák is láthatók a tárlaton mint Erdély Miklós Hurokfilm-installációja, Maurer Dóra Térfestés, Buchberg című projektjének dokumentációja vagy Németh Hajnalnak a 2011-es velencei biennáléra készült Összeomlás – Passzív interjú című installációja. A kiállított művek alkotóinak listája itt olvasható.

Németh Hajnal: Összeomlás – Passzív interjú, 2011, videó és audio installáció


KissPál Szabolcs: Edging, 2003, videóinstalláció


Sugár János: Halhatatlan tettesek, 1988, videó. A stilleket Peternák Miklós kurátor jóvoltából közöljük

A Magyarországi Német Írók és Művészek Szövetsége (VUdAK) idén ünnepli fennállásának 25. évfordulóját; a képzőművészeti szekció ebből az alkalomból kiállítássorozatot szervezett tagjai munkáiból. A művek május 26-ig Berlinben, a magyar nagykövetség galériájában láthatóak. A tárlat kurátora Matzon Ákos, a VUdAK képzőművészeti szekciójának elnöke; a kiállító művészek listája itt olvasható. A Tegnap – ma – holnap címet viselő tárlat Berlin után két belgiumi városban, Brüsszelben és Eupenben mutatkozik be, majd egy újabb németországi állomás, Stuttgart következik. A sorozat decemberben Budapesten fejeződik be.

Jovián György: Tanulmány a bontáshoz, VII., 2010, olaj, vászon, 100 x 100 cm, a művész jóvoltából

Horváth Erzsébet: Fiesta II, 2008, akril, vászon, a VUdAK jóvoltából

Matzon Ákos: Hölgyválasz, 2012-14, installáció, akril, fa, ready-made, a VUdAK jóvoltából

A Krakkói Kortárs Művészeti Múzeumban (MOCAK) néhány napja nyílt meg és egészen október 1-ig látogatható az Art in Art című kiállítás, ami egy évekkel ezelőtt indított sorozat legújabb állomása. A korábbi tárlatok olyan témák – így a gazdaság, a bűnözés, a gender-kérdés, az orvostudomány – „lecsapódását” vizsgálták a kortárs képzőművészetben, melyeknek közvetlen befolyása van a mindennapi életünkre, felmutatják lehetőségeinket és korlátainkat. A mostani tárlat témája viszont a művészet maga, azaz egy olyan terület, aminek nincs módja, „ereje”, ahhoz, hogy közvetlenül befolyásolja életünket. Ugyanakkor a művészet ösztönzést jelent arra, hogy kritikusan közelítsünk a világhoz és segít a dolgok mélyébe látni. Legalábbis az a fajta művészet, aminek ez a kiállítás – több mint 60 művész munkáinak bemutatásával – teret ad. Delfina Jałowik, Monika Kozioł és Maria Anna Potocka kurátorok a kortárs lengyel képzőművészet számos jelentős alkotója mellett külföldi művészek munkáit is beválogatták a tárlatra. A magyar színeket ezúttal – ismert Art-ball sorozatával – Perneczky Géza képviseli.

Perneczky Géza: Az Art-ball (concepts like commentary) sorozatból, 1971–1972, fotó, MOCAK Gyűjtemény, a MOCAK jóvoltából

Amikor hosszas előkészületek után 2013 szeptemberében megnyílt Antwerpen legújabb múzeuma, a The Red Star Line Museum, létrehozói még nem sejtették, hogy központi témája, a migráció aktuális okokból is újra a nemzetközi figyelem középpontjába kerül. A Red Star Line hajózási társaság óceánjáróival 1873 és 1934 között mintegy kétmillió ember indult útnak Antwerpenből választott új hazája, az USA felé; a társaság egykori terminálépületében kialakított múzeum migránssorsok bemutatásával ennek a bő hat évtizednek a történetét dolgozza fel. Az állandó kiállítás mellett az intézmény időszaki tárlatoknak is helyt ad – ezek sorában május 10 - szeptember 17. között El-Hassan Róza Breeze 2017 című tárlata lesz látható itt, melynek tematikája, a migráció, a hazatérés, a valahová tartozás kérdésköre ideálisan illeszkedik a „hely szelleméhez”.

El-Hassan Róza: Breeze (Cupola), 2017, akvarell, 25 x 35 cm, rajz a kiállításon megvalósuló installációhoz, az Erna Hecey Gallery, Luxembourg jóvoltából

El-Hassan Róza résztvevője lesz – többek között Markus Lüpertz társaságában – a svájci Rapperswilben május 21 – július 30. között megtekinthető OUT OF THE BLUE című csoportos tárlatnak is. Az ottani, rendszeresen nemzetközi kortárs programokkal jelentkező kulturális központ, az IG Halle Rapperswil-Jona 25. születésnapját köszöntő kiállítás a fent és lent, a föld és az ég, a közeli és a távoli, a fény és a homály viszonyát vizsgálja – olyan kérdéseket, amik már a középkorban is foglalkoztatták a művészeket, de mai tudásunk birtokában egészen másképp jelennek meg a kortárs alkotásokban. El-Hassan rajzai a magasban séta- és kerékpár-utakkal összekötött felhőkarcolók között lebegő, harmattal öntözött kertek tervei, amihez az inspirációt Fritz Lang Metropolis c. filmjének díszlete, arab nagyvárosok felhőkarcolói és egy, a levegőből nyert harmatból ivóvizet csináló koreai tervező, Kitae Pak munkája jelentették.

El-Hassan Róza, Floating Gardens,  2016, ceruza, milliméter papír, kb. 50 x 70 cm, a művész jóvoltából

Keresztesi Botond, aki áprilisban Oslóban egy artist run space-ben, a SCHLOSS-ban rendezett csoportos kiállításon, a Teenscape-en szerepelt, május 28 - június 30. között egy olaszországi, Bariban megrendezendő tárlaton mutatja be munkáit. Az öt, különböző nemzetiségű művész alkotásait felvonultató, “And if I left off dreaming about you?” című kiállítás egy független, állandó bázissal nem rendelkező kurátori csoport, a Like a Little Disaster (L.A.L.D.) projektje, ami az alternatívák felmutatását tekinti missziójának, és igyekszik olyan környezetet teremteni, ami lehetőséget ad a művészeknek a kísérletezésre, a kapcsolatépítésre részint egymással, részint a műveiket befogadó közeggel. A tárlatnak a második legnagyobb délolasz város, Bari egyik project room-ja, a Foothold ad otthont, ami rendszerint a fiatal nemzedékhez tartozó olasz és külföldi művészek munkáit mutatja be, s a korábbiakban is többször működött már együtt az L.A.L.D. kurátori csoporttal.

Keresztesi Botond: Éjszakai busz, 2016, akril, vászon, 70 x 50 cm, a Horizont Galéria jóvoltából

 

 

Szerző: Emőd Péter
Cimkék: kiállítás, magyarok külföldön, kortárs művészet, galériák,

Hozzászólások
Kapcsolódó cikkek

Magyar művészek külföldi kiállításokon XXXIII.

Bécsben és Prágában több magyar részvétellel zajló kiállítás is látható ezekben a hetekben, de körülnéztünk Moszkvában, Vilniusban és Zágrábban is. Körkapcsolás!

Magyar művészek külföldi kiállításokon XXXI.

Több mint két éve indult sorozatunkban először számolhatunk be egy hazai filmrendező külföldi egyéni kiállításáról, és több új helyszínről jelentkezünk képzőművészeti kiállításokkal is. Körkapcsolás!

Magyar művészek külföldi kiállításokon XXXII.

Ezúttal alig lépünk ki Európából, de Palmától Regensburgig most is fedezünk fel új helyszíneket. És most először járunk ékszerkiállításon is – persze nem a hagyományos fajtából. Körkapcsolás!