Kedden nyílt meg Londonban, a Saatchi Galleryben az UK/raine: Emerging Artists from the UK and Ukraine című kiállítás, amelynek megnyitóján Maria Kulikovska ukrán feminista művész saját, önmagáról mintázott szobrát verte szét egy kalapáccsal, meztelenül. Mindössze egy paróka, napszemüveg és (valószínűleg egy Dr. Martens) bakancs volt rajta. A legtöbb portál a puszta hírt vette át, és minimum a művésznő értelmetlen őrültségét emlegették. Pedig oka és jelentése volt akciójának.
Fotó: National Pictures / David Mirzoeff / Northfoto
Kulikovska akciója mögött nem kevés történet van ugyanis. A Saatchiban bemutatott Homo Bulla című, három szoborból álló munka önreplikának tekinthető. A művet eredetileg 2012-ben alkotta, és az Izolyatsia művészeti centrum területén állította fel. A mű három egyforma, szappanból öntött, faragott női alakból, torzóból áll, amelyek Kulikovskát ábrázolják. A mű anyaga és címe, a Homo Bulla (az ember buborék) a mulandóságra, elmúlásra utal, egyfajta memento mori. A mű installálása is a mulandóságot volt hivatva kifejezni, mivel az Izolyatsia udvarában, a szabad ég alatt állították fel a szobrokat, kitéve őket az idő múlásának és az időjárási viszontagságoknak, azaz az eróziónak.
A Homo Bulla c. kiállítás az Izolyatsia művészeti centrum területén, Donyeckben
A természet erőinek eróziós munkájára azonban rásegített az emberi erő. 2014 júliusában az orosz szeparatisták, az ukrajnai harcok egyik állomásaként elfoglalták az Izolyatsiát, amelyet 2010-ben alapítottak Donyeck városában. A szeparatista harcosok pedig befejezték az eróziós munkát. Egyrészt céllövésre, azaz célpontként használták Kulikovska szobrait – ez egyébként, noha a katonák valószínűleg nem tudtak róla, bele volt kódolva a művek anyagába, mivel a svéd szappant, amiből a szobrokat öntötték, előszeretettel használják fegyverek tesztelésére. Másrészt, a szobrok anyagát elkezdték eredeti értelme szerint, azaz szappanként használni, tisztálkodás céljára.
Maria Kulikovska
Az Ilolyatsia azóta Kievben működik, Kulikovska pedig dühös lett a harcosokra, akik persze, férfiak voltak, és – mint kiderült – véleményük szerint, a művész munkája degenerált. Kulikovska tehát felhasználta a londoni kiállítás lehetőségét, és újraalkotta szobrait, pusztán a színüket változtatva meg. Azonban reflexióként a szeparatisták barbárságára, saját maga verte szét az egyik szobrot. Mint elmondta, saját testének, saját életének, valamint saját képének, alkotásainak egyedül ő a tulajdonosa, senki másnak nincs joga elpusztítani azokat.