A katasztrofális havazás napjára, idén március 15-re időzítette tiltakozó, figyelemfelhívó flashmobját néhány kortárs művész, Balatonalmádiba. Az akciót, amelyben Horváth Tibor, Gerhes Gábor, Maurer Dóra is részt vett volna, végül keresztülhúzta a tavaszi ítéletidő, a tiltakozás oka és tárgya azonban maradt. Egy jó évvel ezelőtt, 2012 májusában napvilágot látott hír szerint Balatonalmádi, egy helybeli művész, Veszeli Lajos elgondolása nyomán szoborparkot tervezett létesíteni egy 1977-ben természetvédelmi területté nyilvánított, ősfás ligetben.
Az öthektáros, platánsoros Szent Erzsébet Liget képét azóta lekövezett, kacskaringós utak, kandeláberek, random módon elszórt posztamensek rajzolták át. Talapzatból összesen 53 darab készült, a koncepció, és sajnos a színvonal azonban útközben elveszni látszik. Az eredeti elképzelés szerint európai szoborparkról lett volna szó, 26 országból érkező művekkel, Kézfogás Európai Szoborpark néven. Ennek menedzselésébe a magyar külképviseleteket tervezték bevonni.
Minthogy speciális a helyszín és a tematika, egyáltalán nem lett volna mindegy, milyen jellegű, mekkora méretű és persze, miféle művészi nyelven mefogalmazott alkotások kerülnek az addig érintetlen parkba. Mint az MTI hírül adta: „minden nemzettől várnak egy-egy, az adott országot jelképező, megjelenítő alkotást, így a park az európai országok művészetét jeleníti meg” (sic!). Kicsinyített méretű, ismert alkotásokról lett volna szó, másolatokról, afféle mini-Európa kollekcióról. A fennmaradó posztamenseken a Balaton Tárlaton díjazott művészek munkái álltak volna, illetve, ahogy a Magyar Nemzet Online beszámolt róla: „Fáskerti István szobrászművész vezetésével egy főiskolás csapat készíti el olyan közéleti alakok portréit, akik Balatonalmádi történelmének részesei voltak, például Óvári Ferenc vagy Vajnai Aurél”. Egy ilyen projekt előkészítését semmiképpen nem a posztamensekkel szokás kezdeni.
Fotók: artPortal
Az artPortal úgy tudja, Balatonalmádi 50 millió forintot (benne 34 milliónyi uniós pénzzel) költött az előkészítésre: utakra, posztamensekre, világításra. Művekre nem maradt. A lakossághoz és cégekhez fordultak a szervezők, tehát valamiféle adakozás nyomán képzelték el a szoborpark befejezését – a posztamensek azonban hosszú hónapokig üresen álltak. Európából nem érkeztek művek. A kortárs művészek demonstrációja akkor fogalmazódott meg, s jóllehet a márciusi akció elmaradt, még most sem volna okafogyott.
A park megnyitását auguszus 20-ig ígérik, de nem tudni, mely alkotók, és főként, milyen minőségű műveivel. A Magyar Televízió híradója július elején arról számolt be, Seregi József néhány alkotását felállították a helyszínen. A művész úgy fogalmaz, a műveket akkor „csinálta, amikor ráért, két munka között”. Az artPortal úgy tudja, az augusztus 19-re tervezett nyitás közeledtével egyre sürgősebbé vált, hogy benépesítsék művekkel a parkot, ígyhát most már bármi jöhet. A posztamensről lelógó, láthatóan nem oda tervezett, nem oda kitalált alkotások érkeznek, sőt, állítólag „elfekvő”, kizsűrizett, máshol meg nem valósult, vagy éppen kevéssé sikerült munkák is beleférnek most már. Az MTVA Híradójának kamerája előtt az ötletgazda (hol kurátorként, hol koordinátorként szereplő) Veszeli Lajos azt mondta, tárgyalásban állnak külföldi alkotókkal, úgy néz ki, tíz mű érkezik külföldről, 20-25 itthonról, a többi helyre „időszaki kiállítást” képzelnek el. Mint mondta, jelenleg olasz munkákról van szó, az olasz-magyar kulturális évad jegyében. Amikor az artPortal a helyszínen járt, már több mű látható volt a ligetben. Olaszországból érkezett alkotások egyelőre nincsenek, egyéb külföldiek sem, az Almádihoz köthető hírességek alléját is hiába keressük. Van azonban sok minden egyéb, íme.