A tavalyi esztendő biztosan nem vonul be rekordévként a múzeumok látogatottsági krónikáiba. A nagyobb ingadozások persze nem számítanak rendkívülinek – egy-két blockbuster vagy éppen azok elmaradása akár sokszázezerrel is módosíthat a látogatószámon – a tavalyi, többnyire negatív irányú ingadozásoknak azonban volt egy másik, a nemzetközi múzeumi világ több fontos központját is érintő oka: a nemzetközi terrorizmus, az újabb támadásoktól való félelem.
A számok persze azt is megmutatják, mennyire függ egy-egy múzeum a külföldi látogatóktól. A terrorveszély elsősorban őket készteti utazásuk elhalasztására, a fenyegetett országokban a fő kárvallottak így azok a múzeumok, ahol a külföldi látogatók aránya az átlagosnál magasabb.
A legjobb példa erre Franciaország, ahol a Louvre-ban – a korábbi rekordoktól már eleve elmaradó, 2015. évi 8,6 millióval szemben „csak” 7,4 millióan fordultak meg. A párizsi megaintézményt legfeljebb az vigasztalhatja, hogy így is sikerült megőriznie helyét a ranglista élén. Több mint 10%-kal esett a nézőszám a Musée d’Orsay-ben is – 3,4 millióról 3 millióra – a Pompidou Központ ugyanakkor csaknem ilyen arányban még javítani is tudta látogatottságát: ott tavaly az előző évinél 275 ezerrel többen, 3,3 millióan jártak. A franciaországinál is súlyosabb hatása volt a merényleteknek a belgiumi múzeumokra: a Királyi Szépművészeti Múzeum, melynek keretei közé tartozik többek között a Modern Művészeti Múzeum és a Magritte Múzeum is, egy év alatt látogatóinak több mint egyharmadát vesztette el és tavaly már csak 497 ezer vendéget fogadott.
Változatlanul a párizsi Louvre a világ leglátogatottabb múzeuma. Forrás: louvre.fr
A toplistán továbbra is a londoni és az amerikai – New York-i és washingtoni – múzeumok dominálnak, de a legjobb tíz közé tavaly is befért mellettük a Vatikáni Múzeumok, a tajpeji Nemzeti Palotamúzeum, és a szentpétervári Ermitázs.
New Yorkban annyi a változás a korábbiakhoz képest, hogy a „két nagy” köre „három nagyra” bővült; a Metropolitan Múzeum és a Modern Művészeti Múzeum mellé felzárkózott az új, látványos épületében igen ambiciózus programot bonyolító Whitney Múzeum is. Az egyetlen újonc a TOP 10-ben a madridi Reina Sofía több mint 3,6 millió látogatóval. A spanyol múzeumoknak egyébként is jó évük volt, fennállása során először jártak 3 milliónál többen a Pradoban is.
Miközben a közgyűjteményeknek elég vegyes éve volt a tavalyi, a magánmúzeumok minden korábbinál több látogatót vonzottak, főként az ebbe a szegmensbe az elmúlt években újonnan belépetteknek köszönhetően. A Museo Soumaya, a mexikói milliárdos Carlos Slim múzeuma 2,2 millió; a párizsi Louis Vuitton Alapítvány 1,2, a Los Angeles-i The Broad pedig 753 ezer nézőt regisztrált tavaly.
A Museo Soumaya Mexikóvárosban. Fotó: Rafael Gamo, forrás: archdaily.com
A kiállítási statisztikák már több meglepetést tartalmaznak. Itt két rangsor is készült, az első az összesített, a másik pedig a napi látogatószám alapján. Az mindkettőből jól látszik, hogy továbbra is az impresszionista és modern francia művészet generálja a leghosszabb sorokat a kiállítótermek bejárata előtt, legyen szó akár egyéni, akár csoportos kiállításokról.
Ahogy Kína megjelenése a piacon az utóbbi években a műkereskedelmi statisztikákat írta át, úgy a kiállításra járás tekintetében Brazília az új nagyhatalom: tavaly a világ harmadik leglátogatottabb kiállítása egy riói posztimpresszionista tárlat volt, a napi nézőszámokat rögzítő listán pedig a legjobb hatba épphogy befért még egy New York-i és tokiói kiállítás a három riói és egy Sao Paulo-i mellé. Ráadásul még az sem mondható, hogy a brazilok érdeklődése szűk területre koncentrálódik: modern, kortárs és nem képzőművészeti jellegű kiállítások egyaránt vannak a legnépszerűbbek között. És a brazil tárlatlátogatóknak köszönheti az ausztrál Patricia Piccinini is, hogy tavaly az élő művészek közül az ő kiállításait látták a világon a legtöbben.
Patricia Piccinini The Long Awaited c. 2008-as munkája is szerepelt a művész Rio de Janeiro-i egyéni tárlatán. Forrás: patriciapiccinini.net
A 2003-ban a velencei biennálén genetikai mutánsokat ábrázoló szobraival ismertté vált, most 52 éves művésznő alkotásait három brazil nagyvárosban százezrek látták. Piccinini sikere aláhúz egy másik trendet, nevezetesen a női alkotók iránti érdeklődés növekedését. Frida Kahlo Sao Paulo-i kiállítása is bekerült a leglátogatottabbak közé és közel jár a TOP 10-hez Louise Bourgeois tárlatának napi 4.600-as látogatószáma a Guggenheim Bilbaoban, vagy a Yayoi Kusama-show a dániai Louisiana Múzeumban, amire naponta több mint 3 ezren voltak kíváncsiak.
Az igazi rekorder a kortársak között mégis a bolgár származású Christo, akinek az olaszországi Iseo-tó vizére épített pontonhidján (The Floating Piers) 16 nap alatt 1,2 millióan, azaz naponta 75 ezren próbálták ki a „vízen járás” élményét.
Christo olaszországi installációja, a The Floating Piers. Fotó: Marco Bertorello/AFP/Getty Images
A világ leglátogatottabb múzeumai 2016-ban
Múzeum | Város | Látogatók száma 2016-ban |
Louvre | Párizs | 7.400.000 |
Metropolitan Museum of Art | New York | 7.006.000 |
British Museum | London | 6.420.000 |
National Gallery | London | 6.262.000 |
Vatican Museums | Vatikán | 6.066.000 |
Tate Modern | London | 5.839.000 |
A világ leglátogatottabb időszaki kiállításai 2016-ban
Múzeum, kiállítóhely | Város | Időszaki kiállítás | Látogatók száma |
Museum of Modern Art | New York | Picasso Sculpture | 851.000 |
Metropolitan Museum of Art | New York | Manux x Machina-Fashion in Age of Tech | 753.000 |
Centro Cultural Banco do Brasil | Rio de Janeiro | Post-Impressionist Masterpieces | 749.000 |
National Art Center | Tokió | Renoir: Masterpieces | 668.000 |
Museum of Modern Art | New York | Edgar Degas: a Strange Beauty | 608.000 |
Állami Tretyakov Képtár | Moszkva | Ivan Ajvazovszkij | 599.000 |
A legmagasabb napi látogatószámú kiállítások 2016-ban
Múzeum, kiállítóhely | Város | Időszaki kiállítás | Napi látogatószám |
Centro Cultural Banco do Brasil | Rio de Janeiro | Post-Impressionist Masterpieces | 9.700 |
Centro Cultural Banco do Brasil | Rio de Janeiro | Patricia Piccinini: Consciousness | 8.340 |
Centro Cultural Banco do Brasil | Rio de Janeiro | Castelo Rá-Tim-Bum: the Exhibition | 8.288 |
Museum of Modern Art | New York | Artist’s Choice: Jérome Bell | 6.777 |
National Art Center | Tokió | Renoir: Masterpieces | 6.594 |
Instituto Tomie Ohtake | Sao Paulo | Frida Kahlo: Surrealist Women in Mexico | 6.525 |
A The Art Newspaper statisztikáiban térségünkből összesen két múzeum jelenik meg, mindkettő a középkori tematikájú kiállítások kategóriájában került be a Top 10-be. Ebben a csoportban a látogatószámok meglehetősen alacsonyak: a Los Angeles-i Getty Center Things Unseen: Illuminated manuscripts című kiállítása már alig 150 ezer látogatóval listavezető lehetett, s ugyanezen intézmény bemutatói foglalták el a dobogó másik két helyét is. A prágai Nemzeti Galéria két tárlatának 93 ezres és 19 ezres látogatószáma az 5. és a 9. helyhez volt elég, míg a varsói Királyi Palota két kiállítása 33, illetve 20 ezer nézőjével a 6. és 7. helyet szerezte meg.
S ha már közreadjuk a nemzetközi számokat, körülnéztünk a hazai múzeumokban, kiállítóhelyeken is, s a tőlük kapott adatokat az alábbi táblázatokban foglaltuk össze. Felmérésünk nem teljeskörű és nem is minden múzeum válaszolt megkeresésünkre. A kiállítások rangsorának összeállításánál csak az időszaki tárlatokat vettük figyelembe és közülük is csak azokat, melyeknek megnyitója és zárása is 2016-ban volt. Egy múzeumból legfeljebb három kiállítás szerepel a listán. A múzeumok közül a várakozásnak megfelelően kiemelkedett a Magyar Nemzeti Galéria, ami tavaly két, Picasso, illetve Modigliani munkásságának szentelt blockbusterrel is előrukkolt; Picasso-kiállításukon többen voltak, mint a második leglátogatottabb múzeumban összesen.
A Modigliani-kiállítás egyik sztárdarabja a művész Ülő akt inggel című 1917-es festménye volt. A Magyar Nemzeti Galéria jóvoltából
Az MNG-n kívül a Magyar Nemzeti Múzeumnak és két szentendrei intézménynek, a Szabadtéri Néprajzi Múzeumnak és a Ferenczy Múzeumi Centrumnak sikerült átlépnie a 100 ezres küszöböt – utóbbi intézmény esetében ez több kiállítóhelyet jelent. Alig maradt el ettől a küszöbtől a Ludwig Múzeum és a leglátogatottabb, állandó gyűjtemény nélküli kiállítóhely, a Műcsarnok is.
Hazai múzeumok látogatottsága 2016-ban
Múzeum, kiállítóhely | Látogatók száma 2016-ban |
Magyar Nemzeti Galéria | 570.000 |
Magyar Nemzeti Múzeum | kb. 200.000 |
Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum | 186.349 |
Ferenczy Múzeumi Centrum | több mint 100.000 |
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum | 99.858 |
Műcsarnok | 95.963 |
Iparművészeti Múzeum (a Nagytétényi Kastélymúzeummal együtt) | 69.673 |
Ami az egyes – időszaki – tárlatok látogatottságát illeti, a dobogó mindhárom fokára a Magyar Nemzeti Galéria egy-egy, külföldi mestereket bemutató kiállítása került, azaz csupa olyan tárlat, amiket a Szépművészeti Múzeum rekonstrukciója miatt rendeztek az MNG-ben. Ugyanígy a Műcsarnok és a Ferenczy Múzeumi Centrum is külföldi művészek szóló show-ival vonzotta a legtöbb nézőt, így a hazai művészek tárlatai közül a statisztikánkban szereplő bemutatók között a Magyar Nemzeti Múzeum Keleti Éva kiállítása büszkélkedhet a legtöbb látogatóval.
A hazai múzeumok időszaki kiállításainak látogatottsága 2016-ban
Múzeum, kiállítóhely | Időszaki kiállítás | Látogatók száma |
Magyar Nemzeti Galéria | Picasso- Alakváltozások | 209.000 |
Magyar Nemzeti Galéria | Modigliani | 142.500 |
Magyar Nemzeti Galéria | A művészet forradalma. Orosz avantgárd az 1910–1920-as években | 35.000 |
Műcsarnok | Steve McCurry: Legendás fotók | 31.398 |
Ferenczy Múzeumi Centrum | Chiharu Shiota: Emlékeső | közel 30.000 |
Magyar Nemzeti Múzeum | Kontakt – Keleti Éva fotói | 29.928 |
Iparművészeti Múzeum | Színekre hangolva | 23.205 |
Iparművészeti Múzeum | Az iszlám művészete | 21.496 |
Ferenczy Múzeumi Centrum, Művészet Malom | Elvesztegetett idő | kb. 20.000 |
Magyar Nemzeti Múzeum | Rejt/Jel/Képek ’56 | kb. 20.000 |