Képzelt közösségek, magánképzetek – Privát Nacionalizmus
Kiscelli Múzeum – Budapest Galéria
december 13-ig.
(Tárlatvezetés info és időpontok, a cikk végén!)
Öt ország, hat különböző helyszín és szelekció után Budapesten fejeződik be a 2013 óta tartó Privát Nacionalizmus kiállítás-sorozat. A záró, monstre tárlat Budára – pontosabban a Kiscelli Múzeum templomterébe és a Budapest Galériába – igyekszik csábítani a belpesti közeghez szokott érdeklődő tekinteteket.
Daya Cahen: Nashi, 2009, video still
A nemzetközi projekt központi szervezete a pécsi Közelítés Művészeti Egyesület, de minden egyes tárlatot más és más kurátori gárda szervezett. Fontos, hogy ez nem utazó kiállítás, vagyis a kiállítási anyag nem állandó, viszont vannak olyan művek, melyeket a sorozat több állomásán is beemelt az éppen aktuális kurátori akarat. A Képzelt közösségek, magánképzetek című záró kiállítás kurátora András Edit volt, akinek munkáját asszisztensként a Kiscelli Múzeumban Leposa Zsóka a Budapest Galériában pedig Zombori Mónika segítette.
Société Réaliste: ENSZ kamuflázs és Kis Varsó: Lélekben tomboló háború, a Kiscelli romtemplom terében
A kurátori ajánlás alapján a Lajos utcai kiállításféllel érdemes kezdeni, hogy aztán innen kapaszkodjon fel a látogató a hegyen található, egykori templomtérbe. A Budapest Galéria kisebb termekből álló kiállítóterében meglepően sok videómunka kapott helyet. Ezek közül akadnak rövidebb, egy ötletre épülő művek, mint például a belépő teret üvöltő hangjával betöltő co.co (2010) Horváth Tibortól és hosszú, komplex dokumentumfilmes munkák, melyeknek a megtekintése kissé nehézkes, mivel a kiállítóterek híján vannak székeknek és padoknak, így egészen heroikus tett lehet végignézni az ötven perces Hun volt hun nem volt (2008) dokuesszét Szolnoki Józseftől, amelyet többek között a Műcsarnok 2012-es Mi a magyar? tárlatán lehetett látni korábban. Talán még végigállható hosszúságú a holland Daya Cahen videója, a Nashi (2009), amely a putini Oroszország ideológiai alappilléreként működő, nyári tábor eseményeit dokumentálja. (A videók terjedelmes hossza miatt a belépőjegy kétszeri belépésre jogosít.)
Horváth Tibor: co.co, 2010, video still, Forrás: acb galéria
Már a Budapest Galériában látható anyag is sok irányból közelít a nemzet és nacionalizmus fogalmaihoz, ezekkel összefüggésben pedig többek között a jog és jogtalanság, illetve a befogadás és kirekesztés kérdésköreihez. Itt nem a mindennapok pártpolitikája köszön vissza: nincs kikiáltva a nemzet sem életünk megkerülhetetlen alappillérének, sem a nácizmus előszobájának. A Privát Nacionalizmus projekt – itt a záró helyszínen is – inkább kérdez, mintsem deklarál.
Kisspál Szabolcs: Szerelmes földrajz, 2012, a Kiscelli romtemplom terében
A Kiscelli Múzeum templomterének első részébe lépve szintén egy videó fogad minket, Kisspál Szabolcs Szerelmes földrajz (2012) című docu-fictionje, amely a trianoni trauma nemzettudat-formáló hatását fűzi össze az Fővárosi Állatkert mesterséges hegyének megépítésével. Az egy emelettel feljebb található oratóriumban is videó, vagyis egy hosszú, rendhagyó operafilm a Halka/Haiti 18°48’05”N 72°23’01”W (2015) kapott helyet. ( Itt már adott a leülés lehetősége.) A szerzőpáros, C. T. Jasper és Joanna Malinowska, a Haitin élő, Napóleon által idevezényelt lengyel katonák leszármazottait kereste fel és biztosította számukra a lehetőséget, hogy a Lengyelországban nemzeti operaként számon tartott Halkát megtekinthessük városukban, egy szabadtéri, utcai előadás keretei között. A lengyel nyelvtől eltávolodott, de lengyel identitással bíró haiti lakosok így szembetalálkoztak a lengyel kulturális kánon egyik kitüntetett művével, amelyhez az idő- és térbeli távolság okán csak azért tudtak kapcsolódni, mert az előadás előtt ismertették az opera cselekményét.
C. T. Jasper és Joanna Malinowska_HalkaHaiti 18°48’05”N 72°23’01”W, 2015, video still
A templomtér központi részét a középre pozícionált két műcsoport uralja. Egyrészt a Kis Varsó Lélekben tomboló háborúja (2011) a maga több tucatnyi kisplasztikából felépülő terepasztalával, másrészt a tér hihetetlen magasságát kihasználva a Société Réaliste ENSZ kamuflázs (2011–2013) sorozatából 120 darab zászló, amelyek lépcsőzetes kompozícióban, a mennyezetről belógatva ülnek rá a térre. A térben ezeken kívül is sorozatjellegű művek kaptak helyet, mint Martin Piaćektől A szlovák történelem legkínosabb pillanatai (2007– ) című, folyamatosan bővülő ellenemlékmű-gyűjtemény, vagy a templom szakrális terébe remekül illeszkedő Neue Ordnung (2013) Gerhes Gábortól, a maga pszeudohumanista feliratokat hirdető vaddisznóbőreivel és enigmatikus fotóportréival.
Gerhes Gábor: Neue Ordnung, 2013
A tárlat bizonyos szempontból megsínyli a projekt időtartamát, vagyis azt, hogy a kiállításon szerepelő művek rendszerint már láthatóak voltak számos kiállításon, értem ez alatt – többek között – a Privát Nacionalizmus korábbi állomásait. Az újdonságok nagyrészt frissen tető alá hozott, történetesen a még jelenleg is futó Velencei Biennáléról történő kölcsönzések. Ilyen a már említett lengyel operafilm, illetve a Gluklya néven dolgozó emigráns orosz művésznő, Natalia Pershina-Yakimanskaya, Ruhák Vlagyimir Putyin meghamisított választása elleni tüntetésre (2011–2015) sorozatának darabjai, amelyeket történetesen a tárlat számára készített, mivel a teljes sorozat jelenleg is Biennále keretei között látható.
GLUKLYA: Ruhák Vlagyimir Putyin meghamisított választása elleni tüntetésre, 2011-2015
Ezek a „sztárigazolások” kárpótolják a szakmai közönséget a többször látott művekért; az pedig önmagában is érdem, hogy sikerült megtölteni a Kiscelli Múzeum szinte kőszínházi színpadhoz hasonló, szinte használhatatlanul magas templomterét. A szélesebb közönség számára pedig egyedülálló, „all star” kiállítás látható a két helyszínen, amelyek egyébként távol esnek az intézményi színtér jellemzően belvárosi forrásvidékétől és az olyan monstre intézményektől is, mint a Műcsarnok, a Ludwig Múzeum vagy a Magyar Nemzeti Galéria. A periférián talán könnyebb erről beszélni.
Nikita Kadan: Vizsgálószoba, 2009-10, részlet az installációból
Erős művek, sokféle megközelítés és számos kényelmetlen kérdés azzal kapcsolatban, hogy mi a nemzet, mit jelentett és mit jelent magyarnak, orosznak, szlováknak vagy bármely nemzet tagjának lenni. Csak remélni lehet, hogy számos korosztályt és társadalmi réteget elér a kiállítás, hogy lesznek iskolás csoportok és nyugdíjas klubok, magyarok és nem magyarok. Nézze meg mindenki, aki hazafinak érzi magát, akár így akár úgy.
——————————————————————————————————————————————-
KÉPZELT KÖZÖSSÉGEK, MAGÁNKÉPZETEK
PRIVÁT NACIONALIZMUS BUDAPEST
Tárlatvezetések:
november 14. és 21. (szombat) 15.00 óra.
A program a kiállításra érvényes jeggyel látogatható.
Találkozás a Kiscelli Múzeumban.
A cikk lejjebb folytatódik.