Kifejezetten Orbán Viktor miniszterelnök sugalmazására született az, a közgyűjtemények működésének két igen fontos pontját módosítani szándékozó egyéni képviselői indítvány, amelyet L. Simon László volt kulturális államtitkár és Gyimesi Endre nyújtott be szeptember elején az Országgyűlésnek.
Ha az erre a hétre tervezett vita után megszavazzák a törvénymódosítást, akkor annak értelmében januártól a kultúráért felelős miniszter saját hatáskörében dönthet a közgyűjteményekben levő műtárgyak mozgatásáról, azaz egyik intézményből a másikba való ideiglenes vagy állandó áthelyezéséről. A törvényjavaslat másik sarkalatos pontja a múzeumi, levéltári és könyvtári vezetők kinevezési feltételeinek lazítása: ezekhez a pozíciókhoz ezentúl nem volna szükséges a szakirányú végzettség. Törölnék továbbá azt a rendelkezést is, amely szerint jelenleg a múzeumokban, könyvtárakban és levéltárakban „a szakfeladatok ellátása szakképesítéshez kötött”.
A módosítás mellett érvelő L. Simon úgy véli – erről blogbejegyzése tanúskodik -, hogy hatalmas műtárgykincs pihen, olykor „feldolgozatlanul” a hazai múzeumok raktáraiban, amelynek darabjait a nagyközönség elé lehetne tárni. Szerinte – és a törvényalkotásra javaslatot tevő miniszterelnök szerint is – az állami tulajdonú műkincsek mozgatása, kölcsönzése, kiállítása felett az államnak, azaz a szakma képviselői helyett a kultúráért felelős mindenkori miniszternek lehetne döntési jogköre. A miniszter nemcsak az állami múzeumokban őrzött muzeális javak, hanem bármely állami intézményben fellelhető műtárgy időleges vagy végleges áthelyezéséről is dönthet. L.Simon érvei között az is hangsúlyosan szerepel, hogy egyes helyszínekhez kötődő tárgyak, műkincsek így könnyebben kerülhetnek vissza eredeti helyükre. Ezt egyébként az eddigi gyakorlatban kölcsönzéssel meg lehetett oldani.
Fotó: Wikimedia.org
A törvényjavaslat ellen több szakmai szervezet, így a Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezete (KKDSZ), a Magyar Régészeti Szövetség, valamint a Magyar Régészeti és Művészettörténeti Társulat is tiltakozik. Szerintük a törvénytervezet több ponton megkérdőjelezi a szakma kompetenciáját, durván semmibe veszi a szaktudást igénylő közművelődési területeket.
A műtárgymozgatás szakmai szempontjait felülíró politikai akarat adott esetben kiemelhet egyes jelentős műtárgyakat kiállítási kontextusukból, nem megfelelő helyre adhatja át őket, illetve nem veszi figyelembe a műtárgy szállíthatóságát, állagát. A hosszú távú tervezés helyett ad hoc megoldásokat eredményezhet. A felülről irányított állandó áthelyezések lehetősége pedig veszélyeztetheti egyes gyűjtemények egységét. Azaz – vélik az elemzők – szélsőséges esetben mód nyílhat akár egy teljes múzeum átköltöztetésére az ország másik végébe. Mindez az ugyan még csak rajzasztalon létező múzeumi negyed koncepciójának ismeretében korántsem elképzelhetetlen.
Értetlenül és felháborodva állnak szakmai szervezetek a törvénytervezet másik két pontja előtt, amely sem a vezetőktől, sem az egyes szakterületeken dolgozóktól nem követelné meg a szakmai végzettséget, a megfelelő szaktudást. A tiltakozók szerint a törvényjavaslat összességében nemcsak a szakmaiságot, hanem a műtárgyak biztonságát és a végső soron a hazai kulturális alapellátást veszélyezteti. Az érdekeltekkel előzetes egyeztetés nem történt.
Nyitókép: Esterházy kastély, Fertőd. Fotó: fertod.hu
A cikk lejjebb folytatódik.