„Nem dolgozni még nagyobb kínlódás mint dolgozni”, mondta a kortárs képzőművészet divatos és drága olasz fenegyereke, Maurizio Cattelan, aki ugyan néhány éve elvben visszavonult a gyakorlati alkotómunkától, és azóta legfeljebb olyan tárgyakat hozott létre, amiket következetesen nem nevezett műalkotásoknak, de most megtört a jég. Igaz, új objektje is igencsak speciális alkotás: egy 18 karátos arany WC-kagyló, amely május 4-től lesz látható a New York-i Guggenheim Museumban.
Maurizio Cattelan. Fotó: Daniele Venturelli /WireImage,
forrás: observer.com
De nem ám egy kiállítóteremben, vagy vitrinbe zárva, hanem ott, ahol egyszerű porcelánból készült társai is várják, hogy a múzeumlátogatók elvégezzék kisebb-nagyobb folyó ügyeiket. Erre szinte fel is lesznek szólítva, mert a művész magyarázata szerint alkotása éppen rendeltetésszerű használata közben nemesül majd műtárggyá.
A Guggenheim sajtóközleménye szerint Cattelan alkotása a művész sajátos reakciója a műtárgypiac túlkapásaira és szélsőségeire – amiknek egyébként az egyik legdrágább élő művészként ő inkább haszonélvezője mint kárvallottja – és egyfajta fricska azok felé, akik gazdagságukat látványosan demonstrálva szeretnek kihívó tárgyaikkal kérkedni. Ami biztos: a következő hetekben komoly szakemberek még komolyabb vitákat fognak folytatni arról, hogyan értelmezendő a műalkotás címe – Amerika – és megpróbálják majd feltárni azt is, mennyiben tekinthető a mű egyfajta reflexiónak Marcel Duchamp legendás Szökőkútjára. És az is biztos, hogy a Guggenheimben ezentúl olyanok is el fognak menni WC-re, akiket erre egy múzeumban korábban soha nem vitt rá a szükség.
Maurizio Cattelan: America, 2016, fotó: a Guggenheim Museum jóvoltából
Amiért viszont a múzeum sajtórészlegét valószínűleg nem fogják megdicsérni: a nyilvánvalóan méregdrága és várhatóan ellentmondásos reakciókat kiváltó műtárgybeszerzésről szóló hír szinte egyidőben látott napvilágot azzal az információval, miszerint a múzeum megszakítja a tárgyalásokat a Gulf Labor Coalitionnal (GLC), az új Guggenheim Abu Dhabit építő munkások érdekképviseleti szervezetével, amely a jelek szerint, eredménytelenül követel jobb élet- és munkakörülményeket zömmel vendégmunkásokból álló tagsága számára.
Döntését a múzeum részben a GLC követeléseinek folyamatos változásával indokolta, részben azzal, hogy e követeléseknek nem a Guggenheim a tényleges címzettje, viszont az egész ügy igen komoly imázskárokat okoz a számára.
A cikk lejjebb folytatódik.