Kepes György, Maurer Dóra, Szűcs Attila, Reigl Judit, El Kazovszkij, Kicsiny Balázs, Tót Endre, Nádler István és Havadtőy Sámuel: kilenc magyar művész tíz művel szerepel a Sotheby’s június 7-i londoni Contemporary East árverésén.
A legutóbbi hasonló aukció 2013 novemberében magyar szempontból rosszul sikerült, amiből úgy tűnik, az aukciósház is levonta a tanulságokat.
Az árverés koncepciója módosult a két és fél évvel ezelőttihez képest: míg akkor a régió ismert sztárművészeire helyezték a hangsúlyt, most az új, befektetési szempontból is ígéretes felfedezések élményét ígérik. Zömmel olyan művészeket szerepeltetnek, akik hazájukban már komoly megbecsülésnek örvendenek, de nagy nemzetközi aukciókon eddig még csak ritkán vagy egyáltalán nem bukkantak fel. Persze azért nemzetközileg ismert nevekben így sincs hiány; az árverés előzetes sajtóanyaga a magyarok közül Reigl Judit, Tót Endre és Maurer Dóra munkáit említi a kiemelt tételek között.
Reigl Judit: Guano, 1959-63, mixed media, vászon, 207 x 233 cm, a Sotheby’s jóvoltából
A provenienciát a Sotheby’s sem adja meg minden tételnél – bár jóval többnél mint amit a hazai kortárs árveréseken megszokhattunk – annyi azonban tudható, hogy a munkák különböző forrásokból és többnyire maguktól a művészektől illetve ismert gyűjtőiktől származnak, őket a katalógus több helyütt nevesítve említi. A művek között egyaránt vannak több évtizeddel ezelőtt készültek és egészen frissek is; a válogatásban érzékelhető a Sotheby’s-nek az a törekvése, hogy a művek jó eséllyel szólítsanak meg olyan gyűjtőket is, akik eddig nem ismerték közelebbről a kalapács alá kerülő tételek szerzőit.
Maurer Dóra: A malom, 1993, kézzel színezett c-print, 60 x 39 cm, a Sotheby’s jóvoltából
Nem rugaszkodtak el a valóságtól a tételek árazói sem, a legtöbb munkát a 3 és 15 ezer font közötti sávba helyezték, amitől csak két esetben tértek el: Tót Endre cím nélküli 1970-es olaj-vászon diptychonja 25-35 ezer fontos taksát kapott, Reigl Judit Guano-sorozatának egy 1959-63 között született, tekintélyes méretű darabját pedig 100-150 ezer fontos becsértékkel indítják, ami szintén nem tekinthető túlzottnak, ha tudjuk, hogy e sorozat többi darabjára már olyan múzeumok csaptak le mint a New York-i Metropolitan Múzeum, a londoni Tate és a párizsi Pompidou Központ.
El Kazovszkij: Vénusz kertje IV, olaj, vászon, 150,5 x 130 cm, a Sotheby’s jóvoltából
Az aukción összesen 13 ország, köztük hat egykori szovjet tagköztársaság művészeinek alkotásai szerepelnek, többnyire a magyarokéhoz hasonló árakon. Reigl Judit munkája a becsértéket tekintve az egyik legdrágább tétel, ilyen taksát rajta kívül csak két orosz művész, Vitalij Komar és Alexander Melamid közös alkotása, a szovjet éra politikai portréinak stílusát idéző kettős önarckép kapott.
Szűcs Attila: Érintés, 2016, olaj, falemez, 100 x 80 cm, a Sotheby’s jóvoltából
A hazai művészeti sajtóban is megjelent Sotheby’s-hirdetés is jelzi, hogy a neves árverőház is igyekszik nagyobb figyelmet generálni a közép- és kelet-európai kortárs művészetnek szentelt árverésnek. Jó lenne, ha ebből a magyar művészek alkotásai is profitálnának. Az árverés eredményeire természetesen visszatérünk majd.
Kicsiny Balázs: Birodalom, 1984, olaj, falemez, 169 x 200 cm, a Sotheby’s jóvoltából