A magyar múzeumlátogatók előtt is jól ismert Essl Gyűjtemény felett akkor kezdtek gyülekezni a viharfelhők, amikor néhány éve megingott a tulajdonos, Karlheinz Essl cégbirodalma, a Baumax. Az építőipari áruházlánc csődbe ment és egy 2014 októberi aukción a tulajdonos kollekciójának legértékesebb darabjai közül is kénytelen volt 44-et értékesíteni, hogy időt nyerjen a többi mű sorsának hosszabbtávú rendezésére.
A kérdéssel az ügy súlya miatt a politika is foglalkozott, az osztrák kormány azonban végül nem mutatott hajlandóságot arra, hogy megvásárolja a gyűjteményt, ami egyben tartásának legbiztosabb útja lett volna. Ehelyett végül egy másik osztrák nagyvállalkozó, Hans Peter Haselsteiner ugrott be a megmentő szerepébe, aki hosszú évekig a STRABAG igazgatótanácsának elnöke volt. A műtárgyakat egy olyan társaságba vitték be, amiben Haselsteiner családi alapítványa 60%-os részesedéssel rendelkezett. A Klosterneuburgban 1999-ben megnyitott Essl Museum ekkor még folytatni tudta a munkáját, a múlt év június végén azonban a tulajdonosok kénytelenek voltak bezárni azt, így a múzeum céljaira emelt épület jelenleg már csak a közönség elől elzárt műtárgyak tárolására szolgál.
A kialakult helyzetből ismét a legagilisebbnek tartott osztrák múzeumigazgató, Klaus Albrecht Schröder, az Albertina vezetője tudott tőkét kovácsolni, akinek 2007-ben már volt egy hasonló huszárvágása: akkor Herbert Batliner liechtensteini ügyvéd 500 tételt számláló elsőrangú klasszikus modern gyűjteményét tudta tartós letétként megszerezni. Ez a kollekció azóta is a gyűjtési területét tekintve elsősorban a grafikára szakosodott múzeum egyik legfőbb vonzereje. Emellé társul most az Essl Gyűjtemény, ami egy ma aláírt megállapodás értelmében egyelőre 2044-ig kerül az Albertinába.
A két főszereplő: Klaus Albrecht Schröder, az Albertina igazgatója és Karlheinz Essl műgyűjtő. Fotó: Mario Kiesenhofer, forrás: heute.at
A szerződéskötést bejelentő sajtótájékoztatón elhangzott, hogy ezt a megoldást többek között a Schröder és Essl között évtizedek óta ápolt bizalmi kapcsolat tette lehetővé. Schröder volt az, aki, akkor még a Kunstforum Bank Austria igazgatójaként, először mutatta be a nagyközönségnek a nagyvállalkozó gyűjteményét, ez a kiállítás később 11 országban járt.
Most a tervek szerint fél évet vesz igénybe a kollekció átvétele és ez idő alatt dolgozzák ki a többszáz millió euró értékű gyűjtemény bemutatására vonatkozó terveket is. Az átvétel költségeinek fedezésére a kormány 1,1 millió eurót bocsájt az Albertina rendelkezésére. Várható, hogy a művek egy része a 2018-ig rekonstrukció miatt zárva tartó Künstlerhausban nyer majd elhelyezést; a közismert kiállítóhelyet 2015 óta egy olyan cég működteti, melynek 74%-ban Hans Peter Haselsteiner családi alapítványa a tulajdonosa. Szó van arról is, hogy a műtárgyak egy részét szétosztják más ausztriai, vidéki közgyűjtemények között. Az Albertina keze e tekintetben nincs megkötve, a szerződés korlátozás nélküli jogokat biztosít számára a műtárgyak bemutatására, kölcsönzésére és reprodukálására. A klosterneuburgi múzeumépületet a következő tíz évben az Albertina raktárként fogja használni, későbbi sorsa tulajdonosainak döntésétől függ.
Már csak emlék: az Essl Museum Klosterneuburgban, © APA (Herbert Pfarrhofer), forrás: diepresse.com
A legalább egy évi munkával tető alá hozott szerződés megnyugtatóan rendezi a rendkívüli gyűjtemény sorsát, igen komoly személyes siker Schrödernek, tovább erősíti az Albertina pozícióit a nemzetközi múzeumi színtéren és az adott körülmények között a legjobb megoldás Karlheinz Essl számára is, hiszen a gyűjtemény felbomlását, szétszóródását sikerült megakadályoznia.
A cikk lejjebb folytatódik.