Hirst nem szereti, ha csönd van körülötte. Most éppen saját galériájának megnyitásával keltett figyelmet, ahol - a várakozásokkal és a logikával dacolva - nem saját műveit állítja

Damien Hirst, az újdonsült galerista

Hirst nem szereti, ha csönd van körülötte. Most éppen saját galériájának megnyitásával keltett figyelmet, ahol - a várakozásokkal és a logikával dacolva - nem saját műveit állítja ki elsőként.

2015-12-08

A lassan végéhez közeledő 2015-ös év egyik legfontosabb kulturális eseményének számít a szigetországban, hogy néhány hete megnyílt a kilencvenes évek elejét meghatározó Young British Art mozgalom jeles egyénisége, Damien Hirst saját galériája, a Newport Street Gallery. A meglehetősen sivár Vauxhall kerületben berendezett, színpompás neonfényekkel megvilágított múzeum kívülről mindenkinek szembetűnik, aki a Temze déli partján halad vasúttal a Waterloo pályaudvar felé.

 

Damien Hirst Newport Street Gallery-jének homlokzata, fotó: Prudence Cuming Associates

Damien Hirst nemcsak az egyik legsikeresebb brit művész, hanem közismerten szenvedélyes gyűjtő is, akinek rendkívül változatos, több mint 3 ezer darabos kollekciója vitathatatlan értékeken kívül koponyákat, kitömött állatokat, kipreparált pillangókat és anatómiai modelleket is tartalmaz. A dúsgazdag művész önerőből hozta tető alá a műemlékvédelem alatt álló három viktoriánus ház összenyitásával és két végükön egy-egy új épület hozzáadásával megvalósított galériát. Óriási teret, több mint 3400 négyzetmétert sikerült így kialakítania. A Caruso St John építészeti iroda leleményének köszönhetően a hat terem egyikének 11 méteres belmagassága lehetővé teszi, hogy méretes szobrokat is bármikor ki lehessen állítani. Egyébként szinte már az egész Newport Street Damien Hirsté. Az első házat, amit egy ideig stúdióként is használt, még 2002-ben vásárolta meg.

 

Enteriőr a Newport Street Gallery nyitó kiállításáról John Hoyland munkáival. Fotó: Prudence Cuming Associates

Az ötvenedik életévét júniusban betöltött alkotó még a pályája egyik fénypontjának tekintett önálló galéria megnyitása alkalmából sem adott interjúkat. Annyit azonban egy sajtóközleményben nyilvánosságra hozott, hogy meggyőződése szerint „a művészeteknek annyi emberhez kellene eljutniuk, amennyihez csak lehetséges”. Hirst “bűnösnek érezte magát, amiért gyűjteményét eddig dobozokba zárva tárolta és senki sem nézhette azt meg. Régi álma valósult meg a Newport Street Galleryvel, melynek épülete nem pusztán fantasztikus terekkel, hanem lenyűgöző történelmi múlttal is büszkélkedhet”. A három fő épületet 1913-ban azzal a céllal hozták létre, hogy itt készüljenek a díszletek a helyi és West End-i színházak számára.

Damien Hirst érezhetően élvezi a lehetőséget, hogy ezúttal „kurátori kalapban” mutathatja meg magát a nyilvánosság előtt. A kiállításokat a Murderme névre keresztelt, 1980 óta felépített gyűjteményéből tervezi összeválogatni. Ez a szerep persze nem új a Mester számára. Korábban a Kensington Gardens Serpentine Gallery-jében, a torinói Pinacoteca Agnelliben, nemrégiben pedig a Barbican Art Galleryben rendezett csoporttárlaton is bepillantást engedett kincseibe. 2016-ban a tervek szerint a galériában nyit meg újra Hirst Pharmacy2 elnevezésű látványos étterme is, aminek első változata az elegáns Notting Hill kerületben működött. Ide a világ minden tájáról elzarándokoltak az emberek, mégis tönkrement.

 

Enteriőr a Newport Street Gallery nyitó kiállításáról John Hoyland munkáival. Fotó: Prudence Cuming Associates

A galéria nyitó, jövő év április 3-ig megtekinthető kiállítását Damien Hirst egykori kedves barátjának, John Hoyland-nek (1934-2011) szentelte. A Power Stations (Erőművek) című tárlat a nagy-britanniai absztrakt festészet legnagyobb egyéniségének tartott festő harminc nagyalakú, színpompás vásznát mutatja be, nagyrészt kronológiai sorrendben. Ha a kritikusok vitatják is, a nagyközönség pedig nem is egészen érti, miért ez az ugyan látványos műveket festett, de széles körben kevéssé ismert alkotó indította útjára Hirst galériáját, vitathatatlan, hogy a festmények nagyon jól illeszkednek ebbe a környezetbe. Az új galériában a jövőben szóló és csoportos kiállításokat egyaránt rendeznek, egyszer talán Hirst saját műveiből is.

 

John Hoyland: Longspeak, 1979, © The John Hoyland Estate, fotó: Prudence Cuming Associates

A sajtó egy részének savanyú a szőlő: a nagystílű vállalkozás néhány kukacoskodó ítész véleménye szerint elsősorban egy arra irányuló kísérlet, hogy helyreállítsa az alapító piaci értékét. Azóta, hogy Hirst 2008-ban a galériák kihagyásával közvetlenül a Sotheby’s aukciósházon keresztül adta el számos jelentős munkáját és 115,5 millió fontot kaszált, árainak alakulását negatív trend jellemzi. Kate Davies, a Murderme gyűjtemény igazgatója az artnet News hírportálnak nyilatkozva persze tagadta, hogy bármilyen „machiavellista mestertervről” lenne szó. Hirst valóban nem akar mást, mondotta, mint megosztani kincseit a nagyvilággal, mindenekelőtt a fiatalokkal.

 

A Newport Street Gallery keddtől vasárnapig 10-től 18 óráig látogatható, a belépés ingyenes.


Hozzászólások