Az abszolút rekordok sem a globális, sem a hazai piacon nem forogtak veszélyben, de születtek érdekes, sőt, talán korszakváltást is jelző eredmények idén.

Ezek voltak a legdrágább festmények az aukciós piacon 2016-ban

Az abszolút rekordok sem a globális, sem a hazai piacon nem forogtak veszélyben, de születtek érdekes, sőt, talán korszakváltást is jelző eredmények idén.

2016-12-27

Bár a legmagasabb árakból nem lehet messzemenő következtetéseket levonni a műtárgykereskedelem egészének trendjeiről, mégsem véletlen, hogy a nemzetközi piac „kihűlésének” jeleit mutató idei esztendőben a csúcseredmények is elmaradtak. 2016 legdrágább festménye Claude Monet Szénakazal című műve lett, ami 81 millió dollárt meghaladó árával ugyan új életmű-rekordot jelent az impresszionista festő számára, de messze elmarad Picasso Algíri nők, O változat című festményének 2015-ben felállított 179,3 millió dolláros rekordárától, sőt tavaly még az öt legdrágább festmény közé sem került volna be.

Claude Monet: Szénakazal, 1891, olaj, vászon, 72,7 x 92,1 cm, a Christie’s jóvoltából

A nemzetközi toplista idén is igen heterogén, időhorizontja a XVII. századtól napjainkig terjed. Egyik szélső pontja a legdrágább régi mester, Peter Paul Rubens vászna, ami a flamand festő második legmagasabb árát érte el, míg a másik a csak Kínában keresett, de ott igen népszerű 72 éves Cui Ruzhuo 2013-as tusrajza. Rendkívül ritka, hogy a TOP 10-be ennyire friss alkotás is bekerüljön. A csúcslistán szereplő művek túlnyomó többsége persze XX. századi munka, viszonylag egyenletes megoszlásban a század két fele között.

Willem de Kooning: Cím nélkül XXV., 1977, olaj, vászon, 195,7 x 223,5 cm, a Christie’s jóvoltából

A csúcseredmények „születési helye” sem okoz meglepetéseket, kilenc leütést a két vezető nemzetközi háznál, a Christie’s-nél, illetve a Sotheby’s-nél regisztráltak, míg Cui Ruzhuo munkája a két nagy kínai aukciósház egyikénél, a Poly Auction-nél cserélt gazdát. Míg tavaly a tízes toplista valamennyi tételét New Yorkban ütötték le, idén három kiugró ár Londonnak, egy pedig Hong Kongnak is jutott. A listán idén senki sem tudott duplázni, a tíz legjobb eredményen tíz különböző művész osztozik, s bár egyikük jó helyezése sem váratlan, jónéhány megszokott név hiányzik: a korábbi listák néhány gyakori szereplője, így Van Gogh, Giacometti, Liechtenstein, Rothko és Warhol ebben az esztendőben nem volt jelen főművel a piacon.

Pablo Picasso: Ülő nő, 1909, olaj, vászon, 81 x 65 cm, a Sotheby’s jóvoltából

Lássuk ezek után magát a listát, amin a jobb összehasonlíthatóság kedvéért valamennyi ár dollárban, és az árverőházak jutalékával együtt szerepel:

Claude Monet: Szénakazal

81.447.500 

 Christie’s NY

Willem de Kooning: Cím nélkül XXV.

 66.327.500 

 Christie’s NY

Pablo Picasso: Ülő nő

63.220.336 

 Sotheby’s London

Peter Paul Rubens: Lót és lányai

58.077.955 

 Christie’s London

Jean-Michel Basquiat: Cím nélkül

57.285.000 

 Christie’s NY

Amedeo Modigliani: Jeanne Hébuterne (selyemkendővel)

56.265.500 

 Sotheby’s London

Edvard Munch: Lányok a hídon

54.487.500 

 Sotheby’s NY

Cui Ruzhuo: Nagy havas hegyek

39.577.200 

 Poly Auction HK

Cy Twombly: Cím nélkül

36.650.000 

 Sotheby’s  NY

Francis Bacon: Két tanulmány egy önarcképhez

34.970.000 

 Sotheby’s  NY

Forrás: artprice.com

A hazai lista abban hasonlít a nemzetközire, hogy az abszolút rekord – Csontváry Kosztka Tivadar Traui tájképének 240 milliója még 2012-ből – itt sem forgott veszélyben. Tihanyi Lajos a magyar Vadak egyik főművének számító Pont St. Michel (Párizs) című festményének 170 milliós leütési ára ugyanakkor az elmúlt négy év legjobb eredménye és talán egyfajta váltás kezdetét is jelenti a különböző korszakok és irányzatok árai között kialakult arányok tekintetében.

 

Tihanyi Lajos: Pont St. Michel (Párizs), 1908, olaj, vászon, 53,5 x 65 cm, a Kieselbach Galéria jóvoltából

Az itthoni lista időhorizontja sokkal szűkebb a nemzetközinél: kizárólag a XIX. század végén és a XX. század első felében készült művek szerepelnek rajta. Az alkotók között csak egy van, akinek a neve eddig nemigen bukkant fel a legdrágábbak között: Boromisza Tibor erőteljes fauve-os hatást tükröző nagybányai munkája új rekordárat hozott a művésznek és egyből az idei rangsor harmadik helyére katapultálta őt.

Rippl-Rónai József: Stilizált virágok özöne, 1914, olaj, lemezpapír, 70 x 100 cm, a Kieselbach Galéria jóvoltából

A többiek nélkül aligha született rangsor az elmúlt években, Rippl-Rónai Józsefnek idén ráadásul három és Munkácsy Mihálynak is két munkával sikerült bekerülnie a legdrágábbak közé. A csúcseredményeken három árverőház osztozik; a festménypiac két meghatározó szereplője, a Kieselbach és a Virág Judit Galéria mellett a BÁV is elcsípett egy helyet a listán.


Boromisza Tibor: Rőzsehordók a ligetben, 1908, olaj, vászon, 100 x 116 cm, a Virág Judit Galéria jóvoltából

Íme a hazai a TOP 10, az árakat forintban és egyelőre még az árverőházak jutaléka nélkül adjuk meg, bár néhány hazai aukciósház kezd áttérni kommunikációjában a nemzetközileg elterjedtebb, jutalékkal növelt árakhoz:

Tihanyi Lajos: Pont St. Michel (Párizs)

170.000.000 

 Kieselbach Galéria

Rippl-Rónai József: Stilizált virágok özöne

95.000.000 

 Kieselbach Galéria

Boromisza Tibor: Rőzsehordók a ligetben

87.000.000 

 Virág Judit Galéria

Rippl-Rónai József: Társaság a kastélyparkban

80.000.000 

 Virág Judit Galéria

Aba-Novák Vilmos: Rálátás Felsőbányára

60.000.000 

 Kieselbach Galéria

Patkó Károly: Fésülködés

60.000.000 

 Kieselbach Galéria

Munkácsy Mihály: Naplemente

55.000.000 

 Virág Judit Galéria

Rippl-Rónai József: A Róma-villa ősszel

52.000.000 

 BÁV

Munkácsy Mihály: Ülő nő intérieurben

50.000.000 

 Virág Judit Galéria

Vaszary János: Dinnyés Csendélet

50.000.000 

 Virág Judit Galéria

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szerző: artPortal
Cimkék: aukció, rekord, árverés,

Hozzászólások
Bence
2017-01-08 21:25:55

A másik oldal ez: http://www.telegraph.co.uk/news/2016/06/02/art-world-is-hotbed-of-corruption-collector-claims/ Kenny Schachter Gagosian-nál dolgozott két évtizedig, ez volt a búcsúzása: http://www.artmarketmonitor.com/2012/03/20/why-i-am-leaving-gagosian/ Nem árt, ha innen is nézzük ezt az iparágat.

Kapcsolódó cikkek

Ilyen volt a nemzetközi műtárgypiac 2015-ben

Az elmúlt évek szárnyalását tavaly visszaesés követte, de a legdrágább művek piaca még magasabb fokozatba kapcsolt.

Ez a legdrágább festmény a világon

Paul Gauguin festménye újraírta a legdrágább képzőművészeti alkotások listáját.

Fejtetőre állt a nemzetközi aukciós piac 2016 első felében

A két nagy piac, New York és London betlizett, Kína visszaszerezte az első helyet. Negyedével esett vissza az összforgalom, de a műtárgy még mindig tökéletes befektetés.