A karácsonykor elhunyt legendás angol énekes-dalszerzőről kevesen tudják, hogy szenvedélyes műgyűjtő is volt. Korábbi élettársával felépített kollekcióját a texasi Dallasban bárki

George Michael, a műgyűjtő

A karácsonykor elhunyt legendás angol énekes-dalszerzőről kevesen tudják, hogy szenvedélyes műgyűjtő is volt. Korábbi élettársával felépített kollekcióját a texasi Dallasban bárki megtekintheti.

2017-01-02

És hogy miért pont Dallasban? Azért, mert a gyűjtemény kialakításában és menedzselésében egy texasi műkereskedő, Kenny Goss volt Michael partnere. És nem csak ebben: a két férfi 1996 után több mint egy évtizedig élt élettársi viszonyban, s kapcsolatuk később sem szakadt meg, egyebek mellett éppen az általuk közösen létrehozott  Goss-Michael Foundation maradt az összekötő kapocs közöttük. A hírek szerint a két férfi a Michael halála előtti hetekben felelevenítette kapcsolatát s a hozzájuk közel állók éppen ettől várták, hogy az énekes ki tud lábalni lelki és fizikai válságából. Mint azóta tudjuk, a dolgok sajnos másképp alakultak, de a közös alapítvány remélhetőleg folytatni tudja munkáját George Michael halála után is.

Kenny Goss és George Michael. Fotó: Getty Images

Az alapítvány éppen akkor jött létre – 2007-ben – amikor a magánéletben Goss és Michael útjai elváltak egymástól. A cél a kortárs brit képzőművészet bemutatása és népszerűsítése volt az Egyesült Államokban. A kollekció időközben 500 darabosra bővült és olyan ismert mesterek munkái is megtalálhatók benne, mint Tracey Emin, Damien Hirst, Sarah Lucas, Marc Quinn és Michael Craig-Martin.

Az alapítvány épülete. Forrás: g-mf.org

A személyes preferenciákat tükröző minden „innovatív és provokatív” alkotást a két alapító maga választotta ki, a gyűjteményt olyan tartalmi súlypontok köré építve, mint az identitás és a társadalmi szerepek, a szépség, az érzékiség, a szexualitás és a halál; de nem hiányoznak a mai nemzedékeket foglalkoztató társadalmi és politikai témák sem.

Tracey Emin: George loves Kenny című munkája a két alapító kapcsolatának állít emléket. Forrás: blouinartinfo

A gyűjtemény gyorsan állandó otthonra talált Dallasban, ahol annak egyes részeit vagy highlights-típusú csoportos, vagy pedig más gyűjteményekből is kiegészített szóló show-k keretében mutatják be. A tárlatok ingyenesen látogathatók. Az alapítvány széleskörű kölcsönzési tevékenységet folytat, művészeti ismeretterjesztő rendezvényeket és rezidenciaprogramokat is szervez. Hét évvel létrehozása után az artnet már az USA tíz legfontosabb kortás magánmúzeuma közé sorolta az intézményt, melynek honlapján most a társalapító Kenny Goss megrendült szavakkal búcsúzik George Michael-től. „Életem legfontosabb része volt. Nagyon-nagyon szerettem” – írja. „Gyönyörű emléke és a zene, amit adott a világnak, mindig fontos része marad életemnek és mindazok életének, akik szerették és csodálták őt”.

Kiállítási enteriőr, az előtérben Damien Hirst The Incomplete Truth című 2006-os munkája. Forrás: g-mf.org

Szerző: artPortal

Hozzászólások
Kapcsolódó cikkek

Damien Hirst, az újdonsült galerista

Hirst nem szereti, ha csönd van körülötte. Most éppen saját galériájának megnyitásával keltett figyelmet, ahol - a várakozásokkal és a logikával dacolva - nem saját műveit állítja ki elsőként.

Pert vesztett a legendás orosz műgyűjtő örököse

Jogerős ítélet született az egyik legnagyobb egyedi értéket képviselő restitúciós ügyben: Vincent van Gogh Éjszakai kávéháza a Yale Egyetemen marad. Tanulságos, érdekes és persze szomorú történet.

Sorban dőltek a rekordok a Bowie-gyűjtemény londoni aukcióján

Az eredetileg becsült 10-12 millió font közel háromszorosáért, 33 millióért kelt el az év elején elhunyt művész személyes kollekciója. Hirst, Basquiat, Auerbach, Sottsass művei is a tételek között.