Egyszeri alkalomnak tűnt a Christie’s tavaly őszi, a véres terrorakciók miatt több nap késéssel befejeződött párizsi fotóárverése, amin a legnevesebb magyar fotóművészek nem kevesebb mint 21 alkotására lehetett licitálni – 17 el is kelt közülük –, ám alig néhány hónappal később újra ők kerülhetnek az érdeklődés középpontjába. A helyszín ezúttal New York lesz, ahol február 17-én a XX. század vezető fotóművészeinek többszáz alkotása között három magyar fotós, André Kertész, Brassaï és Kepes György összesen 19 munkáját viszik kalapács alá.
André Kertész: Distortion #49, 1933, zselatinos ezüst nagyítás,
1949, 28,3 x 35,5 cm. © Christie’s Images Ltd.
André Kertész: Distortion #6, 1933, zselatinos ezüst nagyítás,
23,5 x 17,5 cm. © Christie’s Images Ltd.
A Christie’s beharangozó sajtóközleménye szerint a kollekciót az Egyesült Államok kormányának megbízásából árverezik, de az ügy hátteréről nem derül ki több a dokumentumból. Az egyes művek provenienciájában nincs sok hasonlóság, korábban különböző galériákban fordultak meg, nem egy közülük az elmúlt években is szerepelt aukciókon. A művek szerzőinek névsora a katalógus utolsó lapján a modern fotográfia Who’s Who-ja; Alfred Stieglitz, Paul Strand, Edward Steichen és Edward Weston éppúgy szerepel benne, mint Henri Cartier-Bresson, Man Ray vagy Robert Mapplethorpe. Mutatóba akad néhány élő művész is, akik közül Sebastiao Salgado a legismertebb. Az árak néhányezer dollárnál kezdődnek, de több nagyítás is van, melyekre százezer dollár felett indul majd a licit.
Brassaï: Pont Neuf, 1949, zselatinos ezüst nagyítás, 1950-es évek,
20,3 x 27,8 cm. © Christie’s Images Ltd.
Brassaï: Le Jardin du Luxembourg, 1935 körül, zselatinos ezüst nagyítás,
1950-es évek, 38,7 x 29,2 cm. © Christie’s Images Ltd.
A kínálatban Brassaïtól kilenc, Kertésztől és Kepestől öt-öt munka szerepel, közülük több is életművi jelentőségű alkotás. Brassaïtól többségében női aktokra illetve párizsi éjszakai fotókra lehet licitálni, a taksák 2 és 35 ezer dollár között mozognak. Kertész munkái egy kivételével Torzítások című aktsorozatának darabjai, 6 és 30 ezer dollár közötti becsértékkel, míg a Zadkine stúdiójában készült felvételéért 12-18 ezret várnak. Kepes György valamennyi fotója 1939 körül készült; a különböző témájú vintázsok 4-9 ezer dollár közötti becsértéket kaptak.
Kepes György: String and Brush, 1939 körül,
zselatinos ezüst nagyítás, 1940-es évek, 50,9 x 40,7 cm.
© Christie’s Images Ltd.
Kepes György: White Paper, Thread, 1939 körül,
zselatinos ezüst nagyítás, 1950-es évek, 50,5 x 40,4 cm.
© Christie’s Images Ltd.
Update, február 28.:
A magyar fotóművészek alkotásai ezúttal is jól szerepeltek, különösen igaz ez Brassaïra, akinek mind a kilenc nagyítása gazdára talált, részben a becsértéket elérő vagy meghaladó, részben viszont a taksa alatt maradó összegért. A legjobb áron, a becsérték dupláját jelentő 21.250 dollárért a párizsi Pont Neuf-öt ábrázoló éjszakai fotó kelt el, a többi nagyítás az 1.750 és 15 ezer dollár közötti sávban cserélt gazdát.
Kertész öt munkája közül háromra volt licit, közülük a Torzítások című sorozat 6. darabjáért fizettek a legtöbbet, 26.200 dollárt. Hasonló volt az elkelési arány Kepes György esetében is, az ő három nagyításáért 563 és 3 ezer dollár közötti összeget adtak.
Összességében tehát a három művész 19 nagyítása közül 15 kelt el, melyekért a vevők együttesen több mint 136 ezer dollárt fizettek.