A Bécs melletti Essl Múzeum és a nemzetközi építőipari áruházlánc, a bauMax jövője most még inkább összefonódott. Mint arról az artPortal is beszámolt, Kerlheinz Essl március végén jelentette be, hogy vállalkozása komoly anyagi problémái miatt kénytelen gyűjteményétől megválni, megoldás azonban az azóta eltelt másfél hónap alatt sem született. Annyi már bizonyos, hogy az osztrák állam – számos kulturális intézmény álláspontját és a közvélemény hangulatát is figyelembe véve – nem fogja megvásárolni a számára könyv szerinti értéken, 85 millió euróért kínált több ezer darabos gyűjteményt. A művek összértéke szakértői becslések szerint ma már ennek az összegnek akár a háromszorosát is elérheti, de kétséges, hogy a piac képes-e rövid idő alatt reális áron befogadni ilyen tömegű műalkotást.
Az állami felvásárlásnak – legalábbis Essl számára – cége és a munkahelyek megmentésén túl az lehetett volna az előnye, hogy a gyűjtemény továbbra is jelenlegi helyén, Klosterneuburgban, és ami még fontosabb, egyben marad. A kormány számára ez inkább hátránynak minősülhetett, hiszen feltehetőleg ennél nagyvonalúbb terveik lettek volna a különleges gyűjteménnyel.
Április végén két nagyhírű aukciósház felkérést kapott a gyűjtemény felértékelésére: a Sotheby’s-nek a külföldi mesterek közel 1.700 munkája, a bécsi Dorotheumnak pedig az osztrák művészektől származó nagyjából 3.200, alkotás becsértékét kell záros határidőn belül megállapítania. Jelenleg a helyzet tehát továbbra is bizonytalan, de az aukciósházak felkérése növeli annak valószínűségét, hogy a gyűjtemény a műpiacon kerülhet értékesítésre.
Made in Austria. A kiállítás az Essl Múzeumban augusztus 24-ig még látható. Fotó: Peter Kuffner
A cikk lejjebb folytatódik.