Az egyébként fantasztikus festmény 170.4 millió dollárért (majdnem 50 milliárd forint) vitték el tegnap New Yorkban, a Rockefeller Plaza-ban, a Művész múzsája c. tematikus árverésen. Az árverésen mindössze 34 mű, a legek legjei szerepeltek, a művészen nevének puszta felsorolása is brutális élmény: Cézanne, Gauguin, Kirchner, Picasso, Warhol, Rodin, Modigliani, De Koonig, Duchamp, Courbet, Koons, Miró, Lichtenstein, Giacometti, Toulouse-Lautrec, Lucian Freud, Balthus, Archipenko, Richard Prince, Léger, Chuck Close, Chistopher Wool és Yoshitomo Nara.
Modigliani: Nu Couché (1917–18)
A legviccesebb, hogy olyan komoly nagyágyúk, remekművek nem keltek el, mint Lucian Freud, De Koonig, Rodin, Picasso vagy Giacometti munkái. De persze az aukciók természetéhez tartozik, hogy mindig mindegyik aukción maradnak művek, amelyek valamilyen okból nem találnak gazdára.
Picasso: Les Femmes d’Alger (1955)
A Modigliani kép által elért sztratoszferikus árat csak Picasso tudta felülmúlni eddig, mégpedig ugyancsak idén májusban, és ugyancsak a Christie’s árverésén, amikor is potom 179 millió dollárt fizettek Les Femmes d’Alger („Version O”) (1955) c. munkájáért. Korábbi rekorder Francis Bacon triptichonja, a Three Studies of Lucian Freud (1969) volt 2013-ban, a maga 142,4 milliójával. De ezek az árak csak a nyilvános aukciókra vonatkozó rekordok, privát vételeknél nagyobb árak is mozogtak már, egy Cézanne 272 millióért, egy Gauguin pedig kb 300 millióért cserélt gazdát nemrég.
Roy Lichtenstein: Nurse (1964)
A hétfői aukción a futottak még kategóriában kelt el két Kirchner kép 8- és 13 millióért, egy Cézanne 20 millióért, két Gauguin 13- és 30 millióért, Courbet 15 millióért és Roy Lichtenstein Nurse c. 1964-es festménye 95 millióért.
Mi mindebből a tanulság? Hát az, hogy az aukciós piac lendülete nem csökkent. A 2008-as válság után 2012 körül megizmosodott és 2013-ban rekordokat elérő piac tovább hasít, köszönhetően természetesen a tőkeerős, főleg kínai műgyűjtőknek.
A cikk lejjebb folytatódik.