A 2001. szeptemberében megsemmisült New York-i World Trade Center területén építendő előadó-művészeti központ terve nem született szerencsés csillagzat alatt. A központ már a „Ground Zero” Daniel Libeskind által készített általános rendezési tervében is szerepelt; részletes koncepciójának kidolgozására egy másik sztárépítész, Frank Gehry 2004-ben kapott megbízást. A tervek el is készültek, közben azonban elakadtak a finanszírozásról folytatott tárgyalások, sőt, szakmai körökben azt is vitatni kezdték, hogy szükség van-e egyáltalán a városban még egy ilyen jellegű, hatalmas kapacitásokkal rendelkező intézményre. A vita most eldőlni látszik: a központ megépülhet, de nem Gehry korábban már jóváhagyott tervei alapján.
Ilyennek képzelte Gehry az előadóművészetek új központját, © Gehry Partners
Gehry, aki állítása szerint maga is a hírekből értesült megbízásának visszavonásáról, a döntés mögött a tervezett központ 2012-ben kinevezett igazgatója, Maggie Boepple ellenállását sejti. „Gőze nincs arról, hogy mit csinálok és hogyan csinálom. Ez egy teljesen új csoport. Csináljanak, amit akarnak. Nincs kedvem oda menni, ahol nemkívánatosnak minősülök” – panaszkodott az építész a The New York Times-nak néhány nappal ezelőtt. Gehry terve lazán egymás mellé és fölé helyezett, összességükben teljesen szabálytalan formát adó kubuszokból állt, tetejükön a város szívében – a parkokat leszámítva – hiánycikknek számító fákkal. A központ elnöke szerint a megvalósítandó tervet a közeljövőben három pályázó munkái közül választják ki, közöttük már nem szerepel Gehry neve. A témáról minden érintett csak szűkszavúan nyilatkozik, annyi azonban bizonyosnak tűnik, hogy az újrafogalmazott igényeknek egy kisebb kapacitású, olcsóbban kivitelezhető komplexum terve felelhet meg.
A sztárépítész Európában vigasztalódhat: október 8-án a párizsi Pompidou Központban nyílik nagyszabású életmű-kiállítása, amihez az apropót a Louis Vuitton Alapítvány egyedülálló kortárs gyűjteményének otthont adó, Gehry által tervezett múzeum ugyancsak októberi megnyitója adja.