Egy költészeti díjhoz kacsolódó kiállítás nyílik augusztus 31-én a budapesti Abigail Galériában Magyar művészek Párizsban címmel, hosszabb-rövidebb ideig Párizsban dolgozó magyar festők és szobrászok alkotásaiból.
Augusztus 30-án adják át másodszor a Magyar PEN Club nemzetközi költészeti nagydíját, a Janus Pannonius díjat, Pécsett. Idén két francia költő, Adonis (Alí Ahmad Sa’íd) és Yves Bonnefoy lesz a díjazott. A budapesti kísérőrendezvényen, a tárlat megnyitóján díszvendégként részt vesznek a díjjal elismert francia költők, akik itt dedikálják az erre az alkalomra magyarul is megjelent köteteiket. Ennek az eseménynek a párhuzamos rendezvénye lesz a budapesti kiállítás.
Az Abigail Galéria kiállításának törekvése, hogy átfogó képet mutasson néhány magyar művész franciaországi tevékenységéről. Ebben a vállalásban inkább az irányzatok és életművek felvillantása lehetséges, hiszen a vizsgált korszak (1887-től napjainkig) nagyon hosszú, a stílusok pedig szerteágazóak. A festők és szobrászok többsége tanulmányúton volt Párizsban, és ottani tartózkodásuk hatására, az aktuális modern irányzatok megismerése révén, sokszor történt stílusukban és olykor karrierjükben is radikális változás. Természetesen voltak köztük olyanok is, akik végleg külföldön telepedtek le.
Az Abigail Galéria 2006 óta évente egy tárlattal jelentkező Próféták hazatérnek című sorozata éppen őket, a Franciaországban, Hollandiában, Németországban, Izraelben, vagy a tengerentúlon befutott, de itthon jobbára elfeledett magyar származású alkotókat mutatja be. Az első, Ők sem próféták saját hazájukban? című kiállítás rögtön megmutatta, hogy van igény az ilyen jellegű „ismeretterjesztésre” és műtárgykereskedelmi piaci szegmensre. A PEN Klub felkérése is ennek a sorozatnak köszönhető, a galéria a sorozat egyfajta különkiadásának szánja, aminek éppen a sokfélesége adja az érdekességét.
A képek magyar és francia magángyűjtőktől, művészektől és művészhagyatékokból származnak. A kiállításon értékesítés is lesz, s így elsősorban a műgyűjtőkre fókuszál, a műkereskedelemben forgó alkotásokkal. A legrégebbi festmény Munkácsy 1887-es Olvasó nő című képe, hátoldalán francia nyelvű ajánlással a művész feleségétől, Cécile Munkácsytól Latinovits Leó számára. A kép 1973-ig tökéletesen nyomon követhető, kiváló provenienciákkal rendelkezik, ezután azonban, egészen mostanáig, lappangott.
Munkácsy Mihály: Olvasó nő, 1887
Basch Árpád 1900-ban készült, Európai táncok című plakátterve Toulouse-Lautrec mulatóinak világát idézi. Párizs építészeti környezetként is megjelenik több festményen, így Perlrott-Csaba Vilmosnak a Notre-Dame előtt festett önarcképén, vagy Martyn Ferencnél, aki a Bastille magasba törő oszlopánál festette meg önmagát.
Martyn Ferenc: Önarckép a Bastille előtt
A. Tóth Sándor – aki csak rövid látogatásra akart megállni unokanővérénél, végül közel három évig maradt a városban és Blattner Géza Arc-en-Ciel avantgárd bábtársulatánál dolgozott – bábjai, valamint egyfigurás, kubo-expresszionista kompozíciói a művész párizsi benyomásainak leképezését adják.
Kolos-Vary Zsigmond egyike azon magyar származású művészeknek, akiket itthon alig ismernek, bár külföldön karriert futott be és művei megtalálhatók nívós francia és amerikai közgyűjteményekben is. A Parkban című, 1951-es festményén a tájképműfajt a formák ritmikus geometriai kombinációjával értelmezi át.
Kolos-Vary Zsigmond: parkban, 1951
Rozsda Endre korai, 1939-ben készült, Görög templom és izzó vaskályha című művén tetten érhető a szürrealizmus fokozatos térnyerése festészetében. Csernus Tibor 1970-es, Repülősök című festményén pedig a fotorealista részletgazdagság párosul a színek szürreális túlfokozásával. Joseph Kadar fotóin a párizsi bohémek színe-java vonul fel,
így a művészi érték mellett a képek izgalmas kordokumentumot is jelentenek.
Csernus Tibor: Repülősök, 1970
A kiállításon – a széles merítés jegyében – láthatunk még Basch Andor, Diener Dénes Rudolf, Klie Zoltán, Józsa Sándor, Henri Nouveau, Braun Vera, Peterdi Gábor, Fejtő Rózsi, Nicolas Schöffer, Pán Márta, Molnár Vera, Vajtó Ágota, Stein Anna, Nem’s Judith, Liptay Mátyás, Kilár István, Neuhaus Ervin és még sok más jelentős művész Franciaországban készült műveiből.
A megnyitó zártkörű, belépés csak személyre szóló, postai úton, vagy e-mailben kapott meghívó felmutatásával. Meghívót személyesen is lehet igényelni, az Abigail Galériában, augusztus 25-ig. A kiállítás szeptember 1-től október 4-ig tekinthető meg.