Rekordok ideje volt a múlt év második fele a nemzetközi műtárgypiacon. Ettől persze még nem jelenthető ki, hogy jobb állapotban van a piac, mint korábban, mert a „nehéz időkben” is mindig akad néhány tucat milliárdos gyűjtő, aki sokat megad a vágyott művekért. Mégis tény: nincs jobb reklám a piacnak, mint a rekordáron elkelt tételek.
Abszolút rekordok
Tavaly késő ősszel megdőlt a két, legnagyobb figyelemmel követett csúcsár: az abszolút és az élő művész által tartott. Francis Bacon Három Freud-tanulmányának és Jeff Koons Lufikutyájának 142,4 illetve 58,4 millió dolláros ára novemberben akkora publicitást kapott, hogy erre nem is vesztegetünk több szót. Mint ahogy futótűzként terjedt el idehaza a szakmában és a sajtóban annak a párizsi Sotheby’s aukciónak a híre is, amelyen a magyar művek között ért el fantasztikus, 2.464.000 eurós új rekordárat Hantai Simon M.A.5 Mariale című festménye.
Nézzük inkább, kiknek sikerült rajtuk kívül feljebb tornázni eddigi legmagasabb árukat. A rekordok többsége ezúttal is a két nagy nemzetközi ház, a Christie’s és a Sotheby’s New York-i és londoni árverésein született, ezért csak a másutt és más házaknál elért eredményeknél nevesítjük a helyszínt. Az árak, Kína és India kivételével, annak az országnak a valutájában szerepelnek, ahol az árverést tartották, s azok mindig az árverőház jutalékával együtt értendőek.
Dr. Hugo Weihe, a Christie’s ázsiai művészeti igazgatója leüti Vasudeo S. Gaitonde rekordáron elkelt munkáját a cég első indiai aukcióján ©Christie’s Images
Drága régi mesterek
A régi mesterek iránt valamelyest élénkült a kereslet, a kiemelkedő munkák sokszor heves licitcsatában keltek el. El Greco 1586-90 között festett olajképe, az Imádkozó Szent Domonkos 9,15 millió fontért cserélt gazdát, ami nemcsak a művész számára jelent új rekordot, hanem egyúttal a legmagasabb összeg is, amit régi spanyol festő munkájáért eddig aukción adtak. Új csúcsárat ért el három francia régi mester is: a XVII. századi Claude Lorrain kikötői jelenete 5,06 millió fontért, az egy évszázaddal később élt Claude Joseph Vernet avignoni látképe 5,34 millió fontért, Jean-Honoré Fragonard férfiportréja pedig 17,1 millió fontért kelt el. Az utóbbi eredmény, ami a Bonhams londoni árverésén született, több mint a háromszorosa Fragonard eddigi, 1999-es rekordárának és egyúttal új csúcsot jelent a francia rokokó festmények között is. A XVII-XVIII. században működött holland Rachel Ruysch virágcsendéletéért ugyan „csak” 1,65 millió fontot adtak, ez az összeg azonban nemcsak Ruysch számára jelent rekordot, hanem a régi női mesterek kategóriájában is.
A XIX. századi művészet kevés csúcseredménye közül kiemeljük a preraffaelita angol festő és költő, Dante Gabriel Rossetti kétszeri rekordjavítását. Előbb, novemberben egy fiatal lányt megörökítő festménye cserélt gazdát 3,27 millió fontért, majd egy hónappal később egy másik alkotásért, a Vidám karácsonyi énekért adtak 4,56 millió fontot.
El Greco: Imádkozó Szent Domonkos, olaj, vászon, 75 x 58 cm © Sothebys.com
Csúcsdöntő modernek és kortársak Amerikában…
A XX. századi művészek közül elsősorban az amerikaiak értek el minden korábbinál magasabb árakat. Az összeg nagysága Andy Warhol első helyen történő említését indokolja: a pop art nagymesterének tekintélyes méretű, emblematikus munkája, a Silver Car Crash 105,4 millió dollárt ért meg új tulajdonosának, egycsapásra több mint 30 milliót javítva a korábbi csúcsáron. Az USA-ban töretlen a külföldön kevésbé keresett Norman Rockwell népszerűsége is; egyik, 1951-re datált főműve, az Asztali ima 46 millió dolláros magasságba röpítette a művész korábban 15,4 millióval tartott csúcsárát. Ezzel még a külföldön nálánál jóval divatosabb Edward Hopper sem tudott lépést tartani, bár egy 1934-es utcai jelenetének 40,5 millió dolláros árával ő is a legdrágább festők közé emelkedett.
Az amerikai kortársak között továbbra is nagy a kereslet az absztrakt expresszionistákra – közülük most a holland származású Willem de Kooning ért el új rekordot 32 millió dollárral. Ennél feltűnőbb volt a minimalista művészek iránti kereslet erősödése; itt Donald Judd 14,1 millió; Brice Marden 10,9 millió; Agnes Martin pedig 6,5 millió dollárra javította eddigi csúcsárát. A posztkonceptualista Christopher Wool 1988-as festménye 26,4; Cy Twombly Versek a tengernek című munkája 21,6 millióért cserélt tulajdonost.
Andy Warhol: Silver Car Crash (Double Disaster). Fotó: Sothebys.com
… Európában…
Az európai rekordjavítók között két szobrászt is találunk: a francia Aristide Maillol ezúttal szülőhazájában, a párizsi Artcurial árverésén ért el egy kései munkájával 5,3 millió eurós rekordot, míg a brit Barbara Hepworth absztrakt plasztikája 2,41 millió fontért kelt el. A köztudatban főképp szobrászként élő Alberto Giacometti viszont festőként is egyre keresettebb; egy testvéréről, Diegóról készült portréja most 14,6-ról 32,6 millió dollárra emelte festmény-rekordját.
A huszadik század első felében született európai munkák alkotói közül többek között az olasz futurista Giacomo Balla és a francia Francis Picabia ért el új életmű-rekordot 11,47, illetve 8,78 millió dollárral. A század második felének rekordjavítói közé tartozik az olasz Lucio Fontana (20,88 millió dollár) és a német Martin Kippenberger (6,43 millió dollár).
…és másutt
Ha nem is a korábbi lendülettel, de továbbra is szorgalmasan termelték a rekordokat a különböző korok kínai mestereinek alkotásai. Ezek közül most az élő művész kategóriájának új éllovasát, az idén 50 éves Zeng Fanzhi Az utolsó vacsora című, a vallási témát sajátos modern feldolgozásban megközelítő festményét emeljük ki, ami Hong Kongban 23,3 millió (amerikai) dollárért cserélt gazdát. Ázsiai hír az is, hogy először tartott aukciót Indiában a Christie’s, amelyen a legismertebb helyi absztrakt művész, a 2001-ben elhunyt Vasudeo S. Gaitonde 1979-es cím nélküli munkájáért 3,79 millió dollárt adtak, ami, túl azon, hogy új rekordot jelent a művésznek, a legmagasabb összeg, amit modern munkáért eddig Indiában fizettek.
+ 1 egy hazai rekord
A magyar piacon az elmúlt fél évben is kevés rekord született, legalábbis a magasabb árfekvésű alkotások körében; ezek közül mindenekelőtt Bornemisza Géza Kilátás a hegyre című, 1909 körül készült olajképe érdemel említést, ami a becsértéket is meghaladó 40,8 millió forintos árat ért el a Kieselbach Galéria téli árverésén.
Norman Rockwell: Asztali ima, 1951, olaj, vászon, 109,2 x 104,1 cm, © Sothebys.com
A cikk lejjebb folytatódik.