Ahogy megjósoltuk: a Franciaországban élt magyar festő egyik munkájáért a Sotheby’s párizsi árverésén olyan árat adtak, amit magyar művész munkája korábban még nem ért el.

Rekordot döntött Hantai Párizsban

Ahogy megjósoltuk: a Franciaországban élt magyar festő egyik munkájáért a Sotheby’s párizsi árverésén olyan árat adtak, amit magyar művész munkája korábban még nem ért el.

2015-06-03

A Sotheby’s június 2-i párizsi kortárs árverésén, mint ahogy arról korábban már beszámoltunk, Hantai Simon két művére is lehetett licitálni, közülük az M.C.5 (Mariale) című 1962-es festményt az árverőház az aukció egyik vezető tételeként reklámozta és 1,5-2 milliós taksával küldte kalapács alá. A kép jó befektetésnek bizonyult eddigi tulajdonosának, hiszen míg 9 éve mindössze 376 ezer eurót kellett fizetnie érte, mostani vevője csak 2.555.000 euróért tudta megszerezni.  Ez a – jutalékkal növelt – ár a legmagasabb összeg, amit aukciókon magyar vagy magyar származású művész munkájáért valaha is adtak és 91 ezer dollárral haladja meg az eddigi, 2013-ban ugyancsak Hantai által felállított csúcsárat. Az M.C.5 így az aukció második legdrágább tételévé lépett elő, ennél többet csak a kínai Zao Wou-Ki 1960-as absztrakt vásznáért adtak. Hantai népszerűségét jelzi, hogy az árverésen szereplő másik munkája, az 1968-as Meun is a viszonylag szerény, 180-250 ezer eurós becsértékénél jóval magasabb összegért, 663 ezer euróért kelt el.

 

Hantai Simon: M.C.5 (Mariale), 1962, olaj, vászon, 220 x 210 cm, © sotheby’s.com

 

Közben pedig máris egy újabb magyar vonatkozású tétel tartja lázban a nemzetközi aukciókon ilyen művekre vadászó tehetős gyűjtőket: a Christie’s június 10-i londoni ázsiai modern és kortárs árverésén a magyar-indiai származású Amrita Sher-Gil 1931-ben, azaz 18 éves korában festett önarcképe kerül kalapács alá. A modern indiai művészet megteremtőjeként tisztelt művész munkái igen ritkán bukkannak fel aukciókon – ez mindössze a nyolcadik alkalom – és a kép iránti érdeklődést tovább növelheti, hogy az korábban még sohasem szerepelt a nyilvánosság előtt, lényegében eddig ismeretlennek tekinthető. Sher-Gilnek a most árverezendővel együtt 19 önarcképe ismert, közülük ez az egyetlen, ami profilból ábrázolja alkotóját. Az 1960-as évek óta franciaországi magángyűjteményekben őrzött olajkép 1-1,8 millió fontos becsértékkel várja az aukciót, aminek eredményéről természetesen beszámolunk majd. 

UPDATE (06.11):

Amrita Sher-Gil Önarcképe kitűnően szerepelt az aukción, 1.762.500 fontért, azaz 2.717.775 dollárért kelt el, alig elmaradva 2.920.000 dolláros rekordjától, amit ez év márciusában a Sotheby’s New York-i árverésén állított fel.

 

Amrita Sher-Gil: Cím nélkül (Önarckép), 1931, olaj, vászon,65.1 x 54 cm, © Christie’s Images Ltd.

Szerző: artPortal

Hozzászólások
Kapcsolódó cikkek

A legdrágább magyar, aki elutasította a műkereskedelmet. Hantai a Ludwigban

Számos műve Budapesten szerepel először közönség előtt. Miközben itthon még magát az alkotót sem sokan ismerik. Hantai Simon 1948 óta élt Párizsban. Életműkiállítása augusztus végéig látható.

Hantai Simon lett a legdrágább magyar származású művész

Magyar, illetve magyar származású képzőművész még sohasem ért el olyan magas árat aukción, mint az öt évvel ezelőtt elhunyt Hantai Simon (Simon Hantaï) a Sotheby’s december 3-i párizsi aukcióján.

Újra több mint 2 millió eurót fizettek egy Hantaï-festményért

A Sotheby’s december 3-i párizsi kortárs aukcióján 2,001,500 eurót adtak az M.B.2 (Mariale) című olajképért.