Ahogy arról korábban beszámoltunk, az idei Art Cologne egyik kiemelt eseménye lesz az acb, a Kisterem és a Vintage galériák 2013-as, nagy visszhangot kiváltott közös budapesti kiállítása, a Bookmarks kibővített remake-je. Friss hírünk a témában az, hogy a legismertebb német művészeti magazin, a több mint 40 ezer példányban értékesített art már kapható áprilisi számának vásári melléklete, az önálló füzet formájában megjelent Messe-Spezial Art Cologne kiemelt helyen és terjedelemben foglalkozik a bemutatóval, hasábjain hosszú évek óta a legkomolyabb teret biztosítva egy magyar vonatkozású eseménynek. A kiadvány címlapját Kokesch Ádám 2013-as cím nélküli munkája illusztrálja, „Felfedezés: Avantgard Budapestről” szalagcímmel.
Kokesch Ádám: Cím nélkül, 2013, katedrál üveg, rétegelt lemez, akril festék, szilikon, 87 x 85 x 20 cm, a Kisterem jóvoltából
Lakner László: Leaded-art, 1971, silver print, 210 x 297 mm, a Vintage Galéria jóvoltából
A szerkesztőségi vezércikk szerint a Bookmarks a vásár kihagyhatatlan eseménye, és „meglepő felfedezéseket” ígér a második világháború utáni évtizedek magyar képzőművészetéből. Közvetlenül a vezércikk után a kiadvány nyolc oldalt szentel a kiállításnak. Mindhárom galériást nagyméretű fotóval mutatja be, rajtuk kívül szóhoz jut az anyagban Kopeczky Róna is, akiről a cikkéhez Budapesten anyagot gyűjtött szerző, Sandra Danicke megemlíti, hogy a közelmúltban, az igazgatócserét követően hagyta el a Ludwig Múzeumot, ahol nyolc évig dolgozott kurátorként, miután úgy látta, romlott az esélye annak, hogy progresszív tárlatok valósuljanak meg a múzeumban.
Erdély Miklós: Esti akció, 1971-1972 körül, silver gelatin print, 8,8 x 29,4 cm, a Kisterem jóvoltából
Tót Endre: I’m fed up with painting, 1972, olaj, vászon, 90 x 90 cm, Fotó: Aknay Csaba, az acb Galéria jóvoltából
Az írást Halász Károly, Maurer Dóra, Szabó Dezső, Tót Endre, Ladik Katalin, Jovánovics György, Kaszás Tamás, Kokesch Ádám és Bak Imre művei illusztrálják, közülük a szerző Halásszal és Maurerrel foglalkozik bővebben, és szól többek között Erdély Miklós, Attalai Gábor, Nádler István és a Société Réaliste munkásságáról is. Miközben nagy teret szentel az avantgárd művészet tiltott-tűrt pozíciója bemutatásának a szocializmus évtizedeiben, cikke végén Danicke megemlíti azt is, hogy a politikai erőviszonyok jobbratolódása ismét veszélyt jelent a progresszív pozíciókra a magyarországi kulturális életben.
Bak Imre: Fényes IV, 1970, akril, vászon, 130 x 170 cm, Fotó: Szikora Zsombor, az acb Galéria jóvoltából
Szabó Dezső: TURBO & STILL / TURBO STILLS, 2009, C-print, 35 X 45 (55 X 65) cm, ED5, a Vintage Galéria jóvoltából
Az írás felhívja a figyelmet a bemutató alkalmából a Distanz Verlag gondozásában megjelenő katalógusra, az április 24-május 31. között Budapesten megrendezendő Off-Biennáléra – mint olyan eseményre, ami jó képet ad a kortárs magyar szcénáról –, továbbá Maurer Dórának a waldenbuchi Museum Ritterben április 19-ig látható kiállítására is.
Nyitókép: Bookmarks katalógus. Forrás: Szmolka Zoltán Behance oldala
A cikk lejjebb folytatódik.