Az artnet a napokban nyilvánosságra hozta a nemzetközi művészeti aukciós piac 2015 első félévére vonatkozó összesített számait. Eszerint a világ aukcióin 141.200 képzőművészeti alkotás kelt el 8,1 milliárd dollár összértékben. Ez 6%-os visszaesést jelent az előző évhez képest és romlott az eladási arány is: a tételeknek a 2014. évi 65%-ával szemben idén csak 62%-át értékesítették. A sajtó, főképp az első negyedévben, tele volt a nagy nemzetközi házak sikerpropagandájával, Picasso Algíri nők című festménye megdöntötte az árverési világrekordot is – ezek után némileg váratlanul jöttek a negatív számok. Pedig a magyarázat egyszerű: Kína a „bűnös”, melynek aukciós piacára menet közben jóval kevesebb figyelem irányul, mint a műkereskedelem hagyományos nagy központjaira. A kínai piac egy év alatt 30%-ot zuhant, ami nemcsak a kínai gyűjtők csökkenő étvágyának tudható be, hanem annak is, hogy sokan közülük, köztük az országban kitört múzeumalapítási lázban érintettek, gyorsan növekvő vagyonukból már inkább a nyugati árverőházakban vásárolnak.
Gerhard Richter Absztrakt kép című 1986-os festménye a Sotheby’s február 10-i londoni aukcióján 30,4 millió fontért, az élő európai művész munkájáért valaha kifizetett legmagasabb összegért kelt el. © sothebys.com
A kínai piacra az elmúlt években is jellemzőek voltak a nagy hullámzások, amik most oda vezettek, hogy az USA visszaszerezte vezető pozícióját, annál is inkább, mivel ott 19%-os (a második negyedévben ennél is nagyobb, 21%-os) növekedést mértek. 3,4 milliárd dollárral az USA idén az aukciós piac 42%-át mondhatja magáénak. A jelentős amerikai bővülés egyik oka ugyanaz, ami a kínai piac visszaeséséé: számos kínai gyűjtő ide helyezte át beszerzései nagyobbik részét. Elsősorban az USA piacát lendíti fel a közép- és dél-amerikai gyűjtők fokozódó aktivitása is.
Gustav Klimt Gertrud Loew portréja a Sotheby’s június 24-i londoni aukcióján 24,8 millió fontért kelt el. © sothebys.com
Minimális visszaesés volt tapasztalható az angol piacon: a forgalom 2,1 milliárd dollárról 2 milliárdra csökkent. Folytatódott a francia piac évek óta tartó leszakadása, a 318 millió dolláros összforgalom drasztikus, 21%-os mínuszt jelent, ez azonban nagyságrendje miatt már nincs meghatározó befolyással a globális trendekre.
A Christie’s és a Sotheby’s az előző évhez hasonló eredményeket elérve továbbra is uralja a piacot és megmaradt a kettejük között a Christie’s javára mutatkozó különbség is.
Piet Mondrian Kompozíció III. pirossal, kékkel, sárgával és feketével című festménye a művész számára rekordáron, 50,5 millió dollárért cserélt tulajdonost a Christie’s májusi New York-i modern árverésén. © Christie’s Images
Érdekességképp jelezzük, hogy a hazai trendek idén eddig inkább az amerikaiakra hasonlítanak, azaz érdemi bővülést mutatnak. A hazai aukciósházak többsége nem publikálja forgalmi adatait, de a képzőművészeti piacon domináns szerepet játszó két ház tavaszi árveréseinek jelentős forgalombővülése önmagában is igazolja ezt a megállapítást.