Drezda kortárs művészeti központja, az OSTRALE idei nagy kiállítására, a szeptember 27-ig látogatható OSTRALE015-re a német, lengyel és holland szakemberekből álló zsűri két magyar művészt is meghívott: a tavaly ugyanitt a közönségszavazáson 3. helyet elért Borsos Lőrinc formációt, illetve Király Gábort. „Handle with care”- hirdeti a kiállítás mottója, és ez a felszólítás egyaránt érvényes az ember embertársaihoz, valamint a természeti és az épített környezethez való viszonyára. Ezt az üzenetet igyekeznek a maguk nemegyszer meghökkentő eszközeivel a kiállító művészek is közelebb hozni a látogatókhoz.
Borsos Lőrinc: Terra nullius (Tavasz), 2015, installáció, olaj vásznon, zománcfesték, redőny-mechanika, salgó elemek, horganyzott lemez vályú, elektronikai tervezés és kivitelezés: Radics Márk. A művészek jóvoltából
Király Gábor: Vendégek, 2011, olaj, vászon, 200 x 210 cm; Pussy Riot, 2014, olaj, vászon, 152 x 152 cm, © Sven Höher
Szlovéniában, a ljubljanai várban augusztus végéig nyitva tartó kiállításon, a Szlovén Tudományos és Művészeti Akadémia és a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) által szervezett kiállítási csereprogram keretében a Magyar Művészeti Akadémia Képzőművészeti Tagozatának 33 művésze mutatja be alkotásait. (Ugyanezen csereprogram része a Műcsarnokban jelenleg látható Hódolat a festészetnek című kortárs szlovén kiállítás is.) A tárlatnak otthont adó vár a szlovén-magyar közös történelmi emlékezet egyik fontos helyszíne; 1849-ben közel három hónapig itt őrizték gróf Batthyány Lajost, az első felelős magyar kormány miniszterelnökét.
A kiállítás plakátja a résztvevő művészek névsorával. Forrás: mma.hu
Részlet a kiállításról. Forrás: mma.hu
Kis Róka Csaba visszatérő vendég Svájc olaszajkú kantonja, Ticino fővárosában, Bellinzonában, ahol a MACT/CACT Kortárs Művészeti Központban korábban már egyéni tárlata is volt és munkái szerepelnek a központ gyűjteményében is. Most ugyanitt az „Over and some touch of…” címmel augusztus 29-én nyíló és november 8-ig látogatható kiállítás résztvevője lesz. A 12 különböző nemzetiségű művész mindegyike a 30-40 évesek korosztályát képviseli, így a tárlat egyfajta ideológiáktól mentes, de helyenként némi nosztalgiával átitatott „generációs visszatekintés” a 60-as évekbeli avantgárd világára.
Kis Róka Csaba: A bizalmatlanság tiszteletlenséget szül, 2011, olaj, vászon, 110 x 90 cm. Magángyűjtemény, Svájc. Fotó: Pier Giorgo De Pinto, Pro litteris Zürich. Az acb Galéria jóvoltából
Luciano Benetton, a Benetton cég idén 80 éves társalapítója különleges műgyűjteménnyel rendelkezik: a világot járva olyan festményeket és grafikákat vásárolt, illetve rendelt meg több mint 40 országban, melyek kivétel nélkül 10 x 12 cm formátumúak. Alkotóik között pályakezdő fiatalok éppúgy vannak, mint befutott, világhírű mesterek. Velencében, a biennáléhoz kapcsolódva most egy minden korábbinál nagyobb, 6930 (!) darabos válogatás lesz látható az Imago Mundi címet viselő gyűjteményből a Fondazione Giorgio Ciniben szeptember 1. és november 1. között. A tárlaton külön szekciót alkot a kollekció 140, magyar művészektől származó darabja, melyek most önálló kötetben is megjelentek Overture Hungary címmel. A gyűjteményben szereplő magyar művészek névsora és alkotásaik színes reprodukciói itt találhatóak, de néhányat mi is bemutatunk:
El-Hassan Róza: I’m waiting for her, 2015, ceruza, papír. Forrás: imagomundiart.com
Szurcsik József: Subject I, 2014, akril, olaj, forrás: imagomundiart.com
Szüts Miklós: Cím nélkül, 2014, akvarell, papír. Forrás: imagomundiart.com
Csehországban, a brnói Művészetek Házának egyik reprezentatív kiállítóhelyén, a Kunstáti főurak háza néven ismert reneszánsz palotában szeptember 8. és november 1. között lesz látható az a tárlat, ami az 1970-es évektől napjainkig öleli át a magyar avantgárd művészet különböző – konceptuális, neokonceptuális és performatív – tendenciáit. A kiállítás kurátora Adam Dominik.
Benczúr Emese: Find Your Place, 2011, műanyag szatyrok, 500 x 350 x 300 cm. A Molnár Ani Galéria jóvoltából
Cseke Szilárd: Find Your Job Now I-II, 2012, plexi, papír, fénycsövek, 106 x 32 cm. A Molnár Ani Galéria jóvoltából
Fehér László: Az emlékmű előtt, 1989, olaj, vászon, 200 x 140 cm. A művész jóvoltából
Botos Péter üvegművész szóló show-ja a pietrasantai Gestalt Gallery-ben látható szeptember 10-ig. A toszkánai kisvárosnak mindössze 25 ezer lakosa, viszont 46 galériája van, a carrarai márványhoz való közelsége miatt már a 15. század óta fontos képzőművészeti központ. A tárlathoz, amin Botosnak az utóbbi években készült munkái láthatóak, a galéria igényes kivitelű katalógust is megjelentetett, aminek pdf változata innen tölthető le.
Botos Péter: Üreges kocka narancs hasábbal, 2014, optikai üveg, 21 x 21 x 21 cm. A művész jóvoltából
Befejezésül két, külföldön élő magyar művész közeljövőben nyíló egyéni tárlataira hívjuk fel a figyelmet.
A bécsi Galerie KoKo-ban szeptember 2-án nyílik és 12-ig lesz látogatható az Ausztriában élő Németh Edit Szabad asszociációk című kiállítása, mely a művész papírsárkány és clown kompozícióit mutatja be. A papírsárkány figura Németh festészetében a transzcendens világba vetett hitet szimbolizálja, míg a bohóc alakja a periférián élő ember, a kirekesztettség, az elidegenedés jelképe. Bécs után, szeptember 18.-október 1. között a művésznőnek az innsbrucki Galerie Bertrand Kass-ban is kiállítása lesz.
Németh Edit: Bohóc, olaj, vászon, 100 x 100 cm. A művész jóvoltából
A Párizsi Magyar Intézetben szeptember 18. és október 24. között lesz megtekinthető a közel 60 éve Franciaországban élő Bér János szénrajzait bemutató kiállítás. A hazai tárlatokon ritkán felbukkanó művész festőként és grafikusként egyaránt jelentős életművet hozott létre, munkáiban a színek és a formák mellett a ritmusnak és a mozgásnak is fontos szerep jut. A szénről az alábbi sorokat vetette papírra 1997-ben megjelent Un rouge ciel (Egy vörös ég) című könyvében: „Az ujjak végén megbúvó szén olyan egyszerű eszköz, hogy néha elfeledkezünk róla. Néha úgy tűnik, mintha a rajz segédeszköz nélkül születne, mintha a kéz egyenesen az élet anyagába mélyedne, valami olyat keresve, ami megéri a fáradságot.”
Bér János: Cím nélkül, 2009, szén, papír. Forrás: balassiintezet.hu
A cikk lejjebb folytatódik.