Lakner László többszörös értelemben is hazai pályán szerepel a berlini Galerie Georg Nothelferben, hiszen több mint négy évtizede Németországban él és a Nothelferben, Berlin azóta is egyik legtekintélyesebb galériájában éppen 30 esztendeje rendezte első kiállítását. Mostani tárlata a „Nyomok – Képek, rajzok, konceptuális munkák” címet viseli és több évtized terméséből válogat. A június 27-ig látogatható nagyszabású bemutatón a művész olyan ismert munkái is szerepelnek, mint a Joan Miró távirata André Breton halála alkalmából 1973-ból, vagy a több mint két évtizeddel későbbi Kövek Netanyából.
Lakner László: Joan Miró távirata André Breton halála alkalmából, 1973, olaj, vászon, 130 x 150 cm, forrás: galerie-nothelfer.de
A Brüsszeli Magyar Nagykövetség Kulturális Szolgálata Bukta Imrének az elmúlt 15 évben készült festményeiből, fotóiból, grafikáiból és installációiból szervezett kiállítást, amit az érdeklődők egészen szeptember 9-ig tekinthetnek meg.
Bukta Imre: Este, 2012, akvarell, kréta, színes ceruza, tus, papír, mdf-lemez, 108 x 170 cm, a Godot Galéria jóvoltából
Az eszéki Szlavón Múzeumban az ottani magyar konzulátus közreműködésével rendezték meg a városhoz rokoni szálakkal is kötődő Aknay János festőművész kiállítását. A „Festmények a Horváth & Lukács-gyűjteményből” című tárlat, amit a Nagycenken működő galéria kollekciójából állítottak össze, július 15-ig látogatható. Aknay a bemutató alkalomból a múzeumnak ajándékozta Emlék 2014 című festményét.
Részlet Aknay János kiállításáról. Forrás: huncro.hr
Az Észtországban élő Farkas Dénes augusztus 30-ig a 7. Turkui Biennálén vesz részt Finnországban. A biennálén összesen 18 művész állít ki; kilencen egy nyílt pályázaton nyertek jogot a részvételre, míg a többi résztvevőre ők tehettek javaslatot. Farkas meghívását a finn fotó- és videó-művésznő, Milla-Kariina Oja kezdeményezte. Farkas tekintélyes méretű installációja a művész archívumából származó szövegeket ruház fel mélyebb filozófiai és spirituális jelentéssel.
Farkas Dénes: A csend bizonyos fajtái, 2015, installáció, részlet. A Molnár Ani Galéria jóvoltából
Még június 21-ig tartanak a Bécsi Ünnepi Hetek (Wiener Festwochen), aminek képzőművészeti programjában kiemelt helyet foglal el a „Hotel Metropole. Jövőt adni az emlékezésnek” című, több helyszínen zajló kiállítás-sorozat. Az 1873-as világkiállításra épült luxusszállóban a német megszállás éveiben a Gestapo egyik legnagyobb bécsi központja kapott helyet. Az épületet 1945-ben lerombolták, helyén később lakó- és üzletház létesült. Az Ünnepi Hetek projektjében résztvevő osztrák és külföldi művészek a történelmi emlékezettel és az emlékezés kultúrájával foglalkoznak, szembenézve mindazzal, amiről sokszor igyekszünk elfelejtkezni. A központi kiállításon, az „Into the City Centrale”-ban és az egész eseménysorozat promóciójában is kiemelt szerepet kapott Nemes Csaba: Hotel Metropole Timeline című, összesen 47 különböző méretű rajzból álló idei sorozata, ami egy 15 méteres falon elhelyezve, rövid szöveges magyarázatokkal kiegészítve kíséri végig a hotel, illetve helyének történetét egészen napjainkig. Egy másik helyszínen, a náci rémuralom áldozatainak emlékhelyén egy másik magyar művész, Flohr Zsuzsi grafikus, fotó- és videó-művész is bemutatkozott, aki szerepet kapott a kiállítás témájához kapcsolódó egyik kerekasztal-beszélgetésen is.
Részlet Nemes Csaba Hotel Metropole Timeline sorozatából, 2015. A művész és a Knoll Galéria jóvoltából
A velencei képzőművészeti biennálé egyik szatellit rendezvénye a városban működő Európai Kulturális Központ (European Cultural Centre) által a Palazzo Bemboban és a Palazzo Morában rendezett „Personal Structures – Crossing Borders” című, november 22-ig – díjtalanul – látogatható kiállítás, amire 50 ország 100 művésze mellett Magyarországról Gál András kapott meghívást. A tárlat az idő, a tér és a lét problémáit feszegető kortárs művészi pozíciókat mutat be, párbeszédbe állítva az európai és az Európán kívüli alkotók munkáit. A kiállító művészek valamennyi kontinenst és csaknem valamennyi ma művelt műfajt képviselik; befutott sztárok – mint Francois Morellet, Yoko Ono vagy Hermannn Nitsch – és nemzetközi karrierjük kezdetén álló fiatalok egyaránt vannak köztük.
Gál András festményei (Cím nélkül/szürke és rózsaszín, 2015) a Palazzo Bemboban. A művész jóvoltából
A frankfurti Német Filmmúzeumban még június 15-ig látható a ”Reflective/Perspective” című csoportos kiállítás, ahol hat, a film és a videó műfajában alkotó művész mutatkozik be a múzeum négy emeletnyi belső terének 14 méter magas projekciós felületén. Az ehhez a speciális formátumhoz igazodó videók egyikének szerzője Szabó Eszter, akinek Dispenser of delights című munkája szorosan kapcsolódik festményeihez. Szabó egy ingatlanhirdetésben szereplő épület elképzelt lakóit mutatja be a legkülönbözőbb abszurd tevékenységek közben. A kiállítás kurátorai Leo Kuelbs és Karl Erickson, akik a videók és videó installációk műfajában szakmájuk legjobbjai közé tartoznak és erre a tárlatra olyan munkákat választottak ki, melyek – szavaik szerint – „radikalizálják a nézők érzékelésmódját, összekötik egymással a távolit és közelit, a magasat és mélyet, megértik a mélységet és a távolságot.”
Szabó Eszter: Dispenser of delights, részlet. Az acb Galéria jóvoltából
Luxemburgban jelenleg még zajlanak az Európai Fotóhónap eseményei. Két helyszínen is látható ezekben a hetekben olyan csoportos kiállítás, aminek magyar résztvevője is van: a Passé présent című tárlaton a Nemzeti Művészettörténeti Múzeumban Gerhes Gábor szerepel, többek között Bettina Rheims és Erwin Olaf társaságában, míg a Cercle Citében a Traces című kiállításon Floszmann Attila. Gerhes az egyén és a hatalom viszonyának természetét kutató Új rend című sorozatát mutatja be, Floszmann pedig a Forradalom utáni csend-ben a líbiai háborúban készült fotóit helyezi alternatív vizuális kontextusba. Előbbi tárlat szeptember 13-ig, utóbbi július 5-ig látogatható.
Gerhes Gábor: Új rend, 2013, fotó, lambda nyomat, 70 x 56 cm, az acb Galéria jóvoltából
Floszmann Attila: Forradalom utáni csend, forrás: europeanmonthofphotography.org
Befejezésként két, a közeljövőben megnyíló tárlatra hívjuk fel a figyelmet:
Az első helyszíne egy, a svájci és a francia határhoz is viszonylag közeli német kisváros, Sulzburg, ahol Martin Woern kifejezetten a nemzetközi kortárs konkrét művészetre koncentráló galériájában június 21. és július 19. között Magyarország: 5 x konkrét címmel Gáyor Tibor, Haász István, Halmi-Horváth István, Hetey Katalin és Maurer Dóra mutatkozik be. Közülük többeknek régebbi keletű a kapcsolata a galériával, melynek tárlatain az irányzathoz tartozó más magyar művészek is szerepeltek már. A galéria kiadói tevékenységet is folytat; a mostani tárlatra Maurer Dóra egyik szitanyomatát jelentetik meg 60 példányban.
Halmi-Horváth István festménye a kiállításról, akril, vászon, 60 x 60 cm, a művész jóvoltából
Gáyor Tibor: Capriccio, 1984, akril, falap, vászon, 60 x 60 cm, a művész jóvoltából
Maurer Dóra: Tricinium 4, 2014, 26 x 124 cm, a művész jóvoltából
Július 4-16. között Franciaországban, a provence-i Laurisban a L’Atelier Crea’z mutat be válogatást Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet utóbbi években készült papíralapú munkáiból.
Szüts Miklós: Tengerpart 5, 2012/87, akvarell, papír, 29 x 39 cm, a művész jóvoltából
Vojnich Erzsébet: Barnás gyöngyház medence, 2012, vegyes technika, rizspapír, 40 x 60 cm, a művész jóvoltából
A cikk lejjebb folytatódik.