Idén Kalmár János személyében magyar résztvevője is van Párizs kortárs festészeti és szobrászati biennáléjának, a 17. alkalommal megrendezett és szeptember 27-ig látogatható Biennnale 109-nek. A rendezvényt 1982-ben kilenc festő-, illetve szobrászművész hívta életre; a fokozatosan nemzetközivé bővült bemutatónak előbb a Grand Palais, majd 1999 óta a Cité Internationale des Arts galériája ad otthont. A zsűri idén 49 festő- és 28 szobrászművész jelentkezését fogadta el, köztük egyedüli magyarként Kalmár Jánosét.
Kalmár János: Lelki gravitáció, bronz, mészkő, 190 x 30 x 20 cm. A művész jóvoltából.
Bécs belvárosában, az Artmark Galerie-ben október 17-ig látható Maurer Dóra és Gáyor Tibor Gesztusok és geometria című tárlata. Gáyor ezúttal több mint 40 év munkáiból válogat; a központi helyet 1980-ban készült, 16 részes nagy fehér fém-reliefje foglalja el, míg az anyag egésze áttekintést ad különböző alkotói periódusairól, a szigorú építkezéstől a kötetlenebb megoldások felé vezető útjáról.
Gáyor Tibor: Q 4 montage – demontage 1-4, 1975, fa, akril, alapozott vászon kollázs, 160×160 cm. Fotó: Sulyok Miklós, a művész jóvoltából
Maurer Dóra az utóbbi évtizedben született munkáiból állít ki, nem pusztán felsorolásszerűen egymás mellé akasztva azokat, hanem egyfajta egyensúlyi viszonyt teremtve közöttük. A legrégebbi mű az első Overlappings 2006-ból, a legfrissebbek pedig az elmúlt három évben készült IXEK, melyekben jól tetten érhető a térbeliséget érzékeltető transzparencia fontosságának növekedése.
Maurer Dóra: IXEK 10, 2013, fa, vászon, akril, 125×113 cm.
Fotó: Sulyok Miklós, a művész jóvoltából
Még maradunk Bécsben, ahol a helyszín ezúttal a Lukas Feichtner Galerie. A jeles galéria most ünnepli fennállásának 20. évfordulóját és ebből az alkalomból csoportos tárlaton mutatja be azoknak a művészeknek a munkáit, akiknek az elmúlt két évtizedben egyéni tárlatot is szentelt. A közel 30 művész között találjuk Tibor Zsoltot is. A kiállítás október végéig látogatható.
Tibor Zsolt: BIG BOSS, 2015, digitális print, keretezett szitanyomat, olajpasztell, akril, 340 x 260 cm, a művész jóvoltából
Tibor Zsolt ezzel szinte párhuzamosan kiállított egy újvidéki csoportos tárlaton is, melynek ugyancsak egyedüli magyarországi résztvevője volt. Az Art and the Age of (Non)emotionality című, szeptember 20-án zárult kiállítás a Dunai párbeszédek kortárs művészeti fesztivál keretében került megrendezésre a Rajko Mamuzic Gallery-ben, a magyar mellett szlovák, ukrán, szerb, orosz, szlovén, osztrák, cseh, román és német művészek részvételével.
Tibor Zsolt: Depot, 2015, színes ceruza, xerox, gouache, olajpasztell, papír, 21 x 29,5 cm
Az isztambuli Magyar Kulturális Központban október 24-ig tekinthető meg a Playground című csoportos kortárs tárlat, melyen Duliskovich Bazil, Kaszás Tamás, Kerekes Gábor, a Neopaint Works művészcsoport, Radóczy Bálint, Várnai Gyula, Vécsei Júlia és a Waschmaschine Gruppe (Füsun Ipek és Liptay Bálint) munkái láthatóak, a kurátor Füsun Ipek, a kiállító művészek egyike. A tárlat a városi környezet kortárs képzőművészetre gyakorolt hatását mutatja be magyar tükörben: betekintést enged ennek a jelenségnek a személyes álomképszerű feldolgozásától a városban talált vagy városról alkotott látványok újraértelmezéséig megannyi közös élménybe, melyet minden városlakó, ha másként is, de megél a hétköznapjai során. A kiállítás segít közvetlen gyermeki kíváncsisággal szemlélni hétköznapi környezetünket és lehetőséget kínál arra, hogy megőrizzük másként könnyen eltűnő közös emlékeinket a városról.
Duliskovich Bazil: Étude abandonnée pour des corps géométriques, 2015, a művész és a kiállítás kurátorának jóvoltából
Vécsei Júlia: Playground (Játszótér), 2013, 2015, a művész és a kiállítás kurátorának jóvoltából
Észak-Rajna-Vesztfália Művészeti Gyűjteményében, a K21-ben Düsseldorfban január 24-ig látogatható a The problem of God című nemzetközi kiállítás, ami 34 művész 120 munkáját felvonultatva arra a kérdésre keresi a választ, hogyan fejlődött tovább a keresztény képtradíció egy szekuláris kontextusban. A tárlat apropója a II. Vatikáni Zsinat bezárásának 50. évfordulója; mint emlékezetes, ezen a tanácskozáson döntöttek arról, hogy az egyháznak nyitottabbnak kell lennie a társadalom és így a művészetek felé is. Isabelle Malz kurátor a Kis Varsó munkáit is beválogatta a tárlatra, olyan világhírű művészek mellett, mint Bill Viola, Robert Rauschenberg, James Turrell, Francis Bacon, Hermann Nitsch vagy Michaël Borremans.
Kis Varsó: Jaali – Vertical, Jaali – Horizontal, 2014, fa, 29,3 x 96 x 5 cm ill. 19,3 x 46 x 5 cm. Fotó: Michael Michlmayr, a Kisterem jóvoltából
Fontosnak ígérkező kiállítás nyílik október 8-án a londoni Austin/Desmond Fine Art-ban. Az 1979-ben alakult galéria modern és kortárs brit és külföldi művészeket mutat be; november 13-ig nyitva tartó kiállítását Tavalyi hó címmel a múlt század 70-es – 80-as évei magyar avantgard művészete néhány meghatározó szereplőjének szenteli. A tárlat címét Erdély Miklós egyik 1970-es munkájából vették kölcsön; rajta kívül Attalai Gábor, Hajas Tibor, Jovánovics György, Ladik Katalin, Maurer Dóra, Perneczky Géza, Tót Endre, Szombathy Bálint és Szentjóby Tamás munkái szerepelnek az acb, a Vintage és a Kisterem galériák közreműködésével létrejövő tárlaton.
Jovánovics György: Petit Polichinelle, 1966, gipsz, 34 cm. Fotó: Bak Ágnes
– Tihanyi Bence, a Kisterem jóvoltából
Erdély Miklós: Pihenés (Munka), ezüst zselatin, 24 x 18 cm. Erdély Miklós örökösei, Erdély Dániel és Erdély György jóvoltából
Krakkó kortárs művészeti múzeuma, a MOCAK nagyszabású egyéni tárlatot szentel Nemes Csaba munkásságának. Az október 16-án nyíló és egészen 2016. március 27-ig látogatható, Amikor a politika belép a mindennapi életbe című tárlat több mint két évtized munkáiból válogat és más köz- illetve magángyűjteményekből származó alkotások mellett bemutatja a MOCAK saját kollekciójában őrzött műveket is. Nemes munkássága a maga műfaji sokszínűségében jelenik meg, hiszen festményei mellett rajzait, fotóit, Softies (Puhányok) című filmjét, és Állj ide! című báb-animációját is láthatja a közönség. A tárlat középpontjában a 2009-2014 között született, Apja neve: Nemes Csaba című sorozat darabjai állnak, de bemutatják többek között azokat az idén született alkotásait is, melyek Diego Rivera emlékezetes 30-as évekbeli falfestményei által ihletve reagálnak napjaink globális politikai és gazdasági válságjelenségeire. A kiállításra megjelenő katalógus angol nyelven is hozzáférhető lesz.
Nemes Csaba: Roma család, az Apja neve: Nemes Csaba sorozatból, 2009, olaj, vászon, 200 x 200 cm, a Knoll Galéria jóvoltából
A cikk lejjebb folytatódik.